Sorozatunkban ismét a streaming-szolgáltatók kínálatából ajánlunk olyanokat, amikkel érdemes elütni az időt. A Netflix, a Max, az Apple TV+, az Amazon Prime, a Filmio, a Cinego és más, Magyarországról elérhető platformok kínálatából szemezgetünk, utat mutatunk a ránk zúduló filmek sodrásában.

1968 - Egy szerelem rekonstrukciója

Mikor és hol? Március 20. és Filmio

Egy magyar fiú és egy angol lány egymásra találnak a 60-as évek végén, ám a boldogságukba beleszól a szocialista államvédelem. Nagy Anikó Mária és Lukácsy György és filmje Tóth Miklós különös történetét meséli el doku-és játékfilmes elemek keverésével. Tóth egyetemi hallgató és lovászlegény, aki megismeri élete szerelmét, egy gépírónőt az angol követségről. „Imperialista ügynök kollaborál egy reakcióssal” – így értékelte az állambiztonsági szolgálat a kapcsolatukat, ami elegendő volt ahhoz, hogy közvetlen környezetébe ügynököket és besúgókat építsenek be, aztán ellehetetlenítsék őket. A 70-es éveiben járó Tóth maga is feltűnik a filmben, amellett, hogy segít a film castingjában, a fiatalkori énjét alakító Mészáros Martinnal együtt ráadásul megpróbálják felvenni a kapcsolatot az őt eláruló egykori baráttal, és a rég eltűnt szerelmének is nyomába erednek.

Háromezer számozott darab

Mikor és hol? Március 20. és Filmio

A romákkal kapcsolatos előítéletekről, azok feloldásáról, és a többségi társadalom képmutatásáról szól Császi Ádám (1 hét, Viharsarok, Gyengébb napok) fergeteges szatírája. A Háromezer számozott darab főhőse egy roma színészekből álló társulat, akik a saját sorsukat szövik bele egy előadásba. A társulat vezetője, a „gádzsó" rendező (Horváth Kristóf) egészen egy berlini elitszínházig repíti a látszólag szociografikus érzékenységű, valójában kizsákmányoló színdarabot, azonban gyorsan kiderül, hogy a kultúra nyugati fellegvára is híján van az empátiának. Császi elképesztő erővel és virtuozitással ugrál a fikció különböző szintjei között, miközben a film inkább kérdéseket tesz fel, és saját prekoncepcióival szembesíti kíméletlenül a befogadót. A Háromezer számozott darab így Ruben Östlund rajongóinak különösen ajánlott, de bevállalós humorát, és váratlan húzásait azok a nézők is értékelhetik, akik azt szeretik, ha egy film igazán zavarba hozza őket.

A stúdió

Mikor és hol? Március 26. és Apple TV+

A hollywoodi filmgyártás olajozott gépezetével számos (jól és rosszabbul sikerült) film és sorozat foglalkozott már, ebbe a sorba áll be az Apple TV+ új, ígéretes sorozata is, hogy egy fiktív filmstúdió új vezetőjének abszurd mindennapjairól, a rá nehezedő kreatív és pénzügyi döntések súlyáról, és az egész ipar kegyetlen, szürreális és humoros oldaláról meséljen. Seth Rogen alakítja a frissen kinevezett főnököt, aki egyszerre szeretne értékes szerzői filmeket és bombasztikus kasszasikereket készíteni, de persze a képlet nem ilyen egyszerű. Minden film új kihívásokat, új kompromisszumokat hoz magával, a főnök pedig egyre jobban szétszálazódik a felelősség és a körülötte lévő groteszk figurák nyomása alatt. A The Studio erős casttal érkezik a streaming felhozatalba: Rogen mellett Catherine O’Hara, Kathryn Hahn és Bryan Cranston is látható, és olyan hírességek cameóznak saját magukat alakítva, mint Martin Scorsese, Paul Dano, Zac Afron vagy Charlize Theron.

