A Ránk szakad az ég? (Will Heaven Fall Upon Us?) elnevezésű vetítéssorozatot a 2000-es Werckmeister harmóniák országos újrabemutatója indítja útjára az Egyesült Királyságban. A Családi tűzfészek, a Szabadgyalog, az Őszi Almanach, a Kárhozat, a Sátántangó, A londoni férfi és A torinói ló is látható lesz a Brit Filmintézet londoni BFI Southbank mozijában.

,,Az európai lassú mozi sötét mágusaként elhíresült magyar mestert, Tarr Bélát Susan Sontag a mozi jövőjének fáklyahordozójaként emlegette. Tarr leginkább látomásos, apokaliptikus filmjeiről ismert, a Kárhozattól a legendás Sátántangón át az utolsó filmjének kikiáltott A torinói lóig, melyek stílusa összetéveszthetetlen – a sötétség, a homály és a lassú, kutakodó kameramozgások használatának köszönhetően, amelyek a szemünk előtt görbítik meg az időt és a teret. Amint arról a vetítéssorozat tanúskodik, Tarr gyökerei a kommunista Magyarország szocialista realizmusából erednek. Filmművészetének fejlődésével - amelyet a hosszú beállítások korábbi magyar mestere, Jancsó Miklós alapozott meg - is megőrizte korai munkásságának számos érzékeny vonását, mint a kívülállók és az elnyomottak iránti együttérzés, az erőszak és a kegyetlenség pusztító erejének tudatát, megingathatatlan hitet a dráma heves erejében – hol hipnotikusan, hol lázítóan" – méltatja a magyar rendezőt a vetítéssorozat kurátora, Jonathan Romney.

Tarr Béla / Fotó: Clemens Bilan/MTI/EPA

A Werckmeister harmóniákat a Guardian neves kritikusa, Peter Bradshaw is felelevenítette: ,,A Werckmeister Harmóniák talán Tarr mesterműve (és egyes követőinek még olyan, az eretnekséggel is felérő gyanúja támadhat, hogy két és fél óra alatt annyit ér el, mint a nagy Sátántangó hét alatt.) Olyan film, ami az 1956-os magyar forradalom leverésének és Szálasi Ferenc nácikkal kollaboráló 1944-es uralmának fájdalmát mutatja meg, olyan film, amely érzékelteti a brutalitás rétegeit, amelyek úgy húzódnak meg a világháború utáni Európa történelmében, mint a kereszténység által felváltott és magába olvasztott pogány rituálék" – írja új kritikájában, amiben 5-ből 5 csillagot ad a Krasznahorkai László regénye alapján, Hranitzky Ágnes társrendezésében készült Tarr-filmre. 

Bradshaw nemrég interjút is készített a filmrendezésétől visszavonult Tarr Bélával: ,,A filmkészítés olyan mint a drog és én még mindig függő vagyok! De azért akarok fiatalokkal dolgozni, mert arra akarom őket ösztökélni, hogy önmaguk legyenek, szabadabbak és lázadóbbak, mint amilyen én voltam. A mottóm egyszerű: nem kell oktatás - csak felszabadulás!" - mondta a rendező az interjúban, amelyben külföldi tanításról, politikai populizmusról, Gus Van Sant Tarr-hommage-áról és a film noirról is szó esik. 

Forrás: BFI / The Guardian / Címlapkép: Werckmeister harmóniák