Ma kezdődik a százéves indai filmgyártást ünneplő fesztivál Budapesten: az Indiai Kulturális Központban és a Puskin moziban összesen tíz filmet vetítenek február 7. és 16. között.
A fesztivál nyitónapján a Puskin moziban Ketan Mehta filmrendező 1986-os Csípős igazság (Mirch Masala) című drámája látható, amely szokatlan nyíltsággal beszél a nők totális kiszolgáltatottságáról és alárendeltségéről. A programban szerepel többek között a klasszikusnak számító és a nyugati nézők körében is sikerrel játszott Lángnyelvek (Sholay) című 1975-ös alkotás. A film két pitiáner bűnözőről, Dzséjről és Virúról szól, akik egy falut és annak környékét próbálják megvédeni a banditáktól.
Műsorra tűzik az indiai filmtörténet egyik legnagyobb kasszasikerét, Rádzsumar Hiráni rendező 3 félnótás (3 Idiots) című, 2009-ben készült vígjátékát is. Február 9-én a Puskin moziban lesz látható A sztori (Kahaani) című 2012-es thriller, amely öt Filmfare-elismerést nyert el. Szudzsoj Ghos alkotása a hindi filmipar Oscar-díját a legjobb színésznő, a legjobb rendezés és a legjobb operatőr kategóriájában is megkapta. A film érdekessége, hogy megkérdőjelezi az indiai nő hagyományos képét; egy olyan asszonyt mutat be, aki sikerrel manőverezik a férfiorientált indiai társadalomban.
(Ezerízű szerelem, forrás: IMDb)
A legújabb nemzetközi sikerfilmet, az Ezerízű szerelem (The Lunchbox) című romantikus vígjátékot február 16-án, a fesztivál zárónapján vetítik az Indiai Kulturális Központban.
A filmfesztivál ideje alatt a Puskin Moziban 100 éves az indiai film címmel kiállítás látható, amely időrendben mutatja be az indai filmgyártás legfontosabb állomásait, legkiemelkedőbb alkotóit és filmcsillagait.
Még több magazin
magazin
Transzgenerációs minták megtöréséről, az apaság átalakuló szerepéről és a bennünk feszülő destruktív ösztönökről mesél a Universal…
továbbmagazin
Lilja Ingolfsdottir első egész estés filmje a Karlovy Vary Filmfesztiválon vett repülőrajtot, majd több nemzetközi elismerés mellett a miskolci…
továbbFriss
Zaklatásba fordul József Attila pszichoanalízise
Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje Berlinben mutatkozik be
Mozigépész workshopot rendez az NFI
Ők zsűriznek a 44. Magyar Filmszemlén
Felújítva hódíthatják meg a világot Mészáros Márta filmjei
Virtuális forgatásokra kialakított filmstúdió nyílt Fótligeten
Megérkezett magyar mozikba a Lakos Nóra Véletlenül írtam egy könyvet című rendezése, ami a gyerekek és a családok életéről és problémáiról szól játékos, elemelt hangvételben.
Újjászületett a magyar ifjúsági film, és ebben nincs semmi véletlen
Ahol a Bauhaus és a tinilányos hangulat találkozik
Együtt mozizhatnak kicsik és nagyok – 7 magyar családi filmet ajánlunk
a teljes dossziéA Filmhu és az NFI közreműködésében készültő Filmgyár podcast adásaiban a hazai mozgóképipar, a filmfinanszírozás és a filmgyártás szakterületeiről beszélgetünk filmesekkel és a Filmintézet szakembereivel.
Filmgyár podcast #23: Stratégia a magyar animáció fejlesztésére
Filmgyár podcast #19: Reformkori város díszlet épült Fóton
Filmgyár podcast #21: Filmklub hálozat
a teljes dossziéRendezőnők a magyar filmtörténetben
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.
Dr. Balázs Mária, aki öt percig gondolkodhatott, hogy lesz-e ő az első magyar filmrendezőnő
Filmhu podcast #88: Szederkényi Olga és a magyar filmrendezőnők
Riedl Klára, a filmrendezőnő, aki “magyar népi filmmel” futott be 1939-ben
a teljes dosszié