A Budapesti Klasszikus Film Maraton idén kiemelt figyelemmel mutatja be a filmörökség megőrzésében komoly eredményeket elért lyoni Lumière Intézet munkáját. A fesztivál látogatói szeptember 14-én, szerdán, 18:30-kor láthatják az Urániában a Lumière! – A kaland kezdete című filmet, amelyet Thierry Frémaux a Lumière-filmek fennmaradt képkockáiból állított össze egyetlen filmalkotássá.

Az este különleges utazást ígér a filmművészet megteremtőinek univerzumába, mert az archív felvételeket a rendező élő kommentárja kíséri, amelyben a modern kor hajnaláról, Franciaországáról, valamint a mozgókép megszületéséről mesél. Szintén a lyoni Lumière Intézetből érkezik egy másik izgalmas film, Charles Vanel Az éjszakában című alkotása, amely az egyik utolsó francia némafilm. A vetítés egyben a fesztivál egyik különleges filmkoncertje, amelyen a vetítést Szabó Ádám kíséri tangóharmonikával.

Lumière! – A kaland kezdete

Thierry Frémaux Minguettes-ben, a Lyon melletti Vénissieux munkásnegyedében nőtt fel. 1982-ben Bernard Chardère filmkritikus és Maurice Trarieux-Lumière, Louis Lumière unokája megalapítják a Lumière Intézetet, Lyon filmmúzeumát. Frémaux önkéntesnek jelentkezik, Chardère 1983-ban ajánl neki állást. Később Bertrand Tavernier, a világhírű filmrendező, az intézet elnöke javasolja igazgatónak.

„Egy év alatt hosszú évek problémáit oldotta meg. Könyvsorozat az Actes Sud-nél, a mozicentenárium (1995), tető alá hozta a Lumière-filmek restaurálását, 2009-ben elindította a fesztivált, megépítette a mozit. Azóta októberben egy hétig 110 ezer néző néz fekete-fehér klasszikus filmet" – örvendett Tavernier.

Együtt népszerűsítik a Lumière-filmeket, a restaurálásukat Frémaux felügyeli. 1999-ben visszautasítja a Cinémathèque française igazgatói posztját, ragaszkodik városához, munkájához. Gilles Jacob, a cannes-i fesztivál legendás igazgatója 2000-ben úgy nevezi ki művészeti vezetőnek, hogy folytathatja munkáját a Lumière Intézetben.

Az éjszakában

2004 óta irányítja Cannes filmválogatását, 2007 óta általános igazgató, a tartalom és a szervezés részleteiért felel. A fesztivál patináját őrizve korszerűsít: megjelentek az amerikai stúdiók, a műfaji filmek, az animáció, és polgárjogot nyert a dokumentumfilm. 2002-től klasszikus filmek digitálisan felújított kópiáit is vetítik, és a Cannes Classics szekció 2004-től divatot teremtett.

1400 Lumière-filmből kiválasztott 114-et, majd 4K felbontásban felújítva vitte ismét nagyvászonra az 50 másodperces snitteket. A Lumière! – A kaland kezdete (2016) című összeállítás nem némán pereg: Frémaux szellemes kommentárja teszi muzeális emlékből élő, kortárs anyaggá. A témák szerint rendezett képsorok, Saint-Saëns dallamai már-már reprodukálják a csoda-élményt, amit az egykori nézők érezhettek a mozizás hajnalán.

Számunkra talán az a legemlékezetesebb, hogy ő indította el fesztiválkarrierjén Nemes László remekművét, a Saul fiát (2015).

A filmekre az Uránia oldalán lehet jegyet vásárolni. 

Forrás: NFI / Címlapkép: Thierry Frémaux / Fotó: AP