Az 1886-ban született Kertész Mihály ötven évet felölelő pályafutása alatt mintegy 180 mozgóképes alkotás elkészítésében vett részt. Jórészt filmeket forgatott, de belekóstolt a dokumentumfilmezésbe és a tévésorozatok világába is. 1912-ben állt először a kamerák mögé és néhány hónapos koppenhágai tanulmányút után az Osztrák-Magyar Monarchia egyik vezető rendezőjeként kezdte el sorra gyártani a honi némafilmeket. Hét év alatt több mint negyvenet, amelyek java része sajnos az idők folyamán elveszett.

A kevés kivételek egyike a Budapesti Klasszikus Film Maraton ezévi programjában, felújított és digitalizált változatban látható A tolonc, aminek a kópiája 2006-ban került elő a New York-i Magyar Ház pincéjéből. A népszínmű adaptációja azért különleges, mert ez az egyetlen, amely megörökítette az utókornak filmszalagon a magyar színjátszás nagyasszonyát, Jászai Marit. A filmet szabadtéren, a Szent István téren felállított óriásvásznon, a Győri Filharmonikus Zenekar élő zenei kíséretében láthatja a közönség.


Kertész gyorsan kinőtte a magyarországi kereteket és 1919-ben előbb Bécsbe, majd a tengerentúlra távozott, ahol Hollywood is kitárta előtte kapuit köszönhetően az Ausztriában készített nagyszabású történelmi filmjeinek, amelyek közül a Film Maratonon Az ifjú Medardus című némafilm lesz látható. 1927-ben be is indult álomgyári karrierje, amit olyan sikeres, közönség kedvenc sztárokkal forgatott alkotások fémjeleznek, mint a fesztiválon is vetített Hét tenger ördöge, a Tengeri farkasA botrány szele, vagy az örök klasszikus, a Casablanca, amiért Oscar-díjat kapott.

A fesztivál idei programjába bekerült a kinti munkáinak egyik igazi gyöngyszeme, amit itthon még sosem vetítettek nagyvásznon. Az 1958-ban forgatott King Creole-t a közönség és a kritikusok egyaránt a főszerepet alakító Elvis Presley legjobb filmjének minősítették. Maga a Király is ezt tartotta a kedvencének a saját munkái közül, pedig a hetvenes évekig még számtalanszor állt kamerák elé Hollywoodban.

Bár kezdetben nem úgy tűnt, hogy ebből az együttműködésből valami maradandó fog kisülni. Kertész rögtön azzal indított az énekesnél, hogy fogyjon le 15 kilót a forgatásig, és borotválja le a pajeszát. Ezzel alaposan meghökkentette Presley-t, de mindent megtett a rendező kérése szerint. A felvételek alatt viszont gyorsan egymásra hangolódtak. Kertész, aki kezdetben beképzelt alaknak gondolta a rock and roll sztárt, hamar rádöbbent, hogy nem csupán kedves fiú, hanem tehetséges színész is. Emiatt folyamatosan bátorította a főszereplőjét, hogy merje megmutatni mire képes, és hozza ki magából a maximumot a nagyhatalmú bártulajdonossal szembeszálló, érettségiért küzdő külvárosi srác bőrébe bújva, akinek a hangja is kitűnő.


A közös munkájuk végeredménye óriási siker lett. A kritikák Kertészt és Elvist is dícsérték, Presley alakítását látva többen az Oscar-díjat is megelőlegezték neki. Az aranyszoborról végül lemaradt, jelölést sem kapott. Viszont a King Creole-ban felcsendülő dala, a Hard Headed Woman a slágerlisták élére ugrott és az énekesi pályájának fontos mérföldköve lett.

A King Creole-t a 2022-es Budapest Klasszikus Film Maraton nyitófilmjeként láthatja a közönség magyar felirattal, az Uránia Filmszínházban.

Forrás: BKFM / Címlapon: Kertész Mihály, Hal B. Wallis és Elvis Presley