2003. 04. 29. filmhu
Pejó RóbertAz Oscar-díjas német MTM-mel készíti az Új Budapest Filmstúdió Pejó Róbert Dallas című nagyjátékfilmjét. A tengerentúlon élő rendező 400 milliós költségvetésű mozija egy vegyianyagoktól mérgezett szeméttelepen élő cigányközösség lázadásába ültetett kegyetlen szerelem történetét meséli el. A forgatókönyv már ez európai szkriptvásárokon is bizonyított.
A 39 éves
Pejó Aradon született, Bécsben végezte el a filmrendező szakot, majd Németországban és az Egyesült Államokban folytatta filmes karrierjét. Egy budapesti kórboncnokról, majd Joe Coleman világhírű művészről készült egészestés dokumentumfilmjei bejárták a nagy nemzetközi fesztiválokat, és Montrealtól Rotterdamig számos nemzetközi díjat nyertek. Németországban forgatott nagyjátékfilmjei, a múlt században játszódó kosztümös filmektől a
Tetthely-epizódokig, széles skálán mozogtak.
A
Dallas forgatókönyvét az egyik legnevesebb hazai cigány író-rendezővel, Csemer Gézával társulva készítették el. A sztori egy ironikusan Dallasnak nevezett romániai faluban játszódik, amely valójában egy robbanóhordókkal, mérges gázokkal szennyezett szeméttelep. Itt él guberálásból és hal vérmérgezéstől az a cigányközösség, ahová a sok éve kitört Radu hazatér apja temetésére. Dallas azonban nem ereszt, Radu szerelembe esik egy asszonnyal, ezzel magára haragítja vadállat férjét. Mindeközben a szemeteskocsi-sofőrök maffiabandáját futtató Jockey is el akarja csalni a romák pénzét, akik fellázadnak ellene. Eztán a személyes és közösségi tragédiák csak veszteseket szülhetnek.
A történet erejét mutatja, hogy a tervet beválogatták a rotterdami Cinemart forgatókönyvírói vásárára, ahova több ezer forgatókönyv közül egy nemzetközi kuratórium negyven könyvet jelöl.
A film nemzetközi koprodukcióban készül. Az Új Budapest partnerei a német MTM–Medien und Television GmbH, amely az idei Oscar gálán a
Nirgendwo in Africa c. filmjéért megkapta a legjobb külföldi filmnek járó díjat, és az osztrák Allegro Film, amely pedig a tavalyi velencei filmfesztiválon a
Kánikula c. filmjével nyerte el a kritikusok díját.
A közel 400 millió forintos költségvetésű filmre eddig egymillió Euro külföldi tőke áll rendelkezésre, az Új Budapest Filmstúdió az MMK-nál pályázik a magyar financiális rész megszerzése érdekében, illetve további koproducerek bevonására törekszik.
A jelentős külföldi részvétel ellenére a film magyar nyelven kezd forogni július végén, többségében magyar színészekkel, és a főbb stábtagok is magyarok. A produkció előkészítése már megtörtént, meglelték a főbb helyszíneket és a főszereplőket, Bogdán Zsoltot és Nyakó Julit. A film operatőre Vivi Dragan Vasile lesz, díszlettervezője Banovich Tamás, zeneszerzője Selmeczi György, a producerei pedig: Kántor László, Andreas Bareiss és Helmut Grasser.
A közönség- és fesztiválsikerekben egyaránt reménykedő alkotók Magyarországot követően Németországban, Ausztriában is terveznek ősbemutatót, valamint nem utolsósorban az Egyesült Államokban. A nemzetközi forgalmazást a német Bavaria Film vállalta.
A dallasi cigányok rég elvesztették identitásukat. Elfelejtették nyelvüket, feladták büszkeségüket. Szánalmas, nyomorúságos világban élnek. Folyóvíz, elektromos áram, fűtés, orvosi ellátás idegen fogalmak itt. Köröskörül halál lappang. Felrobbanó hordók, mérges gázok, eldobált kémiai anyagok, és egyszerű vérmérgezés formájában is sorsuk meg van bélyegezve.
Ez nem tükröződik az itt élő emberek hangulatán. Vágyaiktól megfosztott megalázottak ők, akik megadták magukat a sorsuknak. Akik akkor lázadnak fel, amikor Jockey és Florin az összegyűjtött szemét árát el akarja csalni.RADU HAGI, a tanítóvá lett cigány nyolc év után visszatér szülőfalujába, DALLAS-ba. A barakkokból álló település egy apokaliptikus állapotokat tükröző szeméttelep mellett fekvő völgyben terül el. Nincs víz, villany, csatorna. Mindenütt sistergés, gomolygó füst. Az emberek szürke, arctalan alakokként mozognak a szinte lihegő, gigászi szeméthalmon. Papírt, fémet, üveget gyűjtenek. Ismeretlen fogalom itt a tulajdon, senkinek sincs magánélete. Mindenki tud mindenkiről mindent, mindenki beleüti az orrát a másik dolgába.
