Sipos Áron
Sipos Áron európai ismeretségei révén került bele a Kees Kasander vezette olaszokból, spanyolokból és luxemburgiaikból álló koprodukciós csapatba, de a magyarok mellett szólt az is, hogy a film egyik epizódja Raoul Wallenbergől szól. Pont emiatt fog visszatérni a produkció novemberben Budapestre. A stáb eddig 3-4 napot töltött el múlt ősszel a fővárosban, a Gozsdu Udvarban - színészegyeztetési problémák miatt kellett ilyen rövid idő alatt leforgatni a pesti jeleneteket.

A Cannes-ban debütáló film még csak az első része a három epizódból álló projektnek, ráadásul egy 16-szor 30 perces televíziós változat is készül a Tulse Luperből, melyhez plusz jeleneteket forgatnak a moziverzión felül. Így nem csoda, hogy Greenaway nemzetközi cirkusza folyamatosan dolgozik és vándorol tovább. A második film bemutatójára várhatóan a jövő évi Berlini Filmfesztiválon kerül sor, míg a harmadik rész premierjét ismét Cannes-ban szeretnék megejteni, szintén 2004-ben. Hogy Magyarországon mikor kerül a film mozikba és televízióba, azt Sipos még nem tudja megmondani, de szerinte a nemzetközi forgalmazó Fortissimónak stratégiailag egy időpontban kellene megejteni a premiert az egész világon.

Itthon nemcsak a Wallenberg-epizód forgatása van még hátra, hanem egy húsz perces animációs betét elkészítése is, ami a harmadik rész bevezetését fogja alkotni. Készítője az a Szabó Árpád, aki a TV-Loonlandből kilépve nemrég társult Sipossal, hogy létrehozzák a Focus Film animációs divízióját, a Focus Animationt. Greenaway Cannes után fog ideutazni, hogy csaknem tíz napot töltsön el Szabóékkal, és személyesen mutassa meg sajátkezűleg rajzolt elképzeléseit.

Viszonylag kevés magyar pénz van eddig a projektben, hisz az első részre mindössze 25 millió forint koprodukciós támogatást ítélt meg az MMK. Siposék a mostani fordulóban további 80 millió forintra pályáztak Közalapítványnál a Tulse Luper második részével. A stábbal folyamatosan együtt dolgoznak a magyar szakemberek is, így Ágh Márton díszlettervező, Flesch Andrea jelmeztervező és Kőporossy János hangmérnök, de gyakran csatlalkozik a csapathoz Gajdos Gábor elsőasszisztens is, akit Greenaway nagyon megszeretett a forgatás alatt.

Sipos - aki szintén összebarátkozott az angol művésszel "dunaparti sétáik során" -, csak ritkán néz le a forgatásokra, de Greenawayben "egy rendkívül igényes és magabiztos művészt" ismert meg. Mint elmondta, "nem talákoztam még ilyen formátumú rendezővel, aki hírneve és pontos elképzelései ellenére azonnal képes alkalmazkodni az adott helyzethez, ha éppen nem a tervek szerint alakulnak a forgatáson dolgok. Éppen ezért nagyon könnyű vele együttdolgozni; ráadásul a stáb is annyira tiszteli, és látja, hogy egy korszakos műalkotás van megszületőben, hogy szívét-lelkét beleteszi mindenki a munkába."

Sipos Cannes-ba csak a premierre utazik le, de a Rómában tartott posztprodukciós vetítés után már be tud számolni a kész filmről. Véleménye szerint Greenaway célját, a XX. század és a vizuális művészetek összegzését, elérte. "Sokáig viccnek hittem Greenaway azon tervét, hogy egy teljesen új filmnyelvet akar létrehozni, de Rómában beláttam: sikerült neki." Sipos szerint emiatt forradalmi meglepetés van készülőben, éppen ezért a cannes-i premier előtt nem is akart többet elárulni az elkészült műről. Ennek alapján bizton reménykedik az egész csapat, hogy a fesztivál sem fogja elismerés nélkül hagyni a Tulse Luper bőröndjeit.