Idén nagy szürkeség fogadta a Cannes-ba látogatókat: a szokásos napsütéses táj, a tengerparton tollászkodó nőcskék és a bágyasztó hőség elmaradt. Van viszont némi bizonytalan érzés a segédmunkások sztrájkjának veszélye miatt, biztonsági aggodalmak a madridi merénylet, és vezetői aggodalmak a kalózkodás miatt.   

Ismét olyan év ez, amikor Cannes megpróbál valamit visszaszerezni mindabból a tekintélyből és hitelből, amit az utóbbi időkben elveszített. A tavalyi katasztrofális évnek számított, elsősorban a túl sok gyenge francia film, és Vincent Gallo The Brown Bunny című botrányfilmje miatt, melynek vetítéséről a közönség sznob fele riadtan menekült.

Az idei program másnak ígérkezik: olyan nagy amerikai produkciók, mint a Shrek 2 vagy a Coen-testvérek új filmje szerepelnek a listán, míg Mike Leigh és Hou Hsiao-hsien kimaradtak. A szembeötlően izgatott Tarantino zsűrielnöksége ugyanakkor áttörést jelenthet a távol-keleti filmeseknek, akik közül Wong Kar-wai, Park Chan-wook és a nagyra tartott Apichatpong Weerasethakul versengenek az Arany Pálmáért, de Cannes-ban van az animáció géniusza, Mamoru Oshii is. 

Almodóvar Bad Education című filmje 60-80-as években játszódó bonyolult thriller, melyben két homoszexuális férfi és az őket az iskolában megrontó katolikus pap kapcsolatáról szól. Almodóvar évekig dolgozott ezen a személyes történeten, mely történelmi távlatával és csak férfiakból álló szereplőivel nagyban különbözik az rendező előző két munkájától, a Mindent anyámról és a Beszélj hozzá!-tól. 

Abbas Kiarostamit szintén nagyra becsülik Cannes-ban, ezúttal Ten című road-movie-jához készített utóiratot, 10 on Ten címmel. Az iráni rendező Teherán utcáin autózik és közben egyszerűen elmagyarázza a kamerába esztétikai és etikai nézeteit a digitális filmezésről, valamint nemrégiben kidolgozott elveit fejtegeti a minimalista mozival kapcsolatban.   

Kiarostami mókásan polémikus filmjében azt bizonygatja, hogy az amerikai mozi erősebb, mint az amerikai hadsereg. A mai mozitechnika pedig érzéketlenné tesz minket. A Dolby sound system a rendező szerint "túszul ejti a közönséget". Ezzel szemben ő "kreatív nézőknek" készít filmeket, azoknak, akiknek működik a képzelőereje, benépesítik a csöndeket és az űröket, melyek megalkotására a "gazdaságosságba, a szelekcióba és a kihagyásba" vetett hite vezérelte. 

Mundruczóék konkrét kihívása

Holnap utaznak Cannes-ba a Kis apokrif No. 2. alkotói, Mundruczó Kornél és producere Petrányi Viktória, hogy filmjüket képviseljék a fesztiválon. Másrészt ez a kisfilm ugyanazon a helyszínen játszódik, mint Mundruczó következő nagyfilm-terve, a Delta, így a finanszírozás ügyében hatékonyabb tárgyalásokat lehet remélni a partnerekkel.

Immár harmadjára vesznek részt a fesztiválon, így most már céltudatosabban tudnak közlekedni a nagy rendezvényen, meséli Petrányi Viktória lapunk kérdésére. Nem lesznek fölösleges körök, hiszen tudják kivel kell találkozniuk, így egy konkrét kihívás tudatában indulhatnak útnak. Összesen 6 napot töltenek majd Cannes-ban, mivel azonban nagyon sűrű a programjuk, Petrányi szerint mozizásra csak igen kevés idejük jut majd.