Kisjátékfilm

Örkény István a Hír című egyperces novellája alapján.



SZEREPLőK:

Haris Márton vájár
Egy ballonkabátos kopasz
Egy villamosvezető
Egy néger hegymászó
Egy rendőr
Tóparti lány
Némi utas



Mottó: „E pillanatban te vagy az egyetlen a hadseregben, aki tudja, mit csinál” -
tisztán kivehető felirat egy férfi vécé falán



1. ÉJSZAKA A VÁJÁR HÁLÓSZOBÁJÁBAN
A vekker fel van húzva hajnali négyre, de még csak tíz óra van, este. Kevés a fény. Ami van, az a nyitott ablakon át a holdból jött le ide, a legfelső emeletre, és halványkék permetként időzik a vájár hálószobájában. Ennyi fényben ki lehet venni az éjjeliszekrényre rakott ébresztőórát, az éjjeliszekrény élét, sejteni lehet, hogy szemben, a fal mellett egy nagy, kétajtós szekrény áll, és a sarokban dereng valami fehér tömeg; ez utóbbi amorf képződmény egy ágy, egy alvó férfi és az ágynemű összessége. Egy ilyen szobában alszik most fal felé fordulva Haris Márton vájár, éjfél előtt két órával.


2. ÉJSZAKA A KOCKAHÁZ ELőTT
Valahol a külterületen, két emelettel Haris Márton alatt, a kocka alakú típusház előtt megáll egy hófehér taxi. Egy Mercedes. Csendben, motorzaj nélkül érkezett. Egy kopasz és ballonkabátos alak száll ki a hátsó ülésről, az utcai lámpa sárga fényében ezt jól látni. A férfi a taxi mellett megáll, kabátját igazítja. Aztán felnéz. Fel, a magasba, ahol Haris Márton lakik. A ballonkabátos kopasz karóráját nézi. Egy-két perccel múlott tíz. Elindul.

A kockaház bejáratához megy, járása nyugodt, természetes. Lazán löki be az ajtó szárnyát, és tűnik el a bejárat mögé szorult sötétségben.


3. ÉJSZAKA A VÁJÁR HÁLÓSZOBÁJÁBAN
A kopasz és ballonkabátos férfi belép a vájár szobájába. Az arca sötét, golyófejére fényfoltot rajzol a hold. Az ágy felé tart, léptei könnyűek és hangtalanok. Az ágy mellett megáll. Légzéstanulmányt folytat kis ideig. Haris Mártont nézi, aki a falnak fordulva veszi és fújja a levegőt a fehér huzatos paplan alatt. A takaró diszkréten süllyed és emelkedik. Nem téveszt a légzésben egyszer sem a vájár.

A férfi a szekrényhez lép, a kétajtóshoz, a fal mellett. A ballonja mély zsebéből festékspray-t vesz elő. Maga elé tartja, és lazán a szekrényre lő. A spray szünet nélkül sziszeg. Háttal áll, eltakarja, amit csinál.

A kopasz ballonkabátos befejezte, a spray-t visszadugja a mély zsebbe. Eljön a szekrénytől, így válik láthatóvá, mit kreált az előbb. A szekrényt egész hosszában fehér festékkel fújta be. A felirat valósággal világít a holdfényben. HELLÓ! Ez lett a szekrényre írva.

A titokzatos látogató leül az ágy mellé, az éjjeliszekrény szélére. Kezébe veszi a tiktakoló órát. Átállítja. Aztán visszarakja a helyére az ütött-kopott szerkentyűt, és kimegy. Az óra mindjárt csörögni kezd.

Az óra hosszan és kellemetlenül csörög. Haris Márton meg se moccan. Kivárja a végét. Az óra elhallgatott. Most Haris Mártonon a sor: egyetlen, jól begyakorolt mozdulattal ül fel az ágyon. Évtizedes rutinnal. Papucsot nem tart az ágy alatt, mezítláb botorkál az ajtó melletti kapcsolóhoz.

40 Watt. Ekkora a teljesítménye a szoba közepén lógó foglalatban felvillanó izzónak. Haris Mártont még ez a fény is bántja, csíkos pizsamája ujjával a szemét dörzsöli, hunyorog. Csak most látszik, a villanynál, hogy a szoba közepén van egy asztal fekete telefonnal, mellette szék, a szék előtt meg régi színes tévé, állványra rakva. És már jön is az első nyugtalanító észrevétel: valaki összepiszkolta a ruhás szekrényét, amíg ő itten aludt. HELLÓ! Haris Márton vájár nem érti a dolgot, a szekrényhez megy, böngészni kezdi a feliratot. Végigsimítja az ujját a betűkön. A festék még ragad. Neki érthetetlen ez az egész. Tanácstalanul forgolódik a szobában. Aztán a nyitott ablakhoz megy, és óvatosan kinéz az utcára.


4. ÉJSZAKA A KOCKAHÁZ ELőTT
Két emelettel Haris Márton alatt, az utcán még mindig ott áll az a hófehér taxi, a Mercedes. A kopasz és ballonkabátos férfi a motorháztetőnek támaszkodik összefont karokkal. Haris Mártont nézi, Haris Mártonra vigyorog. Félelmetes és visszataszító egyszerre. Ez Haris Márton második nyugtalanító észrevétele.


5. ÉJSZAKA A VÁJÁR HÁLÓSZOBÁJÁBAN
Haris Márton visszahúzódik az ablakból, és elfordul. A kopasz vigyora nem tett jót neki. Tekintete ekkor hirtelen megmerevedik. Egy pontra néz. Az ébresztőórát fixálja. Oda is megy rögtön az éjjeliszekrényhez. Tíz óra múlott hét perccel. Hol van még négy, és már csörgött a vekker! Harmadik nyugtalanító észrevétel: valaki átállította az ébresztőórát. Haris Márton vájár összezavarodott. Kézbe veszi az órát, megmarkolássza. És közben egyfolytában az ablak felé néz.

