Kapcsolódó anyagok

„Most vesszük a színészeket egyenként” - szereplők

Koltai a Sorstalansággal
fotó - MTI
„Szeretnénk a végére jutni” – kezdte meg Koltai Lajos rendező a tájékoztatót a szereposztásra utalva. Elmondta, hogy nincs meg a főszereplő és még 140 kisebb szerepet is ki kell osztaniuk. A főbb szerepekről a magyarokon kívül nagynevű közép-kelet európai színészekkel is tárgyalnak, de korántsem gondolkodnak „hollywoodi gázsijú” sztárokban. Most veszik a színészeket egyenként a vidéki színházaktól kapott fényképek alapján. 30-40 év közöttieket keresnek, „karakterenként állítva össze szép lassan a szereplőgárdát”. „Pokoli nehéz, mert a szerepek nagyon szerteágazóak. Ha valaki egy jelenetben a szoba elején jó, nem biztos, hogy a végén is az.”

Koltai Lajos a gyerekszereplőkről elmondta, hogy egy ügynökség háromezer gyerekből választotta ki azt a háromszázat, akikkel a rendező is személyesen találkozott. Ezt a kört szűkítették egy tízes csoportra, és közöttük van a főszereplő is. Koltai minél később szeretné kiválasztani a fiút, egyrészt, hogy ne veszítsen a szereplő iránti érdeklődéséből, másrészt, mert a 13 év körüli fiúk egy nyár alatt is sokat változhatnak. „Nem elég, hogy megfelelő a karaktere, a szeme dönti el, hogy alkalmas-e, az, hogy eljuttatja-e a nézőkhöz az üzenetet” – emelte ki a rendező a fő kiválasztási szempontot.

„Saját magam megvalósulását keresem” - operatőr

„Még operatőr sincs a stábban” – előzte meg a három ízben Oscar-díjra jelölt, rendezővé avanzsált operatőr a leggyakrabban nekiszegezett kérdés feltevését. Kifejtette, hogy saját maga megvalósulását keresi. Bár ő dönt a film vizualitásáról (hogy hogyan lesz a kép bekeretezve, milyen legyen a hangulata), de olyan operatőrt keres, aki nemcsak meg tudja valósítani „a megszületett képi gondolatot, hanem még meglepetést is tud okozni". Szabó István rendező Koltai több évtizedes minőségi operatőri munkáját meghálálva jelképesen már jelentkezett erre a szerepkörre. Barbalics hozzátette, hogy elképzelhető, hogy a koprodukciós szerződések miatt külföldi operatőre lesz a Sorstalanságnak.

„Egy magyar csapat nem beszélhet angolul a lágerban” - nyelv

„Egy magyar csapat nem beszélhet angolul a lágerban” – magyarázta Koltai, hogy a Kertész Imre által írt forgatókönyv alapján miért magyar nyelven készül a külföldre is szánt Sorstalanság. Hozzátette, hogy alapvetően nemzetközi lesz a film nyelve. „Mindenki a saját nyelvén, illetve a táborban az ott érvényes nyelven beszél majd” - mondta Koltai, majd a magyar nyelvűség másik okát is hangsúlyozva hozzátette: „Ha valaha versenybe kerülne a film, így bent maradhat az Idegen nyelvű kategóriában.” Barbalics válaszként megjegyezte: „A produkció nem éli meg kudarcként, ha nem kap Oscart, de a Magic Media feladata, hogy a díj eléréséhez minden feltételt megteremtsen.”

„Magammal vittem, beleszerettem” – a Regény

Koltai azt is elmesélte, hogyan lett a Nobel-díjas regény szerelmese. Amikor három éve  a Malénát forgatta, Barbalics Pétertől kapott egy példányt a Sorstalanságból. A napi 14-15 órás forgatás szüneteiben „habzsolta”, mert a „stílus varázslata” magával ragadta. Véleménye szerint ebben az esetben a Nobel-díj nem a téma, hanem a stílus győzelme volt.

