filmhu:Jól áll rajtad az egyenruha, kezdi megszokni az ember. Ismét rendőrt játszol.
Badár: Az elmúlt öt vagy hat évben folyamatosan rendőrt játszok (vigyor), vagy egyenruhás embert, lassan megszokom. 12 éven keresztül vasutas voltam, ott hozzászoktam, majdnem ugyanilyen a ruha, csak nincs benn ez a csík.
filmhu: A BRFK nem gondolkodott rajta, hogy kinevez tiszteletbeli rendőrnek? Gyarapítod az állomány jó hírét.
Badár(vigyorog): Inkább kíméljenek meg a bírságoktól, és akkor jók leszünk.
filmhu:Gyakran megbüntetnek?
Badár: 40 éves lettem, másnál a kapuzárási szindróma úgy kezdődik, hogy szexuálisan leamortizálódik az ember, rádöbben, hogy megöregedett - nálam úgy látszik az tette be a kaput, hogy mióta átléptem a negyvenes küszöböt, folyton megállítanak a rendőrök, leigazoltatnak és elengednek. Én ennek nagyon örülök.
filmhu:Különleges kapcsolatod van a rendezőkkel: rendre visszahívnak, és mindenki nagy tisztelettel emleget.
Badár: Ez bizalom kérdése. A rendezőnek bízni kell abban, hogy a színésze működni fog, a színésznek bízni kell abban, hogy a rendező jó helyre küldi jó időpontban. Azért adják nekem a szerepet, mert úgy látják, hogy a bizalom működik, és győzni akarunk mindketten. Akkor én csatárként hajtok, hogy berúgjam azt a gólt. Én is így állok a forgatáshoz, elkapom a szálat, akkor az már a saját magam dolga, hogy mit tudok kihozni a figurából.
filmhu:Elég gyorsan leveszed a karaktert, nem?
Badár: Nem szoktam megtervezni a szerepeket. Általában, ha megkapom az anyagot, olyan lusta vagyok, hogy nem is olvasom el, vagy nem tanulom meg. Végképp nem is szokták ezt rám bízni, mert a kötöttségeket – ez nem dicsekvés, vagy nem hátrány - nem fogadja be az agyam. Felmondani valamit, az nem az én műfajom. Ami le van írva, az egy irányelv, és általában, ha sikerül elkapni a felvételt, nincs mit ismételni rajta, esetleg még egyszer, hogy finomítsunk egy kicsit. Az agyam azon kattog menet közben, hogy még valami turpisságot, amit az akkori helyzet éppen kíván, azt kell jól odatenni.
filmhu:Soha nem akartál profi színházi színész lenni, leigazolni, vagy egyszerre több társulatban is játszani, vendégszerepelni, ilyesmi?
Badár: Nem, mert nem szeretem a kötöttséget. És a színház nagyon kötött műfaj. Régen csináltam, de nem igazán tetszett. Időben is köti az embert.
filmhu: Sokat késtél?
Badár: Egyszer hat órát is késtem. (hangosan nevet) És megvártak. (ismét nevet) A színházat nem nekem találták ki.
filmhu:Szőke Andrással kezdtél el filmezni, a köztetek lévő barátságra tapadt rá a munka.
Badár: Egyik alkalommal mondta, hogy filmet fog forgatni, lenne-e kedvem játszani...
filmhu: Ez volt a 69?
Badár: A 69. Nekem volt kedvem. Azt sem tudtam, miről szól a film. Azt mondta, krimi lesz, én meg beleéltem magam piszkosul (nevet). A film egészen másról szólt. De nagyon jó, ütős film lett belőle. Ez lett az alaphangja a későbbi összes filmnek. Bevállaltam egy dolgot, amit ő felkínált, és onnantól kezdve folyamatosan kínált fel szerepeket. Aztán jött a Citromdisznó, az Európa Kemping, a Vattatyúk, a többi film, most forog a Zsiguli.
filmhu:Sokat forgattatok együtt, erős párossá értetek.
Badár: Mikor elkezdtünk filmezni, már összekötött minket a szentesi kapcsolat. Összeszokott páros voltunk, mert igazán a stand-up comedy tett minket párossá. Akkor, ’88-ban vagy ’89-ben, még senki nem mert belevágni ebbe a borotvaélen táncolásba, de mi elkezdtük. Játszottunk Pesten egy kávézóban, hetven vagy nyolcvan alkalommal, nagyon jó előadások voltak, és volt egy bizonyos réteg, aki rákattant. Mertük vállalni, pedig nagyon veszélyes, mert itt csak egyszer tudsz megbukni. A színészek nem merték.
filmhu:A Godot Dumaszínházban ismételten felvettétek a magányos komikus kiszolgáltatott szerepét.
Badár: Szokták is kérdezni, hogy mit fogsz csinálni, mi lesz az előadás – soha nem tudom. Addig vagyok hajlandó ezt csinálni, míg érzek lendületet magamban. Csak azért erőltetni valamit, mert kiállhat az ember, és akkor mindenki megtapsolja, azért nem vagyok hajlandó dolgozni. Most élvezem, pedig volt már bukás is, még az elején: más sírva fakadt volna, és kiment volna hányni egyet a vécébe, és soha többet be sem jön még az utcába se. Itt borotvaélen kell táncolni. Mindenesetre sikerült túlélni és felállni.
filmhu:KVB, vagyis Közgáz Vizuális Brigád. Az Országalma az egyik kedvenc magyar filmem, a Te szereped pláne ki lett találva. Különösen jól sikerült alakítás.
