Beckett-mánia
Hatottak egymásra
Buster Keaton és Samuel Beckett |
"Külső megnyilatkozásaiban elég ijesztő lehetett, de valójában nagyon szellemes és barátságos volt, nagyon oda tudott figyelni másokra", mondja Knowlson. "A csöndességéről szóló történetekkel szemben nem sok eset volt, amikor a beszélgetés ne fordult volna át nevetésbe. Az ember nagyon várta a vele töltött estéket. Az az elképzelés, hogy Beckett lelki nyomorék vagy nihilista lett volna, csupán mítosz: nagyon jókedvű ember volt, kitartó barát, szeretett inni, és szerette a szép nőket." A nők is szerették őt, állítja az életrajzíró, aki az író magánéletét kutatva az első feltárt 20 eset után abbahagyta a számlálást.
A magánélettel ellentétben Beckett a közfigyelem bármely fajtáját gyűlölte, szabályosan elmenekült az ilyen helyzetekből. Mégsem élt izoláltan, a második világháború után kitüntetést is kapott a francia ellenállással való együttműködése miatt. Szenvedélyes sportember volt, - az újságokat ezeken az oldalakon kezdte olvasni, - és lehetett azt is tudni, hogy szombaton nem szabad felhívni, mert ilyenkor rögbi-, krikett vagy teniszmeccseknek szentelte az idejét.
"Elképesztően nagylelkű volt. Amikor megkapta a Nobel-díjat, a vele járó pénzt egy héten belül elosztogatatta", árnyalja tovább a képet Knowlson. "Ezt a hajlamát ugyanakkor néhány élősdi ki is használta a környezetében."
A centenárium fesztiváljának otthont adó dublini Gate Theatre művészeti igazgatója, Michael Colgan szintén személyesen ismerte az írót, és látta, ahogyan nem tud nemet mondani a segítségkérőknek. Egyszer például egy nyilvánvaló szélhámosnak adott egy nagyobb összeget, ami után így magyarázkodott: "Gondoltam, hogy csaló, de meg kellett adnom az esélyt...". Idősebb korában a lesifotósoktól magas áron vásárolta meg a róla készült negatívokat, és megsemmisítette azokat.
Beckett az egykori avantgárd szerzőből, akinek műveit eleinte alig akarták kiadni, mára népszerű humanista író lett. Ő maga mindenesetre biztosan nem nézné jó szemmel a centenáriumi fesztiválozást. Jellemző történet, hogy amikor megkérdezték tőle, milyen érzés, hogy két híres hollywoodi színész szeretné eljátszani a Godot-ra várva főszerepeit, az író némi szünet után így szólt: "Nyomasztó."
Beckett filmen
Önmagára ismer Buster Keaton a Filmben |
Egy '89-es Godot-ban Roman Polanski játszotta Lucky-t. 1965-ben pedig az akkor már 69 éves Buster Keaton a Film főszerepét, ami azért is érdekes, mert a fiatal Beckett-re nagy hatást gyakoroltak Chaplin és Keaton burleszkjei, és ez a darabjait is befolyásolta. A 22 perces némafilm Beckett instrukciói alapján készült. Ez az egyetlen Beckett-film, ami megközelíti a szerző tálentumát, - igaz, hogy ez ténylegesen mozira lett írva - a többi feldolgozás nem nagyon tudja felszámolni a műfajok közötti markáns különbséget.
1965-ben Juraj Jakubisko, jelenleg a Báthory Erzsébet-filmet rendező "keleti Fellini" forgatott egy csehszlovák Godot-t. 1962-ben John Huston rendezte volna a Godot-ra várvá-t, méghozzá Peter O’Toole-lal és Peter Sellers-szel a két főszerepben, de jogi problémák miatt ez a produkció nem készülhetett el. Csakúgy, mint pár évvel korábban egy másik kísérlet, ahol Buster Keaton és Marlon Brando lett volna a két csavargó.