2024. 12. 24. filmhu

2024 legjobb férfi alakításai

Az év legemlékezetesebb színészei

A nők után a férfiakon van a sor, idén is lenyűgözött minket pár nagyszerű színészi alakítás. Egy fiatal budapesti filmrendező a saját bőrén tapasztalja meg a leszakadó vidék problémáit, egy zsidó gyászszertartás négy fal közé zárja az egymástól eltávolodó apát és fiát, Hajdu Szabolcs kapcsolati trilógiájában pedig a kommunikációra képtelen, válságba került férfiak kerülnek a középpontba.

5. DÉR ZSOLT (Nyersanyag)

2024 egyik legkellemesebb filmes meglepetését, a Nyersanyagot sajnos méltatlanul keveset emlegetik, pedig Boross Martin szociodrámája egyfelől kíméletlenül feltárja a végletekig megosztott, atomjaira hullott magyar társadalom hétköznapjaiban megbúvó feszültséget, másrészt pedig hiteles színészi alakításokat vonultat fel, hivatásos és amatőr szereplők is nagyot villannak benne. Előbbi táborba tartozik Dér Zsolt, aki egy fiatal filmrendezőt alakít meggyőzően. A karakterben egyszerre van jelen az empátia, az őszinte tenni akarás és egyfajta jóindulatú felszínesség, valamint naivitás, ahogyan fővárosi fiatal értelmiségiként arról gondolkodik, hogyan kellene segíteni a leszakadó vidék problémáin.

A film során a Dér által megformált Tamás szép lassan rádöbben, hogy a zárt, vidéki kisfaluban más törvények vannak érvényben, a helyieket kizsákmányoló oligarchát, Gáspárt (Pál András szintén kitűnő a szerepben) még úgy is nagyra becsüli a kistelepülés közössége, hogy közben egzisztenciálisan sakkban tartja őket. Dehát az uborkafarmon végzett kvázi rabszolgamunka még így is előrelépés ahhoz képest, amit ezek az emberek a rendszerváltás óta bármikor kaptak. Dér Zsolt ennek a ráeszmélésnek az egyes stációira építi fel az alakítását, aminek így egy jól felrajzolható íve van, így akár a Nyersanyag egyik fontos tartópillérének is tekinthető. Igazi színészi bravúr ez egy olyan filmben, amit remélhetőleg a jövőben sokan fognak még megnézni. (PVÁ)

4. SZABÓ-KIMMEL TAMÁS (Lefkovicsék gyászolnak)

Szabó-Kimmel Tamás podcastunkban mesélt arról, miért akarta nagyon a Lefkovicsék gyászolnak Ivánjánák szerepét, ami teljesen atipikus azokhoz a figurákhoz képest, amiket eddig láthattunk tőle a vásznon: „A visszafogottsága miatt, egy más figurát játszhattam, mint ami megszokott volt tőlem.” A szerepbe fektetett munka és felkészülés meghozta számára gyümölcsét, a romantikus filmek és hőszerepek után valóban egy teljesen új fejezetet kezdete lehet filmes karrierjében az ortodox zsidó családapa.

Iván egyszerre félénk, sértett, de mégis lobog benne belül a küzdőszellem, ami megnyilvánul elszántságában, mert azért is végig üli a shivát a szülői házban, ahol nem látják szívesen. Szabó-Kimmel érett alakításával belesimul a bokszedző apja és egy családi tragédia elől Izraelbe menekült Iván szerepébe, aki a vallásban találta meg azt, amit sportmániás apjától sosem kapott meg. (HB)

3. BEZERÉDI ZOLTÁN (Lefkovicsék gyászolnak)

Breier Ádám első játékfilmje szívmelengető családi történetet, amelynek egyik címszerepét (ugyanis Lefkovicsék a film nagy részében hárman is vannak) Berezédi Zoltánra osztotta. Talán mondanunk sem kell, hogy telitalálat volt, Bezerédi magával ragadóan alakítja a morcos boxedzőt, akinek a látszat ellenére valójában könnyen meg tud olvadni a szíve. A nyugdíjas Lefkovics Tamás idilli kapcsolatban él feleségével, amikor hirtelen megözvegyül. Anyja halála miatt Izraelből hazatér elhidegült fia, a Szabó-Kimmel Tamás által alakított Iván, aki hozza magával a magyarul alig beszélő hatéves unokát is. Világi és ortodox szemlélet csap össze, és igen hamar kerülnek felszínre a gyerekkorból gyökerező sérelmek, hogy a film végére újra kialakuljon ez a család, ezúttal az addig katalizátorként működő anya nélkül. 

A film nagyon pontosan mutatja be a mai magyar zsidóság egy szeletét, és túllép az itthon megkövesedett sztereotípiákon is, Bezerédi pedig pontosan és hihetően alakítja a vallástól eltávolodott pesti zsidó figurát. „A Lefkovicsék gyászolnak dramaturgiája nem okoz meglepetést, azonban szerethető és szórakoztató film lett, csupa-csupa szívünkhöz közel álló karakterrel, ráadásul a 21. századi hazai zsidóságot is láthatóvá tette a mai magyar filmben" - írtuk kritikánkban. (MJA)

2. SZABÓ DOMOKOS (Kálmán-nap, Egy százalék indián)

Régóta nem kérdés, hogy Szabó Domokosnak sokkal több filmben kellene szerepelnie, de Hajdu Szabolcs egyik emblematikus alkotótársát 2024-ben szerencsére két alkalommal is láthattuk a mozivásznon. Alakításaiban a tipikusan magyar keserűség vegyül a bármikor kirobbanni készülő feszültséggel és a kissé enervált, utánozhatatlan arcjátékkal és hanghordozással prezentált, kitűnően időzített poénkodással. A színész pontosan ezt hozza a Kálmán-nap és az Egy százalék indián szerepeiben is. Előbbi filmben egy hűtlen férj, akit furdall a lelkiismeret, ezért gyomorgörcstől szenved és néha idegesen felcsattan, vagy csak magától értetődő közönnyel mondja a feleségének, hogy „most kaptál a születésnapodra egy k*rvanagy orchideát." 

