A magyar nagyjátékfilmek hangi utómunkájának tetemes része az RDI Stúdiónál készül. Filmszemlénként átlagosan 10 film hanganyagának keverése zajlik a stúdióban, itt készült többek között az Alkimista és a szűz, a Glamour, az I love Budapest, a Nexxt, a Paszport, a Werckmeister harmóniákA Hídember és az Ébrenjárók, csak hogy néhányat említsünk.

A stúdiót legtöbbször az előkészítés során keresik meg a produkciók, előre megrendelve a hangi utómunkát. Nagyon valószínű például, hogy Herendi Gábori új filmje a Magyar Vándorhangja is az RDI-ben nyeri majd el végleges formáját, de tárgyalások folynak a Sorstalanságról is. Előtte azonban két elsőfilmes munka várja a hangstúdiót, az egyik a Kontroll, Antal Nimród rendezése, mely a vágásnál tart, a másik pedig Kocsis Bence filmje, a Ro-mánia.

Az is előfordul, hogy dr. Erdélyi Gábor hangmérnököt, a stúdió vezetőjét Szemlén már bemutatott filmekkel keresik meg, hiszen a kapkodás miatt a rendező gyakran elégedetlen a hanganyaggal, de van, hogy az egész filmhez hozzányúl, ami természetesen az új hangvágást is maga után vonja.

Így került a RDI nemrégiben kapcsolatba Gothár Péterrel, aki változtatni szeretne a Magyar szépségen, de ebbe a kategóriába tartozik Makk Károly új filmje is, az Egy hét Pesten és Budán, amely a Szemlén csak vezérhanggal ment. A Dolby Digital rendszerrel ellátott új filmváltozat már elkészült, a tévés verzió a jövő hétre várható.

„Kemény munka volt, Makk Károly teljesen kicseréltette a zenéket a filmben, és néhány helyen a hangokat is. A legnagyobb gondunk azonban az utószinkronnal volt, igen nehéz feladatot jelentett szinte szavakból összerakni azokat a Darvas Iván szövegeket amiket nem tudtunk leszinkronizálni. Ezek helyett más filmekben keresgéltünk behelyettesíthető félmondatokat Darvastól és ezekből vágtuk össze az érthetetlen részeket” – mondta el Erdélyi, aki saját bevallása szerint szereti a nehéz munkákat és a kivívásokat.

Egy másik jellemző munka a hanganyag elkészítése egy film DVD–változatához. A legutóbbi ilyen Grunwalsky filmje, a Táncalakvolt.

„A DVD-nek speciális paraméterei vannak. Egyrészt kis szobában vetítik, ezért a hangnak más dinamikai jellemzői vannak, újra kell keverni. Vitatkoznék azokkal a stúdiókkal, aki csak átveszik a filmkópia hangját. A Táncalakkal azonban más dolgunk is akadt. A forgalmazó ötperces etűdökre szeretné bontani a filmet, így mutatná be külföldön, Franciaországban, Amerikában és Kanadában. Na most a film Kurtágh György zenéje alapján bomlik szét részekre. Egyrészt tehát zenei egységeket kellett alkotnunk, másrészt olyan etűdöket, melyek önállóan megállnak a lábukon, mint film. Az ilyen munkákat szeretjük nagyon.”

Erdélyi Gábor mostanában azon is munkálkodik, hogy létrejöjjön a Magyar Hangmérnökök Társasága (HAES) játékfilmes szekciója.

„A HAES –ben együtt vannak a színházi hangmérnökök, a tévések meg a filmesek, mindenkinek más igényei vannak. Ezért tartom fontosnak, hogy létrejöjjön a játékfilmes szekció, így sokkal erőteljesebben tudnánk képviselni az érdekeinket. Az egész onnan indult, hogy néhányan összejöttünk és külföldi DVD-ket vetítettünk egymásnak, érdekelt minket, hogy mit tudnak, hogyan szólnak. A játékfilmes szekció nem kizárólag a DVD-s hangtechnikáról szólna, de ebbe az irányba szeretnénk nyitni, eddig olyan emberek csatlakoztak, akik ki vannak élezve a DVD-re. Vannak fiatalok, mint például Zányi Tamás, aki a Hukkle hangmérnöke volt, valamint az idei Szemlén Arany Mikrofon-díjat nyert Juhász Róbert, de itt van Kovács György is, ő képviseli az idősebb generációt. Ezekre az összejövetelekre szeretettel várunk bárkit, műhelyként szeretnénk működni.”