A rangos eseményt Thierry Frémaux, a cannes-i fesztivál művészeti igazgatója és Bertrand Tavernier világhírű francia rendező hívta életre. Idén immár hatodik alkalommal hívtak meg restaurált magyar filmet a programba, a Lumière Intézet és a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum együttműködésének köszönhetően.

Gaál István Sodrásban című, 1963-ban készült korszakalkotó filmjének alapötletét a rendező kamaszkori élménye, egy veszélyes versengés adta. A történetben egy diáktársaság fürdik a Tisza-parton. Önfeledten játszanak, egyik fiatalnak sem tűnik fel, hogy hiányzik valaki, egyik társuk vízbe fulladt. A tragédia önvizsgálatra készteti őket: kié a felelősség, hogyan viszonyulnak egymáshoz, a világhoz. A film élet és halál, a felnőtté érés problémáin túl a hatvanas évek elejének fontos kérdéseit – hagyomány és modernség, egyén és közösség, falu és város, ember és táj – progresszív szemlélettel, új vizuális nyelven dolgozta fel.



A Sodrásban a magyar új hullám egyik első nemzetközi sikere és jelképe lett. Pierre Paolo Pasolini világhírű olasz filmrendező kiemelte a film „poézisét, frissességét és újszerű hangvételét”. 1964-ben Karlovy Varyban elnyerte a fődíjat, majd a Brit Filmintézet mértékadó folyóirata, a Sight & Sound az év öt legjelentősebb filmje közé sorolta.

A Nemzeti Filmintézet hosszútávú filmdigitalizálási és felújítási programja keretében, a Filmarchívum és a Filmlabor által 2019-ben készült el a Sodrásban teljes körű, 4K felbontású restaurálása. A film újrafényelése a Magyar Operatőrök Társaságával (HSC) együttműködésben, Sára Balázs operatőr közreműködésével valósult meg. A felújított változat nemzetközi premierje a 76. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál Venice Classics programjában volt 2019-ben.

forrás: NFI
A címlapképet Rajnogel Imre készítette.