Haris Márton nem tud ellenállni az ablak vonzásának, valamennyire legyőzi félelmét, és a nyitott ablakhoz megy. Megint kinéz, de most óvatosabban, mint az előbb. Szinte elbújik az ablak mellett.


6. ÉJSZAKA A KOCKAHÁZ ELőTT
A hófehér Mercedes már elment. És a ballonkabátos kopasz sincs sehol. Üres az utca. Csak egy bicikli suhan el az ablak alatt a sárga lámpafényben. Egy mountain bike. Biztos, hogy egy lány tekerte. Mert szoknya volt rajta és a műanyag fejvédő alól kilógtak a hajtincsei.


7. ÉJSZAKA A VÁJÁR HÁLÓSZOBÁJÁBAN
Haris Márton az ágya szélén ül, lehorgasztott fejjel, pizsamában. Cigarettázik. Megviseltnek látszik. Szemben vele, az éjjeliszekrényen az óra ketyeg, és mutatja, hogy mindjárt fél tizenegy.


8. ÉJSZAKA A VILLAMOSMEGÁLLÓBAN
Végállomás a külterületen, betonkerítés előtt. Éppen most áll be az utolsó villamos. Kinyílnak az ajtók. Leszállnak az utasok. Nincsenek sokan, csak úgy öten-hatan. Csendben szétszóródnak az éjszakában, mint a hivatásos kísértetek.


9. ÉJSZAKA A VÁJÁR HÁLÓSZOBÁJÁBAN
Haris Márton egy újabb cigarettába kezd. Éppen meggyújtaná szájában a végét, mikor megszólal a telefon.

Sokáig cseng.

Haris Márton végül feláll, a telefonhoz megy, és felveszi. Szó nélkül végighallgatja, amit mondanak neki. Szájában meggyújtatlanul ott fityeg a cigaretta.


10. ÉJSZAKA A VILLAMOSMEGÁLLÓBAN
Bent áll az utolsó villamos tehát. Ki van világítva és minden ajtó nyitva. A villamosvezetőt leszámítva teljesen üres. A villamosvezető egy kövér és középkorú nő. A fülkéjében ül és utasra vár. Unatkozik. Elővesz egy banánt. Meghámozza. Beleharap. Másodszor is. Harmadszor már nem, mert zajt hall. A háta mögött kinyílik a fülkeajtó. Hátrafordul. Valakire néz. Ültében felfelé. A falat megáll a szájában. Látszik rajta, hogy fél. Némi habozás után feláll. Elindul. Kifelé araszol a fülkéből. Most (is) hátrányára van a saját térfogata. Erről a valakiről (akit mi nem látunk) le sem veszi a szemét. A lépcsőhöz ér. Leszáll. Még megy néhány lépést előre, de egyfolytában hátrafelé néz. Aztán elkezd futni. Ikszlábbal, sután. Jobb kezében oldalt a meghámozott és félig lerágott banán.

A ballonkabátos kopasz miatt volt ez a kis jelenet megint. Egy szót se szólt, mégis leszállította a villamosvezetőt. Világbajnok kosárlabdázóra emlékeztető alakja ott sötétlik a kivilágított villamoson, a nyitott ajtóban. Leül a lépcsőre, és cigarettára gyújt.

Haris Márton lámpával felszerelt védősisakban, mocskos munkaruhában, gumicsizmában egyszer csak megjelenik a villamosmegállóban. A derekán vastag szíjat visel, azon tartja oldalt, egy kis táskában a lámpát működtető törpe akkumulátort. (Az akkumulátortól a sisakra rakott lámpáig egy hátra dugott zsinóron jutnak el az elektronok.) A ballonkabátos kopaszt nézi, aki középen, a villamos lépcsőjén ül és cigarettázik.

Haris Márton körbenéz. Feszeng. Nincs körülötte senki, csak ez a furcsa és félelmetes figura.

A titokzatos férfi feláll és odamegy Haris Mártonhoz. Cigarettával kínálja. Haris Márton elfogadja. A kopasz és ballonkabátos idegennél öngyújtó is van, a cigarettát azzal gyújtja meg. Haris Márton fél: mikor a cigarettába szív, látni, hogy a keze remeg. Így cigarettáznak ők ott ketten, a megállóban, egymás mellett. Szótlanul.

A villamos éktelenül berregni kezd.

A ballonkabátos kopasz a fejével biccent, ideje indulni. Haris Márton szív még egy nagyot, majd eldobja a félig elszívott csonkot. Aztán elindul az üres villamoshoz. Felszáll, ott középen. Leül az első ülésre, az ablak mellé.

Az ajtók hangos robajjal becsukódnak. A berregés végre abbamarad.

Haris Márton visszanéz még egyszer a megállóban maradt idegenre.

A kopasz és ballonkabátos alak mozdulatlanul áll, Haris Mártont figyeli. Szív egyet a cigarettából, és lassan kiengedi a füstöt.

A villamos elindul.


11. ÉJSZAKA A VILLAMOSON
Haris Márton gyanút fogott. Kissé felemelkedik az ülésében, és elképedve előredől. Semmi kétség: a villamos itten robog vele, de a járműnek nincsen vezetője. Üres a vezető fülkéje! Számszakilag ez ma este már a negyedik nyugtalanító észrevétele.

A villamos meg csak kattog, robog.

A villamos megállóhoz érkezik, és megáll. Kinyílik az összes ajtó. Ott elöl felszáll valaki. Egy fekete fickó, valaki afrikai. Valami hegymászó. Sísapkát hord meg napszemüveget. Színes sportruhája van meg hátizsákja. Meg hegymászóknak való bakancsa. Jegyet lyukaszt. Leül. Úgy oldalvást, hogy elférjen a hátizsákja. Közben elindul a villamos.