Badár: Lehet, mert azóta folyamatosan játszom cigányokat (hangosan nevet), jól megkaptam. Piszkosul szerették volna megcsinálni a filmet, és ebben én is benne voltam. Ne tudd meg, milyen erős az a világ, ahol forgattunk, az egy 300 lelkes cigányfalu. Akik ezt bevállalják, hogy ott fognak filmet forgatni! Nem biztos, hogy mindenki odamenne. Úgy gondolom, hogy jól sikerült. Jó film lett.
filmhu: A Roncsfilm nemkülönben nagyon komoly életet élt és él. Terjed a neten, VHS kópiák tömege van magánkézben, gyakran idézik az emberek.
Badár: A Roncsfilmet megelőző, hasonló karakterű filmek, mint például az Európa Kemping, technikailag gyengébbek voltak. Megvolt bennük az erő, de technikailag le voltak amortizálva. És meg kellett érni egy bizonyos rétegnek ahhoz, hogy befogadják ezt a stílust.
filmhu:Tóth Tamással is forgattál két filmet (Rinaldó, Anarchisták), bár ezekben kisebb szerepeket kaptál. De ott voltál mindkettőben.
Badár: Ha másfél perc áll rendelkezésemre, hogy abban a jelenetben megmutassam, mennyire vagyok jó színész, akkor másfél perc alatt kell megmutatni. Ha másfél óra áll rendelkezésre, akkor több a levegő, de akkor is meg kell mutatnom. Ő másfél percet bízott rám, úgy érzem, hogy meg tudtam csinálni. Ha majd megint forgat, nagyon szívesen megyek.
filmhu:Az egyetlen nagy költségvetésű film, amiben játszottál, A Hídember volt. Pici szerep volt ez.
Badár: Sokan vannak, akik végignézik a filmet, és nem is veszik észre. Én arra vagyok büszke, hogy egyáltalán megkerestek. Belecsöppentem, igyekeztem elvégezni azt, amire megkértek, és ez is kihívás volt.
filmhu:Fontos állomás a Kontroll, Antal Nimróddal. Vele már az Országalma bemutatásának évében, 98-ban is forgattál, ez volt a Biztosítás. És ő öt év múlva ismét veled dolgozott.
Badár: Nagyon sok rendezővel dolgoztam már, 22 éve vagyok ebben a szakmában, és mindenkit kedvelek meg tisztelek. De ha az emberi kapcsolatokat nézem, számomra a Bandi és a Nimród igazi, mély barátság.
filmhu:Lecsó szerepe rád íródott, mégsem volt annyira harsány ez a karakter, mint amilyen figurákat korábban játszottál.
Badár: A film első 30-40 perce annyira pörgős meg erős, hogy arra még rátolni túlzás lett volna. Éppen elég volt az a cucc, ami rajtunk volt, az a környezet, a zene, meg az a mocsok, ami ezzel jár, meg az, amit az életben kapnak ezek az ellenőrök... Minden bele lett pakolva, ehhez a leveshez nem kellett már, csak egy csipetnyi só, hogy jó íze legyen.
filmhu:Éreztétek, hogy ebből még lehet nagy siker?
Badár: Nagyon izgultunk. Amikor jöttek vissza az első visszaigazolások a mozikból, hogy mennyien látták, akkor fújtuk ki a levegőt. Azt reméltük, hogy egy év alatt el fogjuk érni a 80 ezres nézőszámot, és az első héten 60 ezer ember látta. Akkor már bíztunk benne, hogy csak elérjük azt a nyolcvanezret. De a Kontrollnak van saját élete, megcsináltuk, kész. Inkább a következő feladatra koncentrálok, az hoz új izgalmat.
filmhu: A Nyócker egy új szerelem: animációs film. Nem pusztán hangot kölcsönöztél egy rajzolt figurának, de magát a szereplőt is rólad mintázták.
Badár: Idegen műfaj, nagy kihívás. Ez úgy készül, hogy először adom a figura hangját (felnevet), rendőr vagyok abban is, és adom hozzá az arcom is. Animátor mozgatja a figurát, mégis tökéletesen élethű: úgy mozog, mint ahogy én mozgok az életben. Teljesen tökéletes, még a fintorok is. Nagyon kíváncsi leszek a filmre.
filmhu: Elég különös pályát futottál be, vasutasból lettél színész, de sokan mondják, hogy semmit sem változtál, ugyanaz az ember vagy, aki a filmezés előtt voltál.
Badár: Nincs mire változni, inkább teljesíteni kell. Kapok szerepeket – jó lenne, ha minden hónapban lenne valami, de hát nincs. Ha egy évben kapok kettőt-hármat, és azt meg tudom oldani, az jó. Bizonyos szempontból a színház könnyebb lenne, de ez nem színház. Amikor milliók röpködnek egy filmben, odaállítanak a kamera elé, ahol nem tudod, hogy hány ember áll mögötte, mert akárhányan állhatnak mögötte, akkor azt mondom, nagyobb a felelősség. Huszonöt méter széles vásznon látják az emberek, a szemed nem hazudhat, az arcod nem rezdülhet úgy. Van három perc időd, jó esetben kilenc, és ha eltolod, akkor olló-olló-szevasz, máris kivágtak a filmből. És utána már lehetőséget sem kapsz. Mint egy igazán jó nő: ha egyszer elsétál, nem jön vissza soha többet az életben. És lehet, hogy ő az életed szerelme.
filmhu:Hogy áll a naptárad, idén forgatsz még?
Badár: Vannak tervek, de nem akarok beszélni róla.
filmhu:Újabb közös munka Antal Nimróddal? Hogy is van az a hortobágyi történet az űrhajóépítéssel? Leszel még asztronauta?
Badár: Űrhajó-szerelő leszek. De nem tudom, miről fog szólni, semmit nem tudok róla. Úgy tudom, hogy Nimród már írja, de lehet, hogy már kész is van. Nagyon izgulok, hogy a Kontrollt überelni tudjuk.