Mi az a tömeg? Tud-e magáról? Van-e tudata? Mi az a tömegpszichózis? – kérdezi tőlünk a Live. A tömegpszichózisról szóló film előtt Tari Annamária klinikai pszichológus tartott rövid bevezetőt, ügyelve arra, hogy ne legyen hosszabb, mint a bemutatni kívánt, tízperces alkotás. A közelmúlt eseményei ráirányították a figyelmet a tömeg, mint pszichés jelenség sajátosságaira. „Az egyén a tömegben felolvad, feladja saját szokásait, és alkalmazkodik a csoportnormához. A Sziget egy pozitív példa a tömegpszichózis hatására: itt a zene hatására alkotnak az egyének egy közösséget, a közös élményben oldódnak fel.” – nyitotta meg a rendezvényt Tari Annamária. (A teljes kisfilm erre a linkre kattintva ingyen megtekinthető.)

A vetítés után mielőtt a filmhu szóra bírhatta volna az alkotókat, a TV2 tehetségkutatóiból ismert Lakatos Márk stylist gratulált Garas Dániel operatőrnek: „Jól nézett ki.” Garas Dániel azonban csak ingatta a fejét. „Nem volt annyira gáz” – magyarázta Fabricius a filmhunak. „A filmet eredetileg 35 mm-es nyersanyagra rögzítettük, de az utómunkák során digitálisan szétszabdaltuk Juhász Andris vágóval, gyakorlatilag úgy lett editálva, mint egy klasszikus videoklip. Az ilyen típusú klipes vágás filmen nem túl gyakori.” „Ezért kénytelenek voltunk ezt a szétszabdalt digitális videót felnagyítani filmre, mert laborban ezt újravágni még félév munka lett volna: egy framenyi vágások, fadek, egymásrahelyezések vannak benne. De rosszabbra számítottam, úgyhogy végül is elégedett vagyok a látvánnyal.” – vetett közbe Garas Dániel operatőr.

A Live forgatása a 2005-ös Sziget Fesztivál alatt zajlott, Garas Dániel és Fabricius Gábor a kameracsapattal kiegészülve három napon át forgatott a rendezvényen. „A tavalyi Sziget eléggé a Franz Ferdinandra volt kihegyezve, úgyhogy egyértelmű volt, hogy a mi filmünknek is ez lesz a csúcspontja: arra számítottunk, ami be is jött, hogy ott lesz a legnagyobb tömeg.”–magyarázta a koncepciót a rendező. „Akkor még menőnek számítottak” – tette hozzá Garas Dániel operatőr mentegetőzve. „Az azóta eltelt időben pedig folyamatosan melóztunk rajta, hiszen tényleg darabokra szabdaltuk.”

A Live egyébként már tavasszal készen volt. „El akartam kerülni azt a látszatot, hogy ez egy promóciós film a Sziget számára. Ugyanis nem az.” – jelentette ki Fabricius. „Egyfolytában csak reklámokat forgatok, most végre eljutottam oda, hogy a magam útját járhatom. Ez a film nem megrendelésre készült, hanem teljes egészében a saját koncepciómra épül.”

A koncepciót pedig a Szigeten találtam meg
Fabricius Gábor és Garas Dániel háta
Arra kérdésre, hogy akkor miért nem csinált egy kihalt tájon játszódó, metaforáktól terhes művészfilmet, Fabricius is csak nevetett: „Ez egy konceptfilm. A plakátra is azt írtuk, hogy design-etűd. Nem narratívája van, hanem egy következetesen végigvitt koncepciója. Ezt a koncepciót pedig a Szigeten találtam meg.”



A Live a magyar mozikban is látható lesz november 23-tól Kevin Smith Shop Stop 2 című filmjének kísérőjeként. Ez anyagi hasznot egyelőre nem jelent az alkotóknak, de megteremti a közönséggel való találkozás lehetőségét. „Hiszem, hogy a mai huszonévesek között megtalálható a tudatos kultúrafogyasztóknak az a rétege is, akik hajlandóak fizetni a kulturális termékekért.”

A Live remélhetőleg hosszú fesztiválkarrierje az Aranyszem operatőr mustrán indul. Fabricius emellett nemzetközi vizekre is evezne: „Szeretném olyan nemzetközi fesztiválokra is küldeni, ahol a Sziget jelent valamit. A másik lehetséges út olyan fesztiválokra nevezni, ahol magát a koncepciót értékelik. A magyar promóciós munka végeztével most a külföldi szereplésekre kell koncentrálni: olyan rövidfilmfesztiválokon szeretném indítani, ahol hasonló típusú, koncepcióra és látványra épülő kisfilmekkel mérkőzhetne meg. Magyarországon nem nagyon vannak designfilm-fesztiválok, ahol alapvetés, hogy egy film nemcsak dialógusokból építkezhet, hanem látványból is.”

A következő koncepció is készülőben van, Fabricius babonából egyelőre csak annyit árult el, hogy a Bulvária kiállításhoz szorosan fog kapcsolódni. „Nagyon szeretnék többet foglalkozni a saját dolgaimmal, de őrületesen sok munka van benne. Saját magam producere is vagyok: a rendezés mellett a finanszírozás is rajtam áll. Emellett piacot is kell csinálni, meg kell találni és el kell elérni azokat, akiket ez érdekelhet. Eddig is a piacból éltem, szeretnék ezután is a piacból megélni. A Live a névjegyem, remélem, hogy ezek után könnyebb lesz minden területen előremozdulni.”

(Fotó: Republic of Art)