Haris Márton a feketét nézi. A fekete meg Haris Mártont. A fekete rámosolyog. Haris Márton ettől zavarba jön, elfordítja a fejét. Akárhogyan nézzük, nyugtalanító észrevétel ez is. Immár az ötödik. Ettől kezdve a tájat nézi, az ablak előtt suhanót. A várost, amely egyszerre kivilágított és kihalt.

A villamos megint megállóhoz ér, és megáll. A fekete elküldi a vájár felé utolsó fehér mosolyát, és leszáll. Berregés. Az ajtók be. A villamos el.

Haris Márton magára maradt. Nem látja a feketét az utcán, hiába tekergeti utána az ablakban a nyakát. Feloldódott az éjszakában.

A villamos lassít, és stop. Haris Márton előredől ismét. Most is felemelkedik az ülésről kicsit, mint az előbb. Valami villog ott a síneken, a villamos előtt. A hófehér taxi az, a Mercedes. A síneken áll, szemben a villamossal. Rajtahagyták az elakadásjelzőt. És nincs benne sofőr.

A villamos meg csak egyhelyben áll. Haris Mártonnak nagyon kínos ez már. Feláll, és előre megy. A vezető nélküli vezetőfülkéhez.

A taxi kérlelhetetlenül ott villog tovább, jó két méterre a villamostól.

A fülke ajtaja zárva, nem tudja kinyitni. Pedig rángatja és rugdalja. És láss csodát: hirtelen kinyílnak az ajtók. Egyszerre mind. A berregés ezúttal elmarad.


12. ÉJSZAKA A SUGÁRÚTON
Haris Márton leszáll. Nem valamelyik villamosmegállóba érkezett, hanem valahol a sugárút közepén álldogál. Körülnéz. Sehol senki. Vagy mégis? Már megint a ballonkabátos kopasz! Pincelejáró-féle előtt szobroz, egy régi bérház tövében. Szálegyenesen és zsebre dugott kézzel. Meg azzal a furcsa vigyorral a képén.

Haris Márton tanácstalan. Csak bámul ott a sugárút kellős közepén.

A ballonkabátos kopasz a fejével int neki. Hogy jöjjön.

Haris Márton elindul az idegen felé. A pince felé.

A pinceajtón vaspánt és lakat. Régi és rozsdás. A ballonkabátos kopasz a zsebébe nyúl. Kulcsot vesz elő. A lakatba valót. Kínlódik. A lakatot alig tudja a kulccsal kinyitni. Végül az ajtó enged, és csikorogva nyílik. Odalent koromsötét. Az idegen Haris Mártonra néz. Megemeli a szemöldökét. Haris Márton ennyiből is érti, mi a dolga. Bekapcsolja a lámpát, és az már világít is ott fenn, a fején. Előre megy.


13. ÉJSZAKA A PINCÉBEN
A fénypászma a sötétbe hasít. A lépcső meredek. A falakon penész. Haris Márton visszanéz. Hogy követi-e a ballonkabátos kopasz. Ott sötétlik mögötte. Előre görnyedve jön ő is.

A lépcső alján a pince balra nyílik. Bele egy nagyobb terembe. Haris Márton a ballonkabátos kopaszra néz. A ballonkabátos kopasz arcát elönti a fény. Ezt az arcot még soha nem látta ilyen tisztán, mint most. És így, teljes fényben talán még félelmetesebb. Mert olyan cinikus és intelligens. Vagyis: ördögi.

Bent, a sötét teremben kattant valami. Haris Márton rögtön odafordítja a fejét. Felkapcsolták a villanyt. Vörös fény gyúlt a teremben, de nem lett tőle nagyon világos. Kell még az a bányászlámpa ott, a fején! Haris Márton visszanéz a ballonkabátos kopaszra. Talán azt várja, hogy szólaljon meg már végre. Ez meg csak int neki a szemével, hogy előre, be a terembe. Csak bátran. Mindketten elindulnak. Előre, be a terembe. Haris Márton nem is olyan bátran.

A terem közepén egy asztal áll, az asztalon akvárium. Az akváriumban köves és kavicsos ágy, zöld növények és tarka-barka halak. Köztük neonhalak. (Ezek az oldalukkal világítanak.) Az akvárium mellett egy fogas, a fogason fehér űrruha, külön űrsisakkal. A vöröses félhomályban csak ennyit látni. Haris Márton az akváriumhoz lép. A lámpa a fején belevilágít a kicsit zavaros és kicsit zöld vízbe. A halak nyugodtan emelkednek és süllyednek. Úgy látszik, ennyi fénytől nem riadnak meg. Aztán az űrhajós felszerelésre esik a fény, a fogason, az akvárium mellett.
Haris Márton odamegy az űrruhához, és fogdosni kezdi.

Haris Márton hátrafordul, ránéz a mögötte tornyosuló kísérőjére.

A ballonkabátos kopasz egyértelműen tudtára adja egy kézmozdulattal, hogy vegye fel.

Haris Márton megértette és nagyon megilletődött. Hogy ő? Egy vájár?

A ballonkabátos kopasz nézéséből az is egyértelműen kiderül, hogy nem tűr ellentmondást. Haris Márton kikapcsolja fején a lámpát, és vetkőzni kezd. Le mindent, szépen sorjában. Először az övet meg a sisakot a lámpa meg a zsinór miatt. Aztán a munkásruhát, a gumicsizmát, végül letekeri mindkét lábáról a kapcát. És most ott áll az űrhajós felszerelés mellett trikóban, gatyában, mezítláb. Tétován.

A ballonkabátos kopasz a kezével sürgeti. Na, mi lesz?

Haris Márton leemeli a fogasról az űrruhát. Az űrsisak jól láthatóan külön van, és egyelőre a fogason marad. Hamar rájön, hogy a ruhán oldalt van egy cipzár, azt kell lehúzni. Végig. Le, egészen a bokáig. Most már beleléphet. Nem is olyan bonyolult!

Felvette a ruhát, végignézi magát. Kurtán-furcsán áll rajta a szerelés, az igaz. És még ott van az űrsisak. A ballonkabátos kopasz fejével int, hogy vegye fel azt is. Haris Márton leveszi és felveszi. Amint a fejére kerül, minden zaj meghal. Bentről nézve töksüket lett a világ.

A ballonkabátos kopasz most a kezével int, hogy jöjjön közelebb. Haris Márton tesz egy-két bizonytalan lépést előre, az idegen felé. Ennyi elég lesz. A ballonkabátos kopasz körbejárja a vájárból lett űrhajóst. A rövid kör végén szembe fordul Haris Mártonnal, és hosszan a szemébe néz.

Az űrsisak üvegén át nagyon furcsán látni ám, ha valaki a szemedbe néz!

A ballonkabátos kopasz hirtelen egy jókora vízipuskát húz elő a ballonkabátjából. Olyan zöld meg piros színűt. Gyerekeknek valót. Elölről töltőset. Odamegy az akváriumhoz, beledugja a csövét, és egy rántásra való vizet szivattyúz belé. Ennyi elég lesz. A vízipuskát Haris Márton kezébe nyomja.

Haris Márton kezében a puska előre néz mereven. Persze, hogy nem érti, mit kezdjen vele.

Titokzatos kísérője ekkor visszamegy az akváriumhoz újra. Könyékig feltűri jobbján a ballonkabátja ujját, és belenyúl a vízbe. Le, az aljáig. Ott megfog egy nagyobb darab követ, és kihalássza. Aztán odamegy Haris Mártonhoz, és megmutatja neki. Amennyire lehet, az orra alá dugja. Most pedig felemeli bal kezének mutatóujját, jelezvén, hogy történni fog valami. Történik is. Jó nagy karlendítéssel eldobja a követ. A kő elszállt, leesni nem hallotta senki. (Az űrsisakon keresztül biztosan nem.)

A ballonkabátos kopasz a koppanás hangja utáni várakozásban eggyel közelebb lép Haris Mártonhoz, és az űrruhán át gyengéden megveregeti a vállát. Bátorítja. Biztatgatja, hogy indulás, a kő után.

A végén a veregetés már nem baráti volt, hanem enyhe lökés. Hogy itt az ideje indulni. El is indul Haris Márton űrsisakban, űrruhában, a kezében vízipuskával. Kilép a teremből, a vöröses félhomályból, és jobbra fordul.

Lámpa nincs már a fején, a lépcsős részen meg alig van fény. Nincs, ami világítson neki. Csak az a kevés és vörös, ami a teremből idáig elért. Az űrhajós felszerelésben menni bizony furcsa neki. Néha a dohos falnak dől benne, máskor meg elbotlik valamelyik lépcsőfokban.


14. ÉJSZAKA A SUGÁRÚTON
A helyzet kétségtelenül figyelemre méltó: 40 évesen ott áll űrhajós felszerelésben, vízipuskával a kezében Haris Márton vájár egy pincelejárat előtt, valahol a sugár közepén.

Az űrsisak üvege mögül nézve kihalt a táj. Vagyis a sugárút. És halálosan csendes. (űrsisak nélkül is az lenne.) Nincs a környéken egy árva lélek se. A villamos már elment. A hófehér Mercedes sincs sehol. A jelzőlámpákat kikapcsolták, és most ott villognak sárgán, ütemre, a magasba nyúló póznák között kifeszítve. Nehéz így elindulni, de muszáj.

Haris Márton vájár és űrhajós egy nagy kereszteződés felé közeledik. Rendőrt lát az utcán. Megtorpan. Na, most mi lesz?

A rendőr ott elől már nagyon unatkozhat, mert cipője orrával a járdára rajzolgat valami krikszkrakszokat. Aztán észreveszi az űrhajóst, és boldogan integet neki. Hogy jöjjön, jöjjön csak közelebb.

Haris Márton összeszedi magát, és elindul. Kezében még mindig ott van a vízipuska. Előre szegezve, mereven.

Kissé távolabb a járdán Haris Mártonnak a rendőr magyarázni kezd. (Magyarázhat neki, az űrsisakban semmit se lehet hallani.) Mutatja, hogy merre menjen, hány sarok, hány utca meg ilyesmi. Nem hallani, mit mond, de ahogyan ott mutogat, körülbelül ezt lehet kivenni. Aztán hirtelen kapja magát a rendőr, és gyorsan kirohan a kereszteződésbe forgalmat irányítani. Megáll ott középen, és karjelzésekkel dirigál. Pedig nem jön semmi. Minden irányból kihalt a forgalom. Haris Mártonnak közben mutatja, hogy menjen át a zebrán. Tessék csak, nyugodtan. Most ő itt az őrangyala.

Haris Márton átmegy. Nem kell félteni, autó egy szál se. A járda széléről visszanéz a rendőrre, aki haptákba vágja neki magát és szalutál.


15. ÉJSZAKA A VÁROSBAN. VALAHOL AZ UTCÁN. (EGYENESEN TOVÁBB.)

Haris Márton meg csak megy, előre, tovább, a rendőr instrukciói szerint.

Hirtelen megáll. (Az az érzése, hogy követik.) Nehézkesen hátrafordul.

Csak egy villanásra látta. A mountin bike-os lányt. Éppen eltűnt az utcasarkon.

Visszafordul. És ekkor az űrsisakra rátapad valami. Szemből jött, és akkora, mint egy szórólap. Haris Márton az üvegről nagy üggyel-bajjal lekaparja, és jól megnézi, mit hozott a szél itt. Egy csillagtérkép kicsinyített mása ez, akárhogyan forgatja. Sok-sok kicsi fehér pont fekete felületen. Néhol különleges alakzatokba rendeződve. Aztán szél támadt, vagy valami, mert a csillagtérképet egyszer csak elejti. A fuvallat felkapja, és a papírt a járdán messzire viszi. Csak nézi tehetetlenül a járdán szánkázó szórólapot.


16. ÉJSZAKA A TÓ PARTJÁN (A VÁROS HATÁRÁBAN)
Rengeteg a kő meg kavics a tó partján tényleg. Látja ezt Haris Márton is az űrsisak bepárásodott üvegén keresztül a telihold szokatlanul kék fényében. (A háttérből még idepislog egy-két lámpa a város pereméről, mint elhanyagolható fényforrás.) Lehajol hát az egyikhez, ami nem is megy olyan könnyen, ha az ember űrhajós felszerelésben teszi ezt. De semmi különös. Csak egy kő. Akár lehetne ez is. Eldobja. Tovább keresgél. Megint egy. Semmi különös. Eldobja. Mikor a harmadikat veszi kézbe, felfigyel valamire. Közelebb megy a valamihez.

A parton levetett ruhák, bakancs és hátizsák. A vezető nélküli villamosban Haris Márton ezeket látta már. A fekete alpinistáé mind. Egyik kezében egy darab követ, a másikban vízipuskát tart Haris Márton, úgy tekergeti a nyakát, hogy megtalálja a fekete alpinistát.

Valami mozog a tóban, messze bent. Ahol a holdfény játszik a vízen, éppen ott fürdik a fekete alpinista.

Haris Márton elnézi a lubickoló feketét egy darabig. Aztán megint közbejön valami. A holdfényben, a parton macskaszem villog. És egyre közeledik. Egy kerékpáros lesz az. Mountain bike. A kerékpáron egy lány ül, tarka, műanyag fejvédőben, könnyű blúzban és szoknyában. A lábán menő sportcipő. (ő volt az, akit nemrég látott. Előbb az ablak alatt, aztán az utcasarkon.) Körbejárja a biciklivel az űrhajóst, ez meg egyfolytában fordul, tekereg utána. Már majd beleszédül a lány köreibe. Aztán a lány megáll. Megkopogtatja az űrsisakot Haris Márton fején. Na, ezt már bent is hallja! Kong tőle a feje, mint az érett görögdinnye. A lány mutatja Haris Mártonnak, hogy cseréljenek. A tarka fejvédőt az űrsisakra. A lány nem várja ki a vájár egyetértő bólogatását, hanem nyomban lehúzza Haris Márton fejéről az űrsisakot. Visszatértek a világba a megszokott zajok. A lány az űrsisakot a kormányra rakja, a fejvédőjét kicsatolja, és ott helyben a vájár fejére rakja. (Így nem kell letenni se a követ, se a vízipuskát szerencsétlennek.) Majd gyengéden becsatolja a fejvédőt a vájár kinyújtott álla alatt, és közben suttogva mondja:

TÓPARTI LÁNY: Üzenetet hoztam. ő mondta, hogy mondjam meg neked, hogy azok ott fenn nem is csillagok, hanem parázsló cigarettavégek. A cigarettát fekete rabszolgák szívják, ezért olyan sötét körülöttünk minden. ők a sötét anyag. A Világegyetem 99%-a.

A lány a fejvédőt becsatolta, és elsuttogta, amit akart. Lendületet vesz, és előre, tovább. űrsisakban. Bele az éjszakába. Hátul is villog egy macskaszem.

Haris Márton felnéz az éjbe. Csak a Hold meg a szokásos csillagok. (Az északi féltekéről nézve.)

Közben kimászott a partra a fekete alpinista. A csillagvizsgálódásnak ezzel vége. Haris Márton most a fekete felé fordul. Egyik kezében a vízipuska, lövésre készen. A másikban meg ott a kő, és úgy tartja, mintha oda akarná adni. A fekete alpinista ezt így is értelmezi. Megkérdezi:

FEKETE ALPINISTA: Souvenir?

Haris Márton a kerékpárhoz rendszeresített tarka és műanyag fejvédővel a fején lenéz a tenyerében tartott kőre. A fekete ezt bólintásnak véli. Tehát az. Odanyúl a kőért, és elveszi. Természetesen meg is köszöni.

FEKETE ALPINISTA: Thank you. Thank you very much.


17. ÉJSZAKA A VÁJÁR KONYHÁJÁBAN
Kinyílik az ajtó, Haris Márton hazajött. Villanyt kapcsol. Fény. Még mindig rajta van a fehér űrruha. A fején tarka fejvédő. A kezében vízipuska. A rövid folyosón át rögtön a konyhába megy. Ott is villanyt kapcsol. Hoppá! Az asztalon a bányászsisakja a lámpával, mellette a törpe akkumulátor. Az asztal előtt a koszos munkásruhája, szépen a szék támlájára terítve. A szék alatt az egy pár gumicsizma. Kilóg belőle a kapca. Visszaküldték. Mindene megvan. Darabra.