Apja temetése után Radu, amilyen gyorsan csak lehet, szeretne eltűnni innen. Elkerülhetetlen azonban a találkozás a régi, erőszakkal elfelejtett időkben elmerült arcokkal, ismerősökkel. Amikor Radu belekeveredik egy „autólopási” ügybe, be kell látnia, hogy tervezett elutazása eltolódik. Minden erejével megpróbál ragaszkodni ideáljaihoz, ezek azonban fokról fokra szétmállanak. Szembesülnie kell saját elfojtott személyiségével, valamint a falu lakóinak sorsával.
Kezdeti bénultsága felenged, lassan visszaszokik a helyzetbe, ugyanis találkozik fiatalkori szerelmével, Oanával. Ismét fellángol a régi szenvedély. Radu összebarátkozik a nő öt éves fiával, Petruval, aki anyjával együtt Janku a férj brutalitásától szenved.
Radunak fogalma sincs, mit tegyen. Ide-oda vergődik a két olyannyira különböző világ, két olyannyira különböző nő, Oana, a szenvedélyesen vad asszony és Lina, a finom román menyasszony között.
Amikor végre belenyugodna sorsába, és iskola szervezésébe fog a telep gyerekei számára, titokzatos módon előkerülnek elveszettnek hitt igazolványai. Radu megpróbálja rábeszélni Oanát, hogy menjenek el együtt a telepről. A nő félelme azonban túl erős ahhoz, hogy elhagyja a megszokott életformát.
Radu hátat fordít a telepnek. Visszatérve a városba mardosni kezdi a bűntudat. Oana utáni vágya is elviselhetetlenné válik. Még aznap este visszatér. Oana, aki azt hiszi, örökre elvesztette szerelmét, kikezd az egyik falubeli cigánnyal. Radu rajtakapja az asszonyt, s ez kis híján katasztrofális következményekkel jár. Radu megmenti Oanát, aki végre leveti régi szerelmi bánatát, és elkötelezi magát a tanító mellett. A pár csodás éjszakát tölt a tónál. Visszatérőben Jankuval találják szembe magukat. Élethalál harcra kerül sor a két férfi között. Dragomir, Oana apja lép közbe, és elkergeti Jankut.
Eközben kirobban a régóta lappangó konfliktus a szemétgyűjtők és a román férfi, Jockey között, aki a szemeteskocsi-sofőrök élén állva maffiózóként dirigál nekik. A dallasi munkásoknak elegük van abból, ahogy Jockey kizsákmányolja őket, ezért nem akarják eladni neki az anyagot. Jockey ismét törvénytelen eszközökkel akarja kényszeríteni a telep lakóit, hogy beadják a derekukat. Hiába, mert…
Radu a faluközösségre hagyja az összetört, kirabolt autóját, amit aztán a cigányok elcserélnek egy rozoga teherautóra. Ezzel azonban a tönk szélére taszítja a faluközösséget. A szemétdombon bekövetkezett tragikus baleset, az ezáltal a nyilvánosság elé kerülő egészségügyi helyzet, valamint a Dragomir és Jockey közti konfliktus tragédiákhoz vezet.
A történetnek csak vesztesei vannak. És még ezek után sem változik Semmi. Mindannyian szutykosak, mocskosak, mint eddig.
Tevékenységi terület: rendező, forgatókönyvíró
Tanulmányok: 1986-92 Film- és színháztudományi tanulmányok Bécsben és Budapesten
Kitüntetések: - 1994 Diagonál Díj
- 1996 A legjobb hosszú dokumentumfilm fődíja, Montreál
- 1996 A dokumentumfilm kategóriában elnyerte a közönség díját.
Rotterdam, Nemzetközi Filmfesztivál
- 1999 Arany Kocka, dokumentumfilm kategória, operatőri munkáért
ELKÉSZÜLT MUNKÁK JEGYZÉKE (VÁLOGATÁS) 1994 ÓTA:FILMPRODUKCIÓK – VÁLOGATÁS1994
Lipstick, könyv + rendezés, Sternstunden Film
1995
Road to Eden, könyv + rendezés, Prisma Film
1997
Rest in Pieces, rendezés, Prisma Film
TV – PRODUKCIÓK – VÁLOGATÁS1999
Tatort/Soha többé operát, könyv+rendezés, ORF
ORF/ARD
2000
Több, mint szerelem. rendezés, FFP-Media
ARD/Degeto
2001
Franz és Anna rendezés. SMS-Filmproduktion,
BR/ORF/Taurus
2001
Tatort/Halál a kongresszuson, rendezés, ORF
ORF/ARD
2002
Szex vagy élet. rendezés, Roxy-Film
SAT 1
VIDEOKLIPP2000
Modern Dance - Lou Reed, River to River Produktion
Time Warner/USA