2005. 12. 12. filmhu
A koktélpartik és a médiahelyezkedés már elkezdődött Hollywoodban, dübörög tehát az Oscar-kampány, írja a Reuters. A héten a Los Angeles-i és a New York-i kritikusok is kiosztják díjaikat, valamint nyilvánossá válnak a Golden Globe és a Critics Choice Award jelöltjei. Mint minden évben, most is jó alkalom lesz mindez a latolgatásra, és a legfontosabb kategóriákban az esélyesek körének leszűkítésére.
|
J. Cash szerepében
Joaquin Phoenix |
Nagy várakozás előzi meg a cowboy-románcos
Brokeback Mountain további pályafutását. Ang Lee filmje ugyanis idén a Velencei Filmfesztiválon
elvitte az Arany Oroszlánt. Ugyancsak mindenki kíváncsi Spielberg titokzatos
München-ére, és a film Oscar-esélyeire. Az életrajzi filmek között a Johnny Cash-portré (
A nyughatatlan - Walk the Line, - a
Copland és az
Azonosság rendezőjétől), valamint a
Hidegvérrel írójáról szóló
Capote, és George Clooney rendezése, a televízió hőskorába vezető
Good Night and Good Luck a következő időszakban megerősítheti pozícióját. A külsőbb körökből szintén reménykedhet a sikerben a
Crash (Ütközések), valamint a hip-hop világában játszódó
Hustle and Flow című filmdráma.
Az Oscar-díjakat március 5-én adják majd át. Az elismerés nem csak presztízs-kérdés: a nyertesek több mozinézőre, nagyobb DVD-bevételre és drágább tévés sugárzásra számíthatnak. Idén ez különösen kiélezett versenyt eredményez, miután számos kisebb de jól sikerült film is nagyon igyekszik bekerülni a jelöltek közé. Mint ahogy Tom O'Neil, a The Envelope magazin szerzője megjegyzi, az 1999-es A fiúk nem sírnak című filmjéért a legjobb női főszereplő Oscarját elnyerő Hilary Swank esete jó példa arra, hogy a film szóba sem jöhetett volna az Akadémián, ha nem előzi meg jelentős kritikai siker. "Ezek a díjak a hátrányos helyzetben lévő kisebb versenyzőket is a figyelem középpontjába helyezhetik, és hirtelen a mezőny élére kerülhetnek", fogalmaz O'Neil.
A vén hollywoodi rókák persze arra is figyelmeztetnek: a korai kritikai siker gyakran elgyengül a január végi jelölésekig, és a közönség kegyét élvező sikerfilmek legyőzik a kritikusok nagyra becsült kedvenceit. A King Kong-nak például ez idáig kevés esélyt jósoltak, de a múlt heti bemutató után a közönségnél aratott óriási sikere rögtön beemelte a legkomolyabb versenyzők közé. A szakértők azt mondják, a kritikusok által legtöbbet emlegetett filmek a mozinézők többségét nem érdeklik, ezért az esélylatolgatás egyelőre csupán spekuláció.
|
A hollywoodi John Smith (Colin Farrell) |
A múlt hétvégén a New Line Cinema startolt elsőként puccos koktélpartijával, ahol a Cronenberg-féle
Erőszakos múlt eljövendő Oscar-díját próbálta bebiztosítani. Ugyanaznap Focus Features is kitett magáért és
Szívem, Afrika (
The Constant Gardener) című filmjéért. A Walt Disney sem maradhatott el a többiektől:
Shopgirl című romantikus vígjátékát és a
Narnia krónikáit szeretné az aranyszobrocskák közelében érezni. Négy olyan film is van, melyek december vége felé kerülnek a közönség elé: a
München mellett Woody Allen
Match Point-ja, Terence Malick
The New World (Az Újvilág) című, a 17. századi felfedezőről, John Smith-ről szóló filmje Colin Farrell-lel, és Stephen Frears
Mrs. Henderson Presents című háborús mozija Judi Dench főszereplésével. Egyes kritikák szerint a 70 éves Woody Allen új, a társadalmi kapaszkodásról és sznobériáról szóló munkája élete legjobb 5 filmje közé sorolható.