A vasfüggönyön túl

Az esemény gyökerei még a rendszerváltás előtti időszakba nyúlnak vissza, amikor az 1988-ban Moszkvában rendezett Szovjet-Amerikai Filmtalálkozón vett részt Ted Hartley, az egykori hatalmas hollywoodi stúdió az RKO igazgatója. Az eseményen többek közt Nyikita Mihalkovval folytatott beszélgetés eredményeként az RKO vezetője felismerte, hogy az akkor még hivatalosan leeresztett, de már egyre foszlottabb vasfüggöny másik oldalán a szovjet filmeseknek támogatásra van szükségük a nemzetközi megjelenéshez. A következő évben Ted és felesége Dina Merrill (az RKO elnökhelyettese és színésznő) meghirdette az első Hartley-Merrill pályázatot szovjet forgatókönyvíróknak, amelyre több mint 6000 pályázat érkezett. Zakariás Eszter, a Hartley-Merrill Nemzetközi Forgatókönyvíró Pályázat magyarországi képviselője beszámolt arról, hogy azóta az esemény közel harminc országra terjedt ki. Az egykori Szovjetunió után pedig a régió számos országa, így Magyarország forgatókönyvírói mellett több ázsiai, dél-amerikai ország alkotói is csatlakoztak a megmérettetéshez.

Az első szovjet-amerikai filmes
találkozó
Az esemény szervezésében részt vesz az Amerikai Mozgókép Szövetség (Motion Picture Association of America), a Nemzetközi Filmművészeti Alap (Foundation for International Film Artists) és az Amerikai Írószövetség (Writers’ Guild of America, West). Ma alapvető cél, hogy a kisebb filmgyártó országokat hozzásegítsék forgatókönyvírói kultúrájuk fellendítéséhez. David Puttnam, Robert Redford, Lina Wertmuller, Nyikita Mihalkov, Brad Radnitz és David Williamson közreműködése miatt ez a pályázat a világ egyik legbefolyásosabb forgatókönyvírói versenye.

Szinte mindenki előtt ott a lehetőség

Ma az elbírálás két fordulóban történik, az elsőben mindenkinek saját országának zsűrije előtt kell bemutatnia munkáját, majd a győztesek nemzetközi versenyére kerül sor Los Angelesben. A hazai pályázat bárki számára nyitott, aki legfeljebb egy megfilmesített nagyjátékfilm forgatókönyvével rendelkezik, és a beküldött anyagot még nem publikálta. Műfaji megkötés nincs.

Az egyes országok koordinátorai saját zsűrit választanak a filmszakma jeles képviselői közül, valamint a pályázatot támogató szponzor-szervezetek, alapítványok tagjai közül. A kiválasztott zsűri - melynek névsora csak a pályázat eredményének kihirdetése alkalmával kerül nyilvánosságra - a pályázó személyek ismerete nélkül bírálja el a benevezett forgatókönyveket, melyek közül a nyertes könyv továbbjut a nemzetközi fordulóba. A magyarországi verseny első helyezettje a továbbjutáson túl elnyeri a The Motion Picture Association 1000 dolláros pénzdíját, valamint részt vehet a Hartley-Merrill kelet-európai workshop-on.

A nemzetközi első helyezetteket értékeli az amerikai zsűri - körülbelül 70 főből választott 8-10 döntnök - is, amely az elmúlt években olyan neves személyiségekből állt, mint Frank Pierson, Alan Ball, Levy Antal, Linda Seger. Az általuk legjobbnak ítélt három forgatókönyv írója pénzdíjazásban részesül, valamint az első helyezett lehetőséget kap a Sundance Intézet Filmmaker’s Lab kurzusán való részvételre is. Emellett a győztesek végül Cannes-ban is bemutatkozhatnak, ahol a fesztivállal egyidőben sor kerül a nemzetközi díjátadóra.

