Egy ifjú asztronauta egy idegen bolygó barlangjában tér magához. A furcsa planétán lebegő sziklákba botlik, hol dús növényzet, hol a kopár sivatag tárul elé. Miközben űrhajóját keresi, folyton maga mögé néz, mintha félne valamitől, mintha várna valakit. A bolygóközi vándorral párhuzamosan megjelenik egy sárkányszerű űrlény, akinek baljós viselkedése nem sok jót sejtet.

A Szökési sebességet Rebák Tamás saját szakítása ihlette, a történet viszont sokkal szimbolikusabbá formálódott, mint egy szerelmespár különválása. Az ifjú űrhajós és a vad űrlény dinamikája az elengedés nehézségeit tárja fel, már nem tudnak kommunikálni, érzelmi fejlődésük más irányba tartott. Lehet akár egy toxikus kapcsolat, akár egy már nem működő, kihűlt párkapcsolat szimbóluma, egy olyan barátságé, amiben a két fél úgy változott meg, hogy már külön utakat kell járniuk, vagy akár annak a metaforája, hogy már káros hatással van ránk az a munka, amit régóta csinálunk. Az ember- és állatábrázolás éppen ezért enged nagyobb terepet az értelmezésre, a rendező nem szűkítette le egy férfi és egy nő kapcsolatára. A cím miatt is tágabban értelmezhető: „a szökési sebesség egy űrutazós szakkifejezés, végső elhatározást szimbolizál, melyet nagyon nehéz elérni és meghozni, de ha végre sikerül, fellélegezhetünk, és folytathatjuk utunkat tovább” – árulta el róla a rendező.

 

A film három évig fesztiválozott, a Budapesti Metropolitan Egyetemen készült animációk közül az egyik legsikeresebbé válva. Megjárta a világot, több mint 50 fesztivál válogatta a programjába, többek közt a macedón Flipbook Filmfesztivál, a szerb Balkanima, a német Interfilm, a görög Thessaloniki Animációs Fesztivál, a brazil Animatiba, a londoni Sci-Fi Filmfesztivál és az amerikai Palm Springs Nemzetközi Animációs Fesztivál és Expo. A legjobb animációnak választotta az amerikai Hobnobben Filmfesztivál és a belga Kalmthout Nemzetközi Rövidfimfesztivál. Itthon a Friss Húson, a Primanimán, a Veszprém-Balaton Filmpikniken, a Cinemirán és a BuShón is láthatta a közönség.

A film fesztiválkörútját nehezítette a covid, a rendező így alig tudta elkísérni a filmjét külföldre. „A kis asztronautám minden kontinensen járt a bolygón, amit én leginkább a kanapéból figyelhettem végig az online fesztiválok csodás világában, hála a covidnak” – emlékezett vissza Tamás. „Volt pár fájdalmas pont, például mikor utolsó pillanatban az Interfilm Berlin döntött úgy, hogy mégis online szervezik meg a fesztivált. Itt a Sound and Vision szekció keretében kortárs német zenekarok és formációk komponálnak új hangot a filmekre élőben, a Volksbühne színházban, ezt nagyon vártam. A járvány miatt azonban ezt is csak streemelve oldották meg, közönség nélkül. Néha már arra is gondoltam, a főhősömről készített merch figurámat feladom postán a városokba, és mint Amelie kerti törpéje, küldhet nekem képeket, de erre még nem vetemedtem” – viccelődött a rendező. „Kárpótlásul később minden fesztiválra elmentem, ahova tehettem. A legkedvesebb emlék talán az olasz La Guarimba volt, amit már épp meg tudtak tartani az első hullám után, egy gyönyörű hegyoldal alján fekvő parkban, a tengerparton. És persze a hazai legszuperebb fesztiválok, mint a Primanima vagy a Friss Hús, mindig eggyel jobbak, ha a saját filmed is ott van.” Tamás a magyar alkotókhoz képest egyedülálló módon promózta a filmjét, főszereplőjéből készített egy plüssfigurát, akit minden vetítésre magával vitt, közösségi oldalain pedig a kis űrhajós büszkélkedett a díjakkal.

Szökési sebesség (fotó: METU)

A projekt attól is különbözik a többi METU filmtől, hogy 2018-ban 2,2 millió forintos támogatást kapott a Médiatanács Macskássy Gyula-pályázatán, így nagyobb büdzséből tudott készülni, mint a METU többi animációs alkotása. A METU ugyanis magánegyetem, nem kap támogatást a Nemzeti Filmintézettől a diplomafilmekre, a suli plusz pénzt korábban a Médiatanács, most pedig az NFI pályázatain próbál szerezni. 

Megkérdeztük a rendezőt, hogy milyen újranézni a diplomafilmjét: „Mindig egy kis időutazás újranézni, jó érzés, de nem szoktam már egyébként. Utoljára Londonban láttam novemberben egy fesztiválon, ahol észrevettem benne egy kifestés hibát a nagyvásznon. Ezek az apró hibák eleinte mindig bosszantottak, de most csak legyintettem, és inkább jó érzés volt találni benne egy újabb kis tökéletlenséget, amiről úgyis csak én tudok.” Tamás azt mondja, hogy sok mindent másképp csinálna ma már, "de ez a film egy kis fénykép arról, amit ott, a diplomaévemben tudtam, és ez így van jól. Akkoriban sokat szorongtam, mi lesz, ha rossz és csúnya lesz, és ezért folyton halogattam a munkafolyamatokat. Orosz Tina, aki szinte társrendezőként végig a jobb kezem volt a film alatt, sikeresen túllendített ezen, neki és még sok csoporttársamnak hála lett ilyen szerethető számomra is a film. "

Rebák Tamás és a kis asztronauta (fotó: Rebák Tamás)

Rebák Tamás 2019-ben végzett a Budapesti Metropolitan Egyetem animáció mesterszakán. Itt készített könyvtrailert Szily László Kitolás című regényéhez, valamint az álmok inspirálta Szőrén-szálán című vizsgafilmet is, mely számos hazai és nemzetközi filmfesztivál versenyprogramjában szerepelt, itthon A Mi Kultúránk rövidfilmfesztiválon a legjobb animációnak választották. Az animáció előtt az ELTE-n tanult filmet és pszichológiát, grafikusként is dolgozik, ő hozta létre a Szalontüdő instagram oldalt, ahol a magyar filmekben felbukkanó ételeket emeli ki. Jelenleg egy újabb rövidfilmet készít elő: „ehhez gyűjtöm most az időt, energiát, bátorságot, ami nekem nehezebben megy talán, mint másoknak. Érlelődik bennem egy sztori, abban is van sci-fi szál, ami egy 90-es évekbeli meghatározó magyar esemény körül tekeredik. Hátha ösztönöz a megvalósításban, hogy ennyit leírtam belőle, most már számon kérhető.”