Bodor Ádám szerint Tar Sándor olyan író volt, aki tudta, mitől lesz csend a kocsmában. Hajdu Szabolcsnak elég hozzá egy szigorú tekintetű elefántcsontparti focista, aki rosszkor van rossz helyen. Francis egy bundabotrány következményei elől menekül a nagy magyar pusztába, menekülése során pedig két új skillt kell elsajátítania. A kisvasútvezetést és az emberismeretet. Előbbibe hamar belejön, ám utóbbiról van még mit tanulnia, mert akit ő megmentőnek gondol, arról hamar kiderült, hogy pitiáner bűnöző. Valójában persze fogalmunk sem lehet róla, hogy mit is gondol, mert a főszerepre kiválasztott Isaach De Bankolé arcán leginkább a szigor tükröződik. (Ha leguglizzuk az Isaach De Bankolé + smile szókapcsolatot, alig találunk bizonyítékot arra, hogy ez néha változik, és amit találunk, az sem túl biztató). Új otthonát az indiánmozik földfoglalói tartják uralmuk alatt, akik most nem széles karimájú cowboyok, hanem géppisztolyos románok, bandájukat pedig nem a legjobb lasszóvető, hanem a kiszuperált francia stricire hajazó Cisco irányítja. Emberei veszélyes hulladékok, és már kevésbé veszélyes hullák eltüntetésével tesznek szert egy kis mellékesre, a törvény elől a tanyára menekülő számkivetettekre pedig mindig ugyanolyan sors vár – rabszolgaság.

delibab4 600

Kép forrása: Facebook

Bankolé tökéletesen hozza a kívülállót, aki reménysugárként robban be a társadalomba (jelen esetben a tanyára), ám ahogy az egy klasszikus westernhőshöz illik, ő sem akar belekeveredni a már fennálló konfliktusba. A Délibábból azonban nem lesz klasszikus western. Bár Hajdu megvillantja a zsáner néhány kötelező kellékét, ezek a kellékek inkább csak hommage-ként, sőt néha paródiaként vannak jelen a vásznon. Francis a lengőajtó összes teatralitását kihasználva Délidőben érkezik a helyi csehóba, és hogy el ne felejtsük, ez még mindig a nagy magyar puszta, épp a Kossuth Rádió déli pontos idejében. A kötelező leszámolás a semmiből érkezik, nem készítik elő pattanásig feszített idegek, sőt nem is a hős, hanem a műfajban leginkább kurtizánként (elvétve vadnyugati igazságosztóként) definiált nő generálja. A nő szerepében Hajdu házimúzsája, Török-Illyés Orsolya ragad gépfegyvert, ám hiába van még mindig iszonyúan erős jelenléte a filmvásznon, most nincs elég tere a kibontakozásra.

delibab1 600

Kép forrása: Facebook

A szerelmi szál szerencsére délibáb marad, ám kapunk helyette egy egészen másfajta feszültséget - a telep kiskirályaként pöffeszkedő Razvan Vasilescu kezdődő őrületét, aki a bizalmatlanság miatt kezd belecsavarodni a mindig önmagába visszaforduló pusztába. Bankolé, akin 2006 óta rajta maradt a Miami Vice-szemüveg, keveset szól, de akkor felszakadt szemöldököket hagy maga után. A puszta felerősíti a csendet, Hajdu nem is rontja el felesleges párbeszédekkel. A mellékszereplők is remekül illenek a tájba, telitalálat a vidéki bakter és a kérészéletű vasutas, a kedvencem mégis a teljesen indokolatlan taxisofőr, aki amilyen hirtelen érkezik, olyan hirtelen el is hagyja a terepet, amint eldördül az első lövés. A ráosztott néhány percben viszont annyira emlékezetesen nem csinál semmit, hogy kár lenne nem megemlíteni.