A Hartley-Merrill International Screenwriting Prize egy évente megrendezésre kerülő nemzetközi forgatókönyvírói pályázat a Nemzetközi Filművészeti Alap (Foundation for International Film Artists) és az Amerikai Írószövetség (Writers Guild of America, West) közös szervezésében. A díjat 1989-ben, a Los Angeles-i RKO Pictures vezetői, Ted Hartley és Dina Merrill alapították. Eddig tizennégy ország csatlakozott a versenyhez, de a bekapcsolódó országok száma évről évre nő.
A pályázat első fordulójában az egyes országok nemzeti zsűrijei hoznak döntést, majd az általuk kiválasztott győztes forgatókönyvek vesznek részt a Los Angeles-i végső megmérettetésen. Az idei magyar zsűrit Fekete Ibolya rendező-dramaturg elnökölte az Irka Egyesület képviseletében, tagjai pedig Bánki Iván televíziós rendező, a Filmjus Alapítvány delegáltja, Sára Juli filmrendező és Zakariás Eszter forgatókönyvíró, főszervező voltak.
Giga költségvetés, keskeny sztorik
Fekete Ibolya a március 21-i, Filmes Házban tartott díjátadón elmondott értékelésében a díjazásra nem került forgatókönyvekben is számos erényre mutatott rá, jókora szakmai hiányosságok mellett. Így volt a beérkezett munkák közt óriási lexikális tudással megírt mű az egri várostromról, vagy a Gladiátor és a Trója összköltségvetését meghaladó munka a thermopülai csatáról, ám hiába a történelmi pontosság, ha a történet maga unalmas és nincsenek karakterek, akikkel az olvasó együtt tudna menni. Szintén a nyeretlenek között találkozhatott a zsűri az au-pairség gazdag életanyagát rendkívül közhelyesen bemutató munkával ugyanúgy, mint drog-ügyletbe keveredett fiatalok Rejtő Jenő-i humorral megírt, ám megvalósíthatatlanul végignarrált sztorijával.
A zsűri végül három munkát részesített elismerő oklevélben. Szászi Zsuzsanna és Török Ferenc Delfin című forgatókönyve Hajós Alfréd küzdelmes életét dolgozza föl a gyerekkortól az olimpiai bajnoki címig. Fekete szerint ez a mű volt a legprofibban megírt könyv, mégis sikerült egy rakás érdektelen epizódott kiemelnie első ötkarikás aranyérmesünk előéletéből, s így igen vékony sztori lett a végeredmény.
Az Amerikában élő és dolgozó Engert Péter Megtört nevetés című szkriptje szintén egy neves magyar életét dolgozza föl, csak a fölszálló helyett itt a leszálló ágat kísérjük végig. A Kabos Gyula utolsó éveit az első zsidó-törvénytől tengerentúli haláláig lekövető munka hallatlanul jó történettel bír a zsűri elnöke szerint, épp ezért kellene még tovább dolgozni rajta.
Becsavarodott tanyavilág
A pályázat fődíjának megítélésekor a nemzetközi tapasztalatok alapján a zsűri olyan munkát keresett, ami igazán jellegzetes magyar színekkel tudja képviselni hazánkat a Los Angeles-i döntőn. Így egyértelmű volt, hogy Schwechtje Mihály Hőség című forgatókönyvére esett a választásuk, hisz ez a rendkívül bonyolult, nonlineáris időszerkesztésű történet egy "olyan önmagába csavarodott tanyasi világot rajzol fel szociografikus hitelességgel, amit magyar filmen szinte nem is lehet látni manapság." Fekete külön kiemelte a Hőség dialógjait, ugyanis olyan valós, ízes párbeszédekkel találkozhatunk a könyvben, amely az író pontos közeg-ismeretét jelzi, "a 'színhelyes' dialóguskezelés pedig külön erény hazánkban, hisz a magyar filmek rendre gyengén teljesítenek ezen a téren" a zsűrielnök szerint.
A jelenleg az ELTE filmelmélet szakán utolsó éves Schwechtje valójában pesti születésű, ám erős kötődése van ahhoz az alföldi Tisza-vidékhez, ahol a története játszódik. Az önmagát "gyomorból íróként" jellemző nyertes nem bír előképzettséggel a forgatókönyvírás elmélete terén, ám annál több gyakorlati tapasztalat bitrokában van, hisz az Egy szép nap ill. Büfé két ablakkal című kisjátékfilmjei bekerültek az elmúlt két Magyar Filmszemle versenyprogramjába, éppen most pedig Hajdu Szabolcs Fehér tenyér című mozijának werk-filmjét forgatja.
Az induló vállalkozásnál ügyeskedő kecskepásztor gyilkosságba torkolló történetét eddig még csak elolvasásra sem méltatták. Schwechtje most megvárja a külföldi visszhangot, mielőtt újból házalni kezdne könyvével.
Schwechtje munkája jelenleg angol fordítás alatt áll, hogy az 1.000 dolláros pénzdíj mellett a Los Angeles-i döntőn is megmérettesse magát.
Született: 1978
Filmek:
Bohóc, Clown 8, 5 perc néma melodráma, készült 2002. (Vizsgafilm Elte Btk) formátum: dv
rendező/ operatőr Schwechtje Mihály
Elvira/ Elvira 4 perc, hangos, minithriller, készült 2002. (Vizsgafilm Elte Btk) formátum: dv
rendező/ operatőr Schwechtje Mihály
Egy szép nap/ One beautiful day 22 perc hangos, készült 2003. (Vizsgafilm, Elte Btk) formátum: dv
rendező/ operatőr Schwechtje Mihály
A film a 35. Magyar Filmszemle kisjátékfilm kategóriájának versenyprogramjában szerepelt
Büfé két ablakkal /Buffet with two windows 5, 32 perc hangos, színes, készült 2004. formátum: BETA
rendező/ Schwechtje Mihály