A 20. század első felében több hullámban hagyták el Budapestet magyar színészek, rendezők, írók, operatőrök. Az első állomás sokak számára Bécs volt – innen mentek aztán Berlinbe, Párizsba, Londonba és Hollywoodba. A kiállítás középpontjában a hosszabb-rövidebb ideig Bécsben alkotó magyar filmesek állnak. A legtöbben – rendezők, mint Kertész Mihály vagy Korda Sándor, színészek, mint Bánky Vilma, Szőke Szakáll vagy Lukács Pál – rövidebb, néhányan – rendezők, mint Radványi Géza, Bolváry Géza, Cziffra Géza, színészek, mint Rökk Marika – hosszabb ideig dolgoztak Bécsben.

A magyar művészek számos területen alkottak maradandót; az osztrák (és 1945 után a magyar) közönség sokszor nem is tudta, hogy a rendezői székben, a kamera mögött, az íróasztalnál budapesti származású alkotó ül. A dicsőség ösvényei – a következő megálló: Bécs című kiállítás számos, eddig kevésbé hangsúlyozott összefüggésre hívja föl a figyelmet. A kiállítás kurátora Muszatics Péter filmtörténész, a Bécs, Budapest, Hollywood című könyv szerzője. 

A kiállításmegnyitó után következik a 7. Blue Danube Nemzetközi Filmfesztivál megnyitója: levetítik Alekszandra Dzsiganszkaja A végtelen ég alatt című 2024-es rövid animációját és Radványi Géza Az óriáskerék című, O. W. Fischer és Maria Schell főszereplésével forgatott 1961-es filmjét. A vetítés után Marika von Radványival és Alekszandra Dzsinganszkajával Muszatics Péter beszélget.

A fesztivál október 1. és 5. között Bécsben, Budapesten, Pozsonyban és Esztergomban várja a nézőket. Az előzsűri harminc országból hatvanhét animációs, kísérleti és kisjátékfilmet válogatott a versenyprogramba; a fesztivál nevéhez illőn a filmek mintegy harmada Duna-menti országokból érkezik.

Forrás: Bécsi Collegium Hungaricum / Címlapfotó: Casablanca (Filmarchiv Austria)