Fred Anderson Párhuzamos Kultúráért díj Hartyándi Jenőtől |
Hartyándi Jenő főszervező adta át a 2003-as Párhuzamos Kultúráért díjakat. Hartyándi szerint a kis szobrok - melyek „sokkal szebbek, mint én”, állítja a főszervező – azokat a művészeket találják meg, akik egyedi, politikamentes életutat járnak be. Díjazásban részesült Fred Anderson 73 éves autodidakta jazzmuzsikus (aki rövid köszönő beszédet is mondott meghatottságában), a világhírű és -jelentőségű chicagói zenészszervezet, az AACM alapító tagja, Éva Besenyő, Magyarországról kivándorolt holland fotográfus, Bíró Yvette filmesztéta, avantgarde filmes, ma az Egyesült Államokban egyetemi tanár, Ladányi Andrea táncos, koreográfus, a kortárs tánckultúra kiemelkedő egyénisége és Monori Lili színész. Díjazták továbbá Alanis Obomsawin (Kanada) énekes-filmrendezőt, az indián polgárjogi mozgalmak dokumentálóját, aki nyomban a mikrofon mögé is állt hangszeres kíséret nélkül. Meg is töltötte a zsinagógát őserővel egy negyedórára.
Eldad Tarmu Jazz Ensemble |
Vasárnap a kísérleti filmek 2-es blokkjában indult Nemes Gyula Papagája. A sokáig érdemtelenül elhanyagolt film otthonra talált a Mediawave-en, Pepin bácsi és a fiú folyóparti története hitelesen adja vissza Hrabal világát. Ebben a blokkban láthattuk még az Indoor Light című finn filmet is (Jari Haanpera munkája), amely egy kiszámítható végső képi poénon alapul. Ehhez képest azonban hat percével túl hosszú, és az ügyes operatőri munkán, no meg a hangeffekteken túl nem sok meglepetést tartogat.
Abszolút női vonal. A versenyző nagyjátékfilmek között vetítették vasárnap este Michael Hoffman filmjét, a Sophiiiie!-t. A főhősnő, Sophie, már az első percben motoron száguld el a pasijától, majd őrült ámokfutásba kezd. A lány a vesztét érzi, szinte valamennyi útjába eső férfival ilyen vagy olyan kalandba bonyolódik, majd’ mindegyik meg akarja erőszakolni, bárban, bordélyházban, moziban, hotelben látjuk egyetlen éjszaka alatt. Mire kiderül, hogy gyermeket vár, már mi is érezzük, hogy menthetetlen – a film megoldása azonban nem ilyen egyértelmű. És mire megtudjuk, tényleg nem tudja, kitől van a gyerek, a film is menthetetlen, ez azonban már egy másik kérdés. Az alkotás, bár nagy erővel sújt a gyanútlan nézőre, sok problémát vet fel. Elsősorban forgatókönyvi problémákat: a lány úgy közlekedik a városban részegen-véresen-szétesve, mintha láthatatlan lenne, sehol egy segítő ember, egy kihívott mentő : a józan emberi ész, társadalom empátia-megnyilvánulásai mintha hiányoznának a környezetéből. A film nem fukarkodik realizmusból: ahol vér folyhat, ott biztosan folyik is – így egy idő után úgy érződik, a dramaturgia ésszerűsége alá van rendelve ezen hatásoknak. A lány dramaturgiai sorsa beteljesülhet, de milyen áron? A Sophiiiie! mindenesetre a fesztivál egyik fontos filmje, rengeteg erősséggel.
Ménfőcsanak: Indián a kastélyban
Osztályfőnöki óra |
A kastély fő vendége azonban minden bizonnyal Alanis Obomsawin, kanadai indián filmrendező volt, akinek a fesztivál versenyprogramjában is szereplő filmje először itt volt látható. A királynő hadat üzent nekünk? (Is the Crown At War With Us?) című dokumentumfilmje döbbenetes képekben mutatja be a kanadai állami halászati felügyelet és a Mi’gmaq halászok összecsapását a new-brunswicki Esgenoopetitj-ben. A rezervátumban élő indiánok engedéllyel halászhatnak, mivel ez tradicionális életformájuk szerves része, kereskedelmi halászatot azonban nem végezhetnek. Azonban valami végzetes félreértés következtében a helyi hatóság megtiltotta számukra a halászatot, amit a legfelsőbb bíróság engedélyezett. A megdöbbentő „vízi csata” képein túl a film nagyon érzékenyen mutatja be egy kisebbségi csoport mindennapi problémáit, azt, hogy az egyszerű kétkezi munka mennyi energiát, mennyi színt vihet ezen, többnyire munkanélküli emberek életébe, mennyi értelmet adhat életüknek.
Alanis Obomsawin |
A ménfőcsanaki happening másik érdekes filmes programja az egyperces ifjúsági filmeket bemutató blokk volt. A 2002 november 10-én Amszerdamban immár negyedik alkalommal megrendezett Egy Perces filmek fesztiváljának ifjúsági versenyprogramjában mindent meg lehetett találni, hiszen éppen ez a műfaj lényege. Egy perc, alig több mint egy villanás, de tűnhet akár az örökkévalóságnak is. Lehet egy rossz home video, de lehet akár egy tökéletes pillanat zseniális megörökítése is. Egy perc lehet jó és lehet rossz, de mindenképpen kreativitásra ösztönzi az alkotót.
Az Ifjúsági Egy Percesek műhely Európából és Közép-Ázsiából származó résztvevői – köztük két győri középiskolással – Budapesten rendezik meg filmjeiket egy workshop keretében, április 26-a és 30-a között. A programról bővebb információt lehet találni a következő oldalakon:
http://www.sandberg.nl/1minute/index.html
www.theoneminutesjr.org
www.eurocult.org
És hogy mit tudhattunk meg a nőkről vasárnap estig? Ide biztos nem férne ki, elég annyi: „A nők nagyon szeretnek hátrafelé tolatni. Utána meg összetörnek mindent” (Papp Gábor Zsigmond: A flaszter népe).