Az Egy százalék indiánban pedig egy sumákoló férj, aki anyagi csődbe taszítja a családot a hobbija kedvéért, egy ponton pedig részegen halandzsázik, kényelmetlenül hosszú ideig. Szabó Domokos bonyolult feladatokat old meg úgy, hogy akármit is csinál, minden mozdulatát a karakterekből építi fel, így egyetlen pillanatra sem válik manírossá és egyszerűen nem lehet rá nem odafigyelni akkor, amikor jelen van. Nagyon örülünk annak, hogy 2024-ben ilyen sokat volt jelen. (PVÁ)

1. HAJDU SZABOLCS (Kálmán-nap, Egy százalék indián)

Az idei év kétségkívül Hajdu Szabolcsé volt a moziban, januárban a hidegfejű elintézőemberként, márciusban névnapos családapaként, októberben Mexikóba készülő férjként láthattuk a vásznon. A szlovák-magyar politikai thriller (Hatalom) Steiner ügynöke összetett figura, akit Hajdu munka közben gépies és fenyegető figuraként jelenít meg, de családja körében képes megvillantani az érzőbb oldalát is, miközben a magyar és a szlovák nyelvet váltogatja. Sokkal nehezebb külön kezelni két saját filmjének főhősét. 

Andris és Kálmán is kissé kiégett értelmiségik, akik már képtelenek rendesen kommunikálni a párjaikkal, ez által nem képesek szembenézni házasságuk széthullásának egyre reálisabb helyzetével. Hajdu épp olyan hiteles mozzanatokkal, fanyar humorral és tökéletesre csiszolt dialógusokkal kelti őket életre, mint ahogy az alapot jelentő színházi előadások során tette. Hajdu interjúnkban mesélt róla, hogy sok évnyi filmrendezés után hogyan talált vissza a színészi énjhéhez az Ernelláékat követően, mi pedig reménykedünk benne, hogy ezentúl is minél gyakrabban láthatjuk majd a vásznon. (MJA)

A toplistát Horváth Bálint, Molnár Judit Anna, Pauló-Varga Ákos és Pozsonyi Janka állította össze.

2024 legjobb női alakításait itt szedtük össze.

Még több magazin

magazin

A felkelő napraforgók országa nyugatról nézve

Kritika a Láthatatlan nemzet című filmről

Az idei BIDF programjában volt látható a Láthatatlan nemzet című dokumentumfilm, amelynek két főszereplője van: egy egész ország, Tajvan, és első…

tovább

magazin

A tévéknek fogalmuk sem volt, hogy mit kezdjenek ezekkel a sorozatokkal

Herendi Gábor és Kapitány Iván a sorozatrendezésről a Filmszemlén

Mozisikereik mellett mindketten ott voltak a magyar kereskedelmi tévés sorozatok első szárnypróbálgatásainál, majd a nagy áttöréseknél is. Kapitány…

tovább

44. Magyar Filmszemle

13 év után újra van Magyar Filmszemle, visszatér a magyar filmszakma egykori elsőszámú találkozóhelye. A Szemle nyitófilmje Schwechtje Mihály Sünvadászat című filmje, a programba közel 150 alkotást válogattak be, köztük játékfilmek, dokumentumfilmek és kísérleti filmek is megtalálhatóak, kis- és egészestés formátumban.

Igekötők, random történések, sünök és lájkok

Sokszínű filmszakmai beszélgetésekkel készül a 44. Magyar Filmszemle

Schwechtje Mihály családi drámájával indul a 44. Filmszemle

a teljes dosszié

Véletlenül írtam egy könyvet

Megérkezett magyar mozikba a Lakos Nóra Véletlenül írtam egy könyvet című rendezése, ami a gyerekek és a családok életéről és problémáiról szól játékos, elemelt hangvételben.

Újjászületett a magyar ifjúsági film, és ebben nincs semmi véletlen

Lakos Nóra: Mindig is ezt a filmet szerettem volna megcsinálni

Ahol a Bauhaus és a tinilányos hangulat találkozik

a teljes dosszié
 
hirdetés

Filmgyár podcast

A Filmhu és az NFI közreműködésében készültő Filmgyár podcast adásaiban a hazai mozgóképipar, a filmfinanszírozás és a filmgyártás szakterületeiről beszélgetünk filmesekkel és a Filmintézet szakembereivel.

Filmgyár podcast #26: Zöld produkciók

Filmgyár podcast #25: Zenés filmek

Filmgyár podcast #24: Újra itt a Maraton

a teljes dosszié
 
hirdetés
 
Legalább becsuknák maguk után az öngyilkosok az ajtót.

Esti Kornél csodálatos utazása

Oszd meg! Az összes idézet