Nappal aludni veszélyes
Bohringer és Sekulic szívása

2004. április
Richard Bohringer, az idei Francia filmnapok csúcs-díszvendége – Michael Hanekét természetesen leszámítva –, nem a francia mozi nagy szerelmese, arca azonban az elmúlt 30 évben a hazai filmgyártás védjegyévé vált (Házibuli, Díva, Metró, A magas szőke + két szőke, A zongorakísérő, Tangó). Állítása szerint negyedrészt mór származású,  saját zenekara élén ő a paprikajancsi, nem iszik, és a jelek szerint szereti, ha a rendezők külföldön simogatják a hasát. A nyolcadik Francia filmnapokon Igor Sekulic Totál szívás (Les Gaous) című infantilis vígjátékában láthattuk. folytatás »


Történelmi szappanopera
Jancsó Miklós: A mohácsi vész


2004. március
Miki bácsi komor felhőket lát gyülekezni a jövő egén, az egykori komolyság azonban szerinte mára iróniára váltott. Grunwalsky Ferenc viszont arra figyelmeztet, hogy senkit ne zavarjon meg, ha most egy komplett története lát a vásznon. S bár mindkettőjüket lenyűgözték a Gyűrűk urának lovasrohamai, erre itt nincs pénz, maradnak hát a képi trükkök. A Mohácsi vész alkotói beszélgetés közben a humortól a rosszkedvű bohócig jutottak. folytatás »
"Minden kifejezéssé változik"
Jeles András: József és testvérei


2004. január
Az idei Filmszemle egyik legérdekesebbnek ígérkező filmje Jeles András József és testvérei című munkája. A Parasztbiblia sajátos világa alapján íródott történet végül egészen különleges filmes formavilágot kapott. Több mint másfél órás árnyfilm készült dialógusok nélkül, narrációval, impozáns képekkel. A rendezővel arról a folyamatról beszélgettünk, ahogyan az archaikus nyelvezetű írásból az árnyfilm formanyelve megszületett.  folytatás »



"Happeninget Akarok"
Nemes Gyula: Egyetleneim

2003. december
Nemes Gyula, a Prágai Filmművészeti Akadémia (FAMU) dokumentumfilm-szakos magiszter hallgatója, a Papagáj, és legutóbbi „kubista” dokumentumfilmje, A múlandóság gátja  után novemberben kezdte el forgatni diplomafilmjét, az Egyetleneimet. A forgatókönyvet barátjával, Beregi Tamással, az Európa Kiadónál megjelent, szintúgy Egyetleneim című, nőhajszoló regény szerzőjével írta. (Hogy kié a cím, késlekedés nélkül tisztázzuk!) folytatás »


Kőrösi nyomában
Szemző Tibor: Csoma legendárium

2003. október
Különleges hangulatú nagyjátékfilmet készít Szemző Tibor. A zenész-rendező Túlsó part és Cuba című filmjeinek zenébe csomagolt érzékeny képszövetét látva nem is tűnik meglepőnek, hogy a kilencven percesre tervezett Csoma legendárium a hagyományos dramaturgiát faképnél hagyva, pusztán a tudósról készült különböző nyelvű feljegyzések zenei ritmusára, illetve Kőrösi Csoma Sándor (1784-1842) majd kétszáz év távlatából képpel felidézett reflexióira épít, miközben maga a főhős fizikálisan meg sem jelenik a vásznon. Szemző Tibor maroknyi forgatócsoporttal vág neki Indiának, hogy egy hónap alatt végigjárja az egykori sorsdöntő utazás stációit. A celluloidra kívánkozó „lélekútról” a rendezőt és az operatőrt, Szaladják Istvánt indulás előtt kérdeztük. folytatás »


Miskolci Boni és Klájd
"Mindig arra jutottam: nincs visszaút"


2003. augusztus
A bankrabló szerelmespár, a miskolci Boni és Klájd története 2000 legnagyobb bűnügyi szenzációja volt. Az „igaz történetben” azonban nem Hollywood ihletése a döntő, hanem a magyar nyomorúságé. Az otthonról menekülő Novák Tünde, és a nála kilenc évvel idősebb, huszonöt éves – bankban dolgozó - biztonsági őr, Fekete László 1995. nyarán  ismerkedett meg és szeretett egymásba, Nyíregyházán.  folytatás »
Antal Nimród: Kontroll
"Mindig a gyomrodra kell hallgatni"

2003. július
Antal Nimród metrós pszichothrillerje, a Kontroll a BKV-ellenőrök (szür)reális, misztikus világába kalauzolja el a nézőt. A Csányi Sándor főszereplésével és a Neo kísérőzenéjével forgatott film az utómunkálatoknál tart, a végleges verzió a tervek szerint szeptember közepére készül el. A forgatás tapasztalatairól a rendezővel, Antal Nimróddal, az operatőrrel, Pados Gyulával és a vágóval, Király Istvánnal beszélgettünk. folytatás »