Így lyukadtunk ki oda, hogy filmfesztivált szervezünk. Arra szeretnénk felhasználni a rendelkezésünkre álló reklámidőt, hogy műalkotásokat mutassunk be, önmagukban is helyt álló műalkotásokat. A lényeg, hogy ne a Szigetről szóljon a dolog, hanem tényleg jópofa mű legyen, amely csak attól válik Sziget-reklámszpottá, hogy a végére oda lesz téve egy öt másodperces packshot, ami elmondja, hogy ez a filmet nem láthattad volna, ha nem lenne Sziget Fesztivál 2003. július 30-tól augusztus 6-ig. Teljes a műfaji kötetlenség, ezért is hívjuk pályázatunkat Freestyle-nak: a diafilmtől a DV-kamerával felvett otthoni bohóckodásokon át a teljesen profi, 35-ös filmre forgatott filmrészleteken át a 16-osig, a Super8-ig, a homok- vagy bábfilmig bármi lehet.
Azt szeretnénk, ha bárki jelentkezne, egyenlő esélyt kap a profi, a félprofi filmművészeti főiskolás, a nagymama, a tehetséges középiskolás, akinek ez élete első filmje stb. Jó lenne, ha a filmekben lenne olyan geg, amely véletlen rögzült, vagy nem véletlenül, de valamiért nagyon jó, amely nagyon érdekes képi világgal rendelkezik, amely önmagában szép alkotás, vagy amely a mondanivalója miatt érdekes. Nem feltétlenül kell nagy vasziszdaszt csinálni: ha valakinek már van egy kész egyórás filmje, és abban található egy maximum ötven másodperces klassz jelenet, akkor csak vágja ki, és küldje el nekünk.
Gondolkodtunk azon is, hogyan értessük meg az alkotókkal, nem arról van szó, hogy meg akarjuk spórolni a reklámfilm gyártási költségeit, hanem mi ezt tényleg komolyan gondoljuk, hogy ez egy izgalmas dolog. Úgy tervezzük, hogy amikor a szakmai zsűri kiválasztja a műalkotásokat, akkor a nyertesekkel külön-külön megegyezünk, miként lehet felhasználni az alkotásaikat reklámfilmként. Hangsúlyozzuk, nem reklámfilmeket szeretnénk, hanem műalkotásokat, és mi terepet biztosítunk arra, hogy ezek az alkotások láthatók legyenek. Egy nagy mozi-hálózattal fogunk megállapodni arról, hogy láthatók legyenek a pályázatra beküldött alkotások legjobbjai.
Nincsen konkrétan meghatározva, hányan nevezhetők majd nyertesnek: ötnél többet nem szeretnénk reklámfilmként felhasználni a televíziókban, ám a mozikban akár húszig felmehet a bemutatandók száma. Ez persze függ a mozi-hálózattal történő megállapodásunktól is.
Pályázat neve: Freestyle filmpályázat
Pályázandó művek hossza: maximum 50 másodperc, plusz 5 másodperc stáblista
Műfaja: kötöttség nélküli
Nyersanyag: kötöttség nélküli
Leadási határidő: 2003. február 15.
Eredményhirdetés: 2003. március.
(fotó - Gőzsy Kati)