Elsőnek Bollók Csaba forgatott tv-filmet egy Kemény István novellából, a produkciót már sugározta az MTV. Sós Mária Ficsku Pál Hét rongy című novelláját vitte filmre, az alkotás az utómunkánál tart, bemutatója április 13-án este 23.05-kor lesz az M1-en., Tóth Tamás Pacskovszky Zsolt írását, míg Sólyom Andárs Vámos Miklós egy művét fogja adaptálni.
„Ez egy kedves történet, mely erősen rímel Móricz Zsigmond Hét krajcár című novellájára. Ficsku Pál azonban az irodalmi inflációnak megfelelően hét rongyra, azaz hétezer forintra növelte a történetben szereplő összeget, mikor a mai korba helyezte. A mai sztori főhőse egy villanyóra leolvasó, akinek 7 rongyot kellene begyűjtenie egy fiatal írótól. Mivel ez az első munkája, babonából nagyon fontos, hogy jól sikerüljön és ezt az író is tiszteletben tartja. Együtt próbálják megkeresni a pénzt lakásban. Sós Mária szerint a novella egyszerre mély és populáris, szellemes és megindító, ezeket az erényeket próbáltuk meg visszaadni a filmben is. Itt nem hal meg senki, a végén pedig van egy poén, amit nem lövök le.” mondta el a rendezőnő a filmhu-nak.
Sós Mