A Bujtor István-díjat a karanténfilmek közül Hász Áron és Honti Arián Tinnitus című alkotása kapta, amely egy posztapokaliptikus világot ábrázol, ahol egy ismeretlen hang,”Tinnitus” elviselhetetlenné teszi a felszínen való életet. A Metropolitan Egyetem filmje az erőteljesen leszűkített élethelyzetben lévő két karakter egymásrautaltságának és konfliktusainak részletgazdag megjelenítéséért, az egy helyszínen forgatott film ötletes és elegáns vizualitásáért kapta a fődíjat.

A dokumentumfilmek között Zurbó Dorottya (Éclipse Film) Könnyű leckék című alkotása lett a fődíjas. A Könnyű leckék egy gyönyörű tizenhét éves szomáliai menekült lány magyarországi beilleszkedésének története. Egy, a saját hazájából menekülni kényszerülő, más élethelyzetbe és kultúrkörbe kerülő fiatal lány élethelyzetének és belső vívódásainak gazdagon árnyalt bemutatásáért ítélte oda a Bujtor-díjat a zsűri.

Kafiya Mahdi és Zurbó Dorottya

Játékfilm kategóriában két elsőfilmes alkotó nyert: Szeleczki Rozália a Rozgonyiné című, Arany János ismert balladájának humorral, drámaisággal, érzékiséggel telített izgalmas, mai történetté való adaptálásáért vehette át a Bujtor István-díjat. Az alkotás a Színház- és Filmművészeti Egyetem filmje.

Füzes Dániel a Szokásjog című filmjéért kapta meg a Bujtor-díjat. A Metropolitan Egyetem sok szereplőt mozgató játékfilmje a színészi játékokkal, a sok esetben dialóg nélküli, erőteljes megjelenítésekkel és a film atmoszférikus képi világával az egyes karaktereket villanásokban is átélhetővé tette.

Füzes Dániel

Az Oscar-díjas Deák Kristóf új filmjét, a Foglyokat a zsűri alkotói különdíjban részesítette, a különleges élethelyzetbe került lakóközösség egyes karaktereinek és a szituáció egészének drámai, de humorral átszőtt bemutatásáért. A Foglyok emellett három színészi díjat is bezsebelt: Kardos Róbert férfi epizódszereplőként az általa formált szerep finom, hiteles megjelenítéséért, Molnár Levente a bonyolult hátterű karakter pszichológiailag árnyalt ábrázolásért, Vasvári Emese pedig a figurája elegáns humorú megjelenítéséért kapta meg a legjobb epizódszereplő díját.

A Szokásjog című fődíjas filmben nyújtott női epizódszerepéért Fehér Annát színészi díjban részesítette a zsűri.  Nagy Márk a Szokásjog, míg Mohai Tamás a Szajki Péter rendezte Most van most című film Tompos Kátya partnereként alakított  főszerepéért vehette át a legjobb férfi színésznek járó díjat. A Rubens lány című Dér András-filmben finom humorral átszőtt, érzékeny, bevállalós alakításáért Bajor Lili kapta a legjobb női főszereplőnek járó díjat, míg a fődíjas Rozgonyinéban megjelenő összetett női címszerep érzékeny és hiteles megjelenítéséért Törőcsik Franciska vette át a legjobb női főszereplőnek járó kis szobrot.

Bajor Lili

A legjobb forgatókönyv minősítését két film kapta: Csoma Sándor Casting, illetve Bak Zsuzsanna és Szabó Szonja A Mentor című alkotása. A legjobb operatőrnek járó díjat ugyancsak a Casting című film tudhatja magáénak, amelyben Balázs István Balázs tette átélhetővé az ábrázolt szituációk és karakterek élethelyzetét. Rendezői díjat kapott Arany János versének ötletes adaptációjáért és a gyerekszereplőkkel való intenzív, hiteles és komplex munkájáért Rudolf Olivér, az Emma című film rendezője.

A dokumentumfilmek között a portré kategória szakmai díját Mohi Sándor kapta a Nekem közöm van a világhoz című filmjéért. Egy drámai történelmi szituáció alaposan körül járt, elfogulatlan bemutatásáért kapott szakmai díjat Rozgonyi Ádám Hazatérők című történelmi ismeretterjesztő alkotása. Ismeretterjesztő filmes operatőri munkájáért Poroszka Magyar Zsolt kapott díjat az Egy év a méhesben című filmjéért, míg dokumentumfilmes rendezői díjat vett át egy nehéz sorsú kamasz útkeresésének bemutatásáért Nagy Viktor Oszkár a Tündérország – Ferenc útja című alkotásáért.

