A megosztott premier státusz a COVID-19 korlátozások miatt online megrendezésre kényszerülő fesztiválokon alakult ki organikusan. Mindkét fesztivált eredetileg hibrid formában tervezték megtartani, de az esetszámok növekedésével a 2020. november 20-28. között megrendezésre kerülő Torino teljes mértékben az online térbe költözött, Cottbust pedig egy hónappal elhalasztották, 2020. december 8-13. közé, bízva abban, hogy tartható a hibrid formátum. 

A horror filozófiáját Torinoban Rol’s Room szekcióban mutatják be, amit a különös, bizarr és megmagyarázhatatlan alkotásoknak tartanak fenn. Cottbus-ban pedig az igazi felfedezésként számontartott filmeket felvonultató Spectrum programban kapott helyet.

Lichter Péter és Máté Bori legújabb egész estés, hét szegmensből álló absztrakt horrorantológiája Noël Carroll híres műfajelméleti könyvére, a The Philosophy of Horrorra (1990) épül. A film képsorait az alkotók két nyolcvanas évekbeli slasher film (Rémálom az Elm utcában, Rémálom az Elm utcában 2.: Freddy bosszúja) 35 mm-es tekercseinek képzőművészeti felhasználásával (roncsolásával, festésével és karcolásával) hozták létre. A horror filozófiája a zsánerfilmek és az avantgárd, a filmelmélet és Hollywood érzéki összemosására tesz kísérletet: arról a kísérteties gyönyörről tudósít, amit a művészetelmélet vagy egy jó horrorfilm is kiválthat a befogadóból.  

Freddy Krueger elrohasztásával mutatják meg, miért szeretjük a horrorfilmeket

Lichter Péter és Máté Bori a magyar film kísérletező tudósaiként egy meghökkentő mutánst alkottak meg Noël Carroll filmelméleti írásából és egy klasszikus, 80-as évekbeli horror-sorozat képsoraiból. A horror filozófiája elmerül a műfaj mélységeiben, próbára teszi a nézőt, miközben egyedi és zsigeri élménnyel gyarapít.

A horror filozófiája

A film egyes epizódjait korábban olyan elismert filmfesztiválokon vetítették, mint a Jihlava Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál, a wiesbaden-i goEast, a holland Go Short, a magyar Titanic, illetve a lisszaboni a MotelX-en. Az antológia első, Etimológia című szegmensét a Sight and Sound nevű brit folyóirat 2019 legjobb esszéfilmjei közé válogatta, az Egyesült Királyság közönsége a januárban megrendezésre kerülő London Short Film Festival-on találkozhat a filmmel.

A teljes filmet az alkotók tavasszal a járványhelyzet miatt saját VOD oldalukon forgalmazták Magyarországon, illetve limitált ideig a Cinego magyar művészfilmes platform is vetítette. Az így befolyó bevételek felét az alkotók a Filmvilág és a Metropolis filmtörténeti és filmelméleti folyóiratok támogatására fordították.

Lichter Péter előző egész estés alkotását, az Üres lovakat a rangos Rotterdami Filmfesztivál is bemutatta; a nemrég zárult Jihlava Nemzetközi Dokumentumfilmfesztivál Fascinations programjának zsűrije különleges említéssel jutalmazta a Nemes Z. Márióval kollaborációban készített Barokk Femina (7-11) című kísérleti filmjét; a Dr. Moreau szigete című rövidfilm-tervük pedig gyártási támogatásban részesült a Nemzeti Filmintézet kisjátékfilm pályázatán.

Lichter Péter és Máté Bori producere, Nedeczky Dóra (Mindwax) elmondta, hogy a teljes film fesztiváloztatásával egyidejűleg további itthoni alternatív vetítéseket terveznek a vírus alakulásának függvényében.  

A horror filozófiája // 60 perc

Rendező, vágó: Lichter Péter, Máté Bori

Zene: Horváth Ádám Márton

Szöveg: Noël Carroll

Producer: Nedeczky Dóra // Mindwax

Forrás: Mindwax