Több sikertelen kísérlet után végül maga Kertész Imre írta át forgatókönyvvé a regényt „ától cettig”. „Ez a Szentírás”- hangsúlyozta Koltai. Ezen már nem szeretnének változtatni, csak, ha nagyon szükséges. A forgatókönyv időrendben is hű marad a regényhez: kronologikus sorrendben következnek a jelenetek. Azt pedig, hogy kronologikus sorrendben forgassanak is, a szereplők folyamatos - orvosi felügyelet alatti - súlyvesztése és állapotváltozása teszi szükségessé.

„Üvegzsebű produkció” – pénz

Koltai Lajos és Barbalics Péter
fotó - MTI
Barbalics Péter producer, a Magic Media Rt. ügyvezetője először arról tájékoztatta a sajtót, hogy a Magic Media Rt. 1997-ben egy német céggel közösen vásárolta meg Kertész Imre regényének megfilmesítési jogait; a magyar filmes cég időközben kivásárolta a német partner jogait, így 100 százalékos jogtulajdonossá vált.

„Üvegzsebű produkció”-ként jellemezte Barbalics a Sorstalanságot, a 2 milliárd forintos (8 millió eurós) költségvetés nyilvánosságára és tisztaságára hivatkozva. Május végére kötik meg a végleges koprodukciós szerződéseket. Már előszerződést kötöttek a holland Kasander Film Co. nevű céggel, akik 350-400 millió forintnyi összeggel járulnak a költségekhez, emellett egy olasz és egy német filmes társasággal is tárgyalnak.

A költségvetés felét, a 920 millió forint állami támogatást, Magyarországon eddig újnak számító finanszírozási modell szerint, részletekben kapja meg a produkció: minden részletfizetés előtt tételes számlákkal igazolva a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMK) felé az előző összeg felhasználását. Az MMK „supervisori” ellenőrzése mellett folyósított költségvetési támogatás fejében a magyar állam olyan arányban részesül majd a Sorstalanság bevételeiből, mint amilyen arányban támogatta a produkció elkészítését. Az MMK-hoz visszakerülő pénzből az elképzelések szerint „fiatal filmesek pályakezdését segítik majd”. Ezenfelül a Magyar Történelmi Filmalapítványtól is kaptak tavaly egy 7 millió forintos támogatást.

Májusra derül ki a költségvetés részvételi aránya, addigra tudja a Magic Media is „forintra kiszámolni” hat éves előkészítési munkálatait, vagyis, hogy mennyi pénze van a projektben. Barbalics elmondta, hogy az állami támogatást mindenképpen a Magic Media egészítik ki egymilliárdra, ez 80 millió forintot tesz ki.

Barbalics kiemelte, hogy a Sorstalanság egy európai nagybank befejezési garanciájával készül, amire még szintén nem volt példa a magyar filmgyártásban. A költségvetés 3-4%-át kell előre befizetni, és a produkció, koprodukciós partnerek, stáb komoly átvilágítása után a „bank vállalja, hogy film lesz” a Sorstalanság.

Utómunka Londonban, bemutató 2004 őszén

”A Sorstalanság utómunkálatait valószínűleg Londonban végzik el, de mindenképpen Magyarországon kívüli európai stúdióban” – mondta végül a producer.

A Sorstalanságban - amelynek zeneszerzője Ennio Morricone - 140-150 színész és 13 ezer statiszta kap szerepet. A szeptember 30-án kezdődő, 70 naposra tervezett forgatás két szakaszban, nagyobbrészt magyarországi, Budapest környéki helyszíneken zajlik majd. Az, hogy lesz-e külföldi forgatási helyszín, a koprodukciós partnerektől is függ.

A film díszleteit Lázár Tibor tervezte; a Sorstalanságot várhatón 2004. őszén mutatják be, a magyarországi mozikba az InterCom viszi, a külföldi megjelenésről még folynak a tárgyalások. A Magic Media jelenleg három komoly külföldi forgalmazóval egyeztet.