18. ÉJSZAKA A VÁJÁR HÁLÓSZOBÁJÁBAN
Haris Márton harmadszor is villanyt kapcsol, ezúttal a hálószobában. Szemben a szekrény, a szekrényen a fehér HELLÓ! A vízipuskát egykedvűen a sarokba hajítja. Aztán kibújik az űrhajósruhából. A lábával rugdossa be a sarokba, a vízipuska után. Trikóban, gatyában, mezítláb és tarka fejvédőben megy oda az éjjeliszekrényhez. Az éjjeliszekrényen a vekker van meg a doboz cigi. Ott felejtette, mikor indulni kellett. Rágyújt. Kifújja a füstöt, és kicsit elmereng. A tarka fejvédővel a fején. Majd felveszi a vekkert. Megnézi az időt. Egy óra tíz. És felhúzza az órát négyre. (Holnap munkanap van, dolgozni kell menni.) Visszamegy az ajtóba, hogy a villanyt lekapcsolja. Katt! Holdfényes sötét. A megvetetten hagyott ágyához könnyen visszatalál. Lefekszik, és az ágyban cigizik tovább. A tarka fejvédővel a fején. És itt, a végén a parázsló cigarettavég úgy világít a holdfényes szobában, mint odakint a csillagok közül bármelyik.

-vége-

Szeged, 2001. február-március

Szinopszis
(Örkény István a Hír című egyperces novellájától ihletve.)

Óracsörgésre ébred Haris Márton vájár. Felkel. Mert munkanap van, dolgozni kell menni. A szobában még sötét. Villanyt kapcsol. 40 Watt. Ekkora a teljesítménye a szoba közepén felvillanó izzónak. Haris Mártont még ez a fény is bántja, csíkos pizsamája ujjával a szemét dörzsöli, hunyorog. Hoppá! Valaki bejött a szobába, és összepiszkolta a ruhásszekrényét, amíg ő itten aludt. Teljes hosszában fehér festékkel fújta be. HELLÓ! Ez lett a sötétben a szekrényre írva. Ez az első nyugtalanító észrevétele. Aztán jön a második: hajnali négyre húzta fel a vekkert, az óra csörgött, de még csak este tíz! Valaki szándékosan átállította az órát. Ki a fene szórakozik hát vele?
Csakis a kopasz ballonkabátos lehet. A titokzatos idegen. Amikor kinéz az ablakon, őt látja. Egy hófehér Mercedesnek dőlve. Összefont karokkal és félelmetes vigyorral. Pont ránéz. Pont rávigyorog. Más nem lehet. Haris Mártonnak megvan a harmadik nyugtalanító észrevétele. Aztán egyszer csak eltűnik az a fickó ott lent. Egy kis időre. Majd megszólal a telefonon. ő az. Haris Mártont a villamos végállomásánál várja. Haris Márton fél, de nem ellenkezik. Felöltözik. Koszos munkásruhába és gumicsizmába. A fején védősisak. Megspékelve egy bányászlámpával.
Végállomás a külterületen, betonkerítés előtt. Bent áll az utolsó villamos. Ki van világítva és minden ajtó nyitva. Teljesen üres. A kopasz ballonkabátos már várja. A villamos lépcsőjén ülve. Cigarettázva. Haris Mártonnak mennie kell. Egyedül és villamossal. A kopasz ballonkabátos nem kíséri el. Csak előtte még elszív egy utolsó cigarettát. A titokzatos idegen kínálja vele. Ki tudja, mi végre ez a nagy utazás, este, fél tizenegy után. Nem igaz?
A villamos megy, pedig senki nem vezeti. Üres a vezetőfülke! Ez tehát a negyedik nyugtalanító észrevétele. Haris Márton feszeng. Alig bír a fenekén megmaradni. Aztán a villamos megáll. Ott elöl felszáll valaki. Egy afrikai. Néger hegymászó lehet. Mert úgy néz ki. Még jegyet is lyukaszt. Leül. De nem sokáig. Csak a következő megállóig. Akkor leszáll, és eltűnik. A villamosban csak Haris Márton marad. Az egyedüli utas.
A villamos újra megáll, de ezúttal nem megy tovább. Végállomás. Kinyílnak az ajtók, Haris Márton szabad. A ballonkabátos kopasz várja itt is. Egy pince előtt áll, a sugárúton. Lemennek. Haris Márton fején kigyullad a lámpa. Az egyetlen fényforrás a sötétben, odalent. Megvilágít és árnyakat vet. A sötét különös titkot rejt, megfejteni valót. A Nagy Tudást. Haris Márton kiválasztott, övé lehet a Nagy Tudás most… Akárhogyan is van, nyugtalanító észrevétel ez is. Immár az ötödik.
Túlélte élete egyetlen nagy kalandját és hazafelé ballag Haris Márton vájár. Tóparthoz ér, a tóparton egy lányt talál. A lány mellett ruhák szanaszét meg egy nagy hátizsák. A fekete alpinista holmija ez itt mind. Ott fürdik bent, a tóban. Messze, ahol a holdfény csillog. Inkább sejteni lehet, mint látni. A lány a néger hegymászót nézi, és közben mond valami fontosat. Oda, Haris Mártonnak. Haris Márton meg csak hallgat. Még soha nem érzett ilyet. Mintha feloldódott volna az éjszakában, a csillagok birodalmában. Furcsa, de már semmi sem nyugtalanítja.
Ágyában dohányzik Haris Márton vájár. Szájában a cigaretta vége úgy világít a sötét szobában, mint odakint az éjben a csillagok közül bármelyik.


