Liszka Tamás a Porducers on the Move programjában 23 fiatal európai producerrel és azok filmterveivel ismerkedett meg, illetve többek közt nekik prezentálta saját filmterveit, melyekről korábban részletesen kikérdeztük. Elmondása szerint a jórészt informális találkozókból álló eseményen rendkívül jó csapat gyűlt össze, egymásra kíváncsi és nyitott filmesekkel, és ennek köszönhetően sok szakmai kapcsolat szövődött. "Az volt a szerencsém, hogy én voltam az animációs ember", mondta Liszka Tamás, aki a producerek közt egyedüliként állt elő rajzfilm-tervekkel, élőszereplős játékfilm-tervén túl (Tolnai Szabolcs: Anna története). A koproduceri ügyekről konkrétumokat még nem tudott mondani, hiszen most következik az a szakasz, hogy a fórum résztvevői beleássák magukat az izgalmasnak tűnő filmtervekbe.


liszka_cannes2_sz1
Mozgásban lévő producerek
(Liszka Tamás a 2. sorban, jobbról a harmadik)


A producer listát készített arról, mi mindent szeretne keresztülvinni a cannes-i tartózkodás alatt, s az ezen szereplő egyik első tétel az volt, hogy világforgalmazót kerítsen az izlandi vikingnek, Egill-nek. "Egy erős world sales cégre van szükségünk, amely azért nem annyira nagy, hogy a katalógusuk 523. oldalán szerepeljen az Egill" - mondta a film társ-producere, aki úgy látja, sínre került Gauder Áron és Novák Erik egészestés animációja, hiszen egy svéd-finn vegyesvállalat és egy német forgalmazó is érdeklődött a viking iránt. Cannes-al egy időben zajlott itthon a film animatic-jának szűk körű tesztvetítése, amelynek az alkotók elmondása szerint egyértelműen pozitív visszhangja volt: "szerették a karaktert és mentek vele, pedig nem túl egyszerű Egillt szerethetővé tenni, hiszen elég agresszív".


liszka_cannes2_sz2
Személyes benyomás pálmafákkal
(fotó: Liszka Tamás)


Liszka Tamás a Riportré: Kovásznai 2010 című animációs reklámfilmmel ment a produceri fórumra, amelynek látványvilága egyöntetűen elnyerte a résztvevők tetszését. Bár a hat perces kisfilm külföldi megmutatkozási lehetőségeivel kapcsolatban egyelőre nincsenek konkrétumok, a producer fellelkesült, és már a héten összeül a filmet jegyző Igor Lazinnal, hogy a következő közös filmtervet megálmodják. Az élőszereplős projekt,  Tolnai Szabocs második játékfilmje, az Anna története is megkapta a kezdő lökést a francia riviérán. "Ez a történet európai koprodukciókért és nagy mértékű állami finanszírozásért kiált", mondta Liszka, aki elsősorban kelet-európai producerekkel, valamint egy francia és egy svájci érdeklődővel tárgyalt az esetleges együttműködésről, amely a szóban forgó országok filmalapjain áll vagy bukik.    


liszka_cannes2_pom2009_siposgabor_sz3
Sipos Gábor a tavalyi POM résztvevőivel
(középső sor, balszélen)


"A cseh mozgásban lévő producerrel megpróbálunk összehozni egy animációs filmet" - mesélt a további fejleményekről Tamás, akinek nagyon megtetszett a prezentált egészestés gyerekfilm terve, csak a technikával kapcsolatban nem jutottak dűlőre a cseh filmessel. "Egy Kelet-Európai animációnak nem az a dolga, hogy az amerikait imitálja, hanem az, hogy eredeti legyen" - hangzik a vélemény, amely szembe megy a csehek álláspontjával, akik egyelőre 3D komputeranimációban gondolkodnak. A producer - korábbi ígéretéhez híven - magával vitte a benne rejlő forgalmazót is Cannes-ba, és, bár a sötét mozitermekbe nem sikerült beülnie, elmondása szerint ráérő idejében végigvágtatott a standokon, és egy hátizsáknyi dvd-vel tért haza - "rendezek majd egy házi fesztivált". A hallomásból megismert filmek sorából Liszka egy 3 órás, izgalmasnak ígérkező dokumentumfilmet említett meg, amely Ceauşescu-ról szól, narráció nélkül, és talán a magyar közönséghez is eljuttatja majd a SzimplaFilm.


liszka_cannes2_sz4
Otthonos helyszín, szép idő


"Nagyon szép idő volt Cannes-ban, és emiatt mindenkinek jó kedve volt" -  hangzott Tamás összbenyomása a fesztiválról, amelyet a tavalyi "zaklatott, fontoskodó, partimeghívó-vadász" hangulattal ellentétben az idei évben kifejezetten élhetőnek és barátságosnak érzett. "Lehet, hogy csak én éreztem otthonosabban magam?" - tette fel a kérdést önmagának a producer, akit a következő útja az Annecy Filmfesztiválra viszi, ahol ezúttal a filmnézésé lesz a főszerep, hiszen az Anilogue igazgatójaként fog csemegézni a termésből.