Sas Tamás Rosszfiúk
A nemzetközi versenyen Los Angelesben a győztesek korábbi, már megvalósult munkáit is bemutatják nagynevű producerek és más szakemberek előtt. Hazai alkotók filmjeit, a korábban már nyertes Rosszfiúkat és az Amerikai rapszódiát láthatta már a tengerentúli szakmai közönség. Schwechtje Mihály Hőség című alkotásáért a legutóbbi, Lengyelországban megrendezett workshopon vehette át a neki járó első díjat.

Út az ezüstvászon felé

A pályázat tehát segít megfelelően kifejleszteni egy ötletet, workshopokkal  megteremti a lehetőséget a megvalósuláshoz szükséges további szakmai ismeretek megszerzéséhez, és kapcsolatok kialakításához. Ehhez nyújtanak keretet a különböző, nemzeti és nemzetközi díjátadók is. Nyilvánvaló, hogy a nemzetközi filmes eseményeken is nagyobb figyelmet kapnak a díjazott alkotók és munkáik, könnyebben találnak koproducert.

A pályázat alapítása óta a magyar pályázók sokszor a nemzetközi mezőnyben is igen jelentős eredményeket értek el. 1993-ban Enyedi Ildikó Bűvös vadász című forgatókönyve a nemzetközi fordulón első díjat nyert, a könyvből végül film is készült. 1997-ben és 1998-ban is magyar forgatókönyvírók, Czető Bernát László és Gárdos Éva kapták a nemzetközi fordulón az első díjat, és mindkettejük alkotása vászonra került. 2000-ben Szilágyi Andor a nemzetközi versenyben második díjat nyert.

2001-ben Szekér András Hanna Wendéje, a következő évben Toldy Csilla Finding Freedomja, 2004-ben Hegedüs Bálint Showtimeja nyerte a hazai fordulót. Az utóbbi forgatókönyv negyedik helyezést ért el a nemzetközi versenyben. 2005-ben Schwechtje Mihály Hőség  című forgatókönyve győzött a magyar pályázaton. A fenti produkciók közül az előkészítés fázisában van a Hanna Wende, a Showtime és a Hőség, valamint Fazakas Péter- Csurgó Csaba szerzőpáros tavalyi, Para  című munkája.

Ugyanakkor téved, aki azt gondolja, hogy a forgatókönyves siker után rögtön filmforgatás következik. Hegedűs Bálint, Czető Bernát László mellett Schwechtje Mihály sem csupán pozitív tapasztalatokról tudott nyilatkozni egy korábbi, filmhu-nak adott interjúban. Zakariás Eszter forgatókönyvíróként hasonlókról tud beszámolni.

Egy másik megvalósult filmterv:
Gárdos Éva Amerikai rapszódia
„Mindenesetre tartjuk a kapcsolatot az írókkal, és amennyire tudjuk, segítjük őket, ajánlunk nekik producereket. Arra az esetre, ha ez eredménytelen a Future Films tavaly felajánlotta, hogy előkészítési pályázaton elindít egy általa kiválasztott könyvet a hazai forduló első három helyezettje közül. Így el is indították Rácz Erzsébet könyvét és azóta tartják vele a kapcsolatot.

Ami az itthoni megvalósulást illeti, több tényezős a dolog. Mi a díjkiosztót követően, amennyiben lehetőség van rá, a kelet-európai workshop után a nyertest szerepeltetjük a médiában és minél több helyen megpróbáljuk felhívni rá és könyvére a figyelmet, televíziós, rádiós és internetes megjelenések segítségével.”

A magyarországi képviselet egyik legfőbb célja most, hogy a jövő évi régiós workshopot Magyarországra hozzák. Az eseménynek terveik szerint a Pécsi Filmünnep adna otthont, és lenne egy nyílt rész az érdeklődők számára, valamint egy zárt a szűkebb szakmai közönségnek.

A pályázatok beérkezésének határideje: 2007. február 1.
Eredményhirdetés: 2007. március 9.