Karaktervázlat

Szereplők:

Haris Márton vájár

Egy ballonkabátos kopasz

Egy néger hegymászó

Tóparti lány

HARIS MÁRTON:
egyszerű ember, vájár. A külvárosban lakik, valamelyik kockaház legfelső emeletén. Élete semmilyen. 40 éves és nő nélkül él. Már most kijelentjük: nem lumpenelem. És nem a szocialista-realista kocsmatorzók tipikus példánya ő. És nem sajnálatra méltó őskövület, akit a szocializmus kizsákmányolt, a rendszerváltás pedig elfelejtett. Egy szó, mint száz: róla nem készült szociófotó, mert nem szociófotóra való. Egy átlagember a mi Mártonunk, a XXI. századból. Élete legnagyobb kalandját most egy negyedórás játékfilm meséli el, amely arról szól, hogy milyen bántóan kevés itt a fény már megint.
Haris Márton tehát vájár. A vájárkodás nálunk most nem igazán prosperál, de erről majd beszél valaki más. Egy másik filmben. Szóval korán fekszik és korán kel ez a Haris Márton. Rendes melója van, minden perce kiszámítható. Vele nem szoktak csak úgy történni a dolgok. De most mégis. Lehetőséget kap egy titokzatos idegentől, hogy életét megváltoztassa. Haris Mártonra küldetés vár. Misszió. Csak ennek teljesítése árán lehet az övé az új életminőség. Haris Márton megijed. Fél. Nem biztos, hogy másként is jó. Nem szokott ő hozzá a változásokhoz. A bölcsek kövét, persze, ő sem hiszi. De azért elvállalja a küldetést. Kényszer hatására. Hátha…
Sisakot is rak. A bányászlámpáját ott fenn hordja, ez lesz a film központi motívuma. A fényforrás, mely megvilágít és árnyakat vet. A sötétben a Nagy Tudás terjeng, a megoldás kulcsa ott van Haris Márton kezében. Csak dekódolni kellene. És akkor más lesz majd minden. Az egész olyan furcsa neki és érthetetlen. Eddig csak a tévében látott valami hasonlót. De azért megcsinálja. Aztán hazamegy. Felhúzza az órát és lefekszik. Hajnalban munkába kell menni. Elszív egy cigit és elalszik. A világ más megváltóra vár.

A BALLONKABÁTOS KOPASZ:
egy titokzatos idegen, aki éppen úgy lehet angyal, mint maga Lucifer. Nem beszél, amit akar megjelenésével éri el. Ijesztő és megnyerő modorával, erős fizikumával, a kisugárzásával. Metakommunikációval. A ballonkabátos kopasz csak kiválaszt. És utat mutat. A Nagy Tudáshoz. A többi a kiválasztott dolga. A kiválasztotton múlik, hogy lesz-e kiválasztott. Haris Mártonon, hogy marad-e Haris Márton.

A NÉGER HEGYMÁSZÓ:
járulékos elem. Megjelenése az adott térben és időben egyszerre izgalmas és zavarba ejtő. Abszurd. Mint ez az egész felhajtás itten, Haris Márton körül. A fekete alpinista nem couleur locale. A fekete alpinista más. Csak egy villanás. Hogy milyen furcsa és értelmezhetetlen is ez a világ.

A TÓPARTI LÁNY:
véletlen találkozás eredménye. Nőnemű, mint a világot teremtő görög istenség. Világmagyarázó szavai naivak és meghatóak. űrbeli mélységbe visznek. Új mitológiát teremtenek


Jelenetsor

1.
Külterület, bányásztelep. Tíz óra van, holdas éjszaka és béke. Egy kockaház legfelső emeletén a szobájában alszik Haris Márton vájár. Korán lefeküdt, mert korán kel. Menni kell dolgozni. Fel is húzta a vekkert hajnali négyre.

2.
A telepre taxival, hófehér Mercedesszel titokzatos idegen érkezik. Egy ballonkabátos kopasz. A ház előtt, hol Haris Márton lakik, megáll. A szobába, hol Haris Márton alszik, felmegy.

3. A ballonkabátos kopasz felveszi Haris Mártonnal a kapcsolatot. Először egy nagy HELLÓ!-t fúj festékkel a vájár ruhásszekrényére. Aztán átállítja az ébresztőórát. Mindjárt csörögni fog a vekker. A kopasz ballonkabátos el.

4.
Az óra veszettül csörög. Haris Márton felkel jó szokás szerint. Villanyt kapcsol, és persze, nem érti az egészet. Jönnek a kérdések. 1. Ki piszkította össze a szekrényét, míg ő itten aludt? 2. Meg hogy-hogy csörgött a vekker, pedig még csak alig múlott tíz? 3. Ki járt a szobájában? A ballonkabátos kopasz. Mikor kinéz az ablakon, őt látja. A ballonkabátos kopasz el.

5.
Most a telefon csörög. Régimódi fekete készülék az asztalon. A ballonkabátos kopasz Haris Mártont hívja. A villamos végállomásánál várja.

6.
Haris Márton felöltözik. Koszos munkásruhába és gumicsizmába. Sisakot is rak. A bányászlámpáját ott fenn hordja. A fényforrás ez, mely megvilágít és árnyakat vet. Így, teljes felszerelésben érkezik meg a villamosmegállóba. A kopasz ballonkabátos ott várja. Felülteti a villamosra. Haris Márton az egyedüli utas. A villamos el.

7.
A villamos száguld. Keresztül a városon. Kivilágított és üres utcákon át. A villamost nem vezeti senki! Kezd ez az egész Haris Márton számára kínos lenni.

8.
A villamos egyszer csak megáll. Ott elöl felszáll valaki. Egy afrikai. Néger hegymászó lehet. Mert úgy néz ki. Még jegyet is lyukaszt. Leül. De nem sokáig. Csak a következő megállóig. Akkor leszáll, és eltűnik.

9.
Újabb száguldás. Aztán a villamos megint megáll. Ezúttal végállomás. A sugárút kellős közepén. A ballonkabátos kopasz is itt van. Haris Mártont várja. Egy pince előtt.

10.
A pincében koromsötét. A bányászlámpa az egyedüli fény. A lépcső meredek. A fal nedves és penészes. Csak óvatosan! És itt lent történik valami. Haris Márton lehetőséget kap. A Nagy Tudás birtokába juthat. A feladatot elvégzi…

11.
Csöndes és holdas éjszaka van. A város kihalt. Éjfél is elmúlt már talán. Haris Márton hazafelé ballag. Megnyugodott. Tópartra ér, a tóparton egy lányt talál. A lány a fekete alpinistát nézi, aki a villamoson utazott. A néger a vízben fürdik, körülötte holdfény csillog. A lány mond valamit. Oda, Haris Mártonnak. A dolgok helyére kerülnek. Haris Márton felfedezte magát a világban. Parázsló cigarettavég a sötét Világmindenségben. Egy csillag.