Az újonnan létrehozott karanténfilmes kategória szakmai díját kapta a Körémzárva című film, Papp Máté rendezésében, illetve a Koronavírus küldetés, amely Vadócz Péter alkotása. A karanténfilmes mezőny legfrappánsabb filmötletéért és annak megvalósításáért Az ütésálló kontaktlencse című fiktív reklámot jutalmazták, ami Körtési András alkotása, valamint díjat kapott az elegánsan egyszerű, mégis nagyszabású megvalósításért Végh Vozó Zoltán a Budapest megvár című film rendezője.

Fehér Anna

A versfilmek között az erőteljes atmoszférikus saját szociofotók és Szilágyi Domokos versének hatásos összekapcsolásáért a Gőzmozdonyok végnapjai című film operatőri munkájáért kapott szakmai díjat Tarján Iván. Ady Endre versének ötletesen egyszerű filmes adaptációjáért a Dalok a labdatérről című film, Czene Zoltán munkája kapta a rendezői díjat. Két egymástól látszólag távol álló műfaj, költészet és a mozgásművészet tehetséges és érzékletes egybekapcsolásáért pedig a Két karodban című Radnóti Miklós-feldolgozásért kapott alkotói díjat Tóth Karolina.

Az animációs filmek között a film rövidsége ellenére is nagyszabású látványvilágért Nagy Marci Tesók című alkotását díjazta a zsűri a legjobb animáció elismerésével, míg a frappáns tartalmi és formai ötletességért és az elegánsan egyszerű megjelenítésért Heim Vilmos Egy darab csokoládé című filmje kapta az animációs rendezői díjat.

A játékfilmek között Molvay Norbert Jövő szerdán című alkotása kapott szakmai dicséretet egy összetört lélektani állapot formailag mersz ábrázolásáért. A zsűri dicsérő oklevéllel ismerte el Endes-Ábrahám Ákos érzékeny tolmácsolását a Mostan színes tintákról álmodom című Kosztolányi-vers feldolgozásában, illetve Kecskeméti Bence Odin versmondását Arany János: A tudós macskája című versfilmben.

A díjazottak

A leghumanistább dokumentumfilmért járó dicséretet Kovács István Az ispotály – Madarakról, emberségről című alkotása kapta. Egy elhivatott személyes zarándoklat teljesítéséért és dokumentálásáért Herczeg Zsolt Radnóti nyomában című filmje, míg a nehéz sorsú főszereplőjével való érzékeny és humánus együttműködésért Németh Dénes Cryene Donovan című alkotása kapott dicsérő oklevelet.

A díjak átadását a zsűritagok közül Janisch Attila, Kalász József és Wiegmann Alfréd rendezők értékelték. A fesztiválon Hollywoodból érkezett filmes stáb, a FilmProCast szakemberei mutattak be új, filmes tervezésre alkalmas applikációt, a zsűri az alkotókkal folyamatosan konzultált, míg a nézők a filmbemutatók után közönségtalálkozók keretében vehettek részt pódiumbeszélgetéseken. A rangos Bujtor István-díj a fesztivál névadó rendezőjének Tamango nevű hajójának aranyozott, kicsinyített mása, amely Árvay Zolta képzőművész alkotása. Ezt, valamint a kétmillió forint értékű összdíjazást adták át ünnepélyes keretek között a vetítési helyszínen, a Latinovits Művelődési Házban.



A XI. Bujtor István Filmfesztivál nagy csinnadrattával indult el augusztus 17-én, Balatonszemesen, ahol a Bujtor-család, filmes alkotók, rendezők, színészek és a fesztiválprogram résztvevői is a vörös szőnyeghez vonultak. A versenyfilmes program után Bujtor-emlékkiállítás, Ötvös Csöpi-filmek és ételkóstoló, utcabál, koncertek, színházi előadások, veterán autós találkozó és egy 36 fős nagyvitorlás várja óránkénti indulással a Balatonszemesre érkezőket, egész héten. A programok a www.bujtorfilmfesztival.hu oldalon találhatók. A filmfesztivált az EMMI Kulturális Államtitkársága, az NKA és a FilmProCast támogatta.

borítókép: Kafiya Mahdi, Zurbó Dorottya, Törőcsik Franciska, Szeleczki Rozália, Nagy Márk és Füzes Dániel