Maria

Mikor és hol? Március 27. és Cinego

Jackie Kennedy, és Diana hercegné után a görög opera-énekesnő, Maria Callas teszi teljessé a chilei Pablo Larraín különös életrajzi film-trilógiáját. A Maria, ahogyan a Jackie, és a Spencer is, az akadémikus stílustól a lehető legtávolabbra tolva dolgozza fel a címszereplő történetét, pontosabban annak egy rövidke szakaszát. Ezúttal a legvégét. Angelina Jolie remekel a gyógyszerektől a realitásérzékét elvesztő, kétségbeesetten énekelni próbáló művész szerepében, képes méltóságteljesnek, és szánalomra méltónak is láttatni Maria Callast, miközben az őrület jegyeit érzékenyen szövi bele az alakításába. A Maria emellett a hihetetlenül erős hangkeverés, valamint a budapesti helyszínek, különösen a Szabadság téren álló tőzsdepalota kreatív használata miatt is figyelemre méltó darab.

Ők tudják, mi a szerelem

 Mikor és hol? Március 27. és Filmio


Blaskó Péter és Udvaros Dorottya főszereplésével, Rátoti Zoltán rendezésében készült új filmadaptáció Hubay Miklós darabjából, amelynek két korábbi verziójában egyaránt Sinkovits Imre és Tolnay Klári párosa volt látható. A rendező a Nemzeti Színházban általa megrendezett verziót vette alapul, a szereposztás is azonos, de nem színházi felvételről, hanem teljes értékű játékfilmről van szó. A történet szerint Berlioz, a francia romantikus zeneszerző, hangversenyt vezényel egy vidéki kisvárosban, majd felkeresi gyerekkori szerelmét, Estellát, aki pont ott él lányával és annak családjával. Berlioz hirtelen betoppanását azzal indokolja, hogy éve szerelmes a nőbe és új életet akar vele kezdeni. A zeneszerző úgy véli, hogy érzései felhatalmazzák rá, hogy ennyi év után ráeröltesse érzéseit a nőre, aki viszont vele ellentétben nem kerget romantikus álmokat.
 

Rabmadár 

Hol és mikor? Filmio és március 27.

Bár nagyon izgalmas volt a magyar némafilmgyártás korszaka, alig maradt fent egy-egy darab belőle. A Rabmadár egyetlen töredékes kópiáját is külföldön őrizték, a nemzetközi forgalmazásnak köszönhetően. Jan Zaalberg holland magángyűjtőtől került az Osztrák Filmarchívumhoz, majd 2002-ben kapta kölcsön először a budapesti Filmarchívum, amelynek munkatársai hiányzó részek tartalmi összefoglalóját ekkor a Berlinben fennmaradt német cenzúrajegyek alapján rekonstruálták. Később a hiányzó tekercsek is előkerültek, amelyet 2022-ben a Filmarchiv Austria ismét a Nemzeti Filmintézet Filmarchívum rendelkezésére bocsátott, így vált lehetővé közel a teljes mű, 2171 m filmanyag digitális restaurálása. A felújított filmet 2023 decemberében mutatták be újra az Uránia Nemzeti Filmszínházban élő zenei kísérettel, ekkor beszélgettünk is a Filmarchívum munkatársaival. A Rabmadár története egy tragikus női sorsot állít a középpontba: Anna börtönbe kerül a szerelme miatt, aki rávette, hogy lopjon. A lány mégis szeretné viszontlátni kedvesét, ezért meggyőzi a börtön jószívű orvosnőjét, hogy egyetlen éjszakára engedje szabadon. Az imádott férfi, egy cinikus és szoknyabolond szállodai főpincér azonban már rég elfelejtette egykori barátnőjét. Azt tervezi, hogy a hotel egyik vendége, a szépséges táncosnő segítségével kirabolja a szálloda széfjét, majd elszöknek. Anna azonban kezébe veszi az irányítást.
 
Címlapkép: Maria / Fotó: ADS