Egy kidolgozott jelenet

1. ÉJSZAKA A VÁJÁR HÁLÓSZOBÁJÁBAN
A kopasz és ballonkabátos férfi belép a vájár szobájába. Az arca sötét, golyófejére fényfoltot rajzol a hold. Az ágy felé tart, léptei könnyűek és hangtalanok. Az ágy mellett megáll. Légzéstanulmányt folytat kis ideig. Haris Mártont nézi, aki a falnak fordulva veszi és fújja a levegőt a fehér huzatos paplan alatt. A takaró közben diszkréten süllyed és emelkedik.

A férfi a szekrényhez lép, a kétajtóshoz, a fal mellett. A ballonja mély zsebéből festékspray-t vesz elő. Maga elé tartja, és lazán a szekrényre lő. A spray szünet nélkül sziszeg. Háttal áll, eltakarja, amit csinál.

A kopasz ballonkabátos befejezte, a spray-t visszadugja a mély zsebbe. Eljön a szekrénytől, így válik láthatóvá, mit kreált az előbb. A szekrényt egész hosszában fehér festékkel fújta be. A felirat valósággal világít a holdfényben. HELLÓ! Ez van a szekrényre írva.

A titokzatos látogató leül az ágy mellé, az éjjeliszekrény szélére. Kezébe veszi a tiktakoló órát. Átállítja. Aztán visszarakja a helyére az ütött-kopott szerkentyűt, és kimegy. Az óra mindjárt csörögni kezd.

Az óra hosszan és kellemetlenül csörög. Haris Márton meg se moccan. Kivárja a végét. Az óra elhallgatott. Most Haris Mártonon a sor: egyetlen, jól begyakorolt mozdulattal ül fel az ágyon. Évtizedes rutinnal. Papucsot nem tart az ágy alatt, mezítláb botorkál az ajtó melletti kapcsolóhoz.

40 Watt. Ekkora a teljesítménye a szoba közepén felvillanó izzónak a foglalatban. Haris Mártont még ez a fény is bántja, csíkos pizsamája ujjával a szemét dörzsöli, hunyorog. Csak most látszik, a villanynál, hogy a szoba közepén van egy asztal fekete telefonnal, mellette szék, a szék előtt meg régi színes tévé, állványra rakva. És már jön is az első nyugtalanító észrevétel: valaki összepiszkolta a ruhás szekrényét, amíg ő itten aludt. HELLÓ! Haris Márton vájár nem érti a dolgot, a szekrényhez megy, böngészni kezdi a feliratot. Végigsimítja az ujját a betűkön. A festék még ragad. Érthetetlen ez az egész. Tanácstalanul forgolódik a szobában. Aztán a nyitott ablakhoz megy, és óvatosan kinéz az utcára.

2. ÉJSZAKA A KOCKAHÁZ ELőTT
Két emelettel Haris Márton alatt, az utcán még mindig ott áll az a hófehér taxi, a Mercedes. A kopasz és ballonkabátos férfi a motorháztetőnek támaszkodik összefont karokkal. Haris Mártont nézi, Haris Mártonra vigyorog. Félelmetes és visszataszító egyszerre. Ez Haris Márton második nyugtalanító észrevétele.

3. ÉJSZAKA A VÁJÁR HÁLÓSZOBÁJÁBAN
Haris Márton visszahúzódik az ablakból, és elfordul. A kopasz vigyora nem tett jót neki. Tekintete ekkor hirtelen megmerevedik. Egy pontra néz. Az ébresztőórát fixálja. Oda is megy az éjjeliszekrényhez rögtön. Tíz óra múlott hét perccel. Hol van még négy, és már csörgött a vekker! Harmadik nyugtalanító észrevétel: valaki átállította az ébresztőórát. Haris Márton vájár összezavarodott. Kézbe veszi az órát, megmarkolássza. És közben egyfolytában az ablak felé néz.

Haris Márton nem tud ellenállni az ablak vonzásának, valamennyire legyőzi félelmét, és a nyitott ablakhoz megy. Megint kinéz, de most óvatosabban, mint az előbb. Szinte elbújik az ablak mellett.

4. ÉJSZAKA A KOCKAHÁZ ELőTT
A hófehér Mercedes már elment. És a ballonkabátos kopasz sincs sehol. Üres az utca.

Folyt. Köv.


Rendezői koncepció

Örkény egypercese mindössze két sor. Tömény és sötét esszencia. Mag. Adaptálni őrültségnek tűnhet, mert hát hol van a “sztori” benne. Sehol. Nem történik semmi. Nem is olyan régen a semmi maga volt a hétköznapi cselekvés szintézise. Milliók sorsa. Például Haris Mártoné. Látlelete volt ez a kis írás a közelmúltnak, mikor nem történt semmi, mert nem történhetett semmi. Amikor a rendszer bemerevedett. Dögunalom évtizedekre. Erről szól a Hír. Primer szinten.
És a rendszert megváltoztatták…
A Hír maradt. Most színes film lesz belőle. Talán. Negyedórás. A főszerepben Haris Márton vájár. A nagy túlélő. De mi nem nosztalgiázunk. Haris Márton nem a munka hőse többé. Nem szociális kuriózum. Csak egy átlagember, semmi különös. De éppen olyan kevés mozgástérrel – ha nem kevesebbel! -, mint régen. Az okokat mi nem keressük. Elfogadjuk. Így alakult, és kész. Tudjuk: sokan élnek itt hiába szabadságban. Nekik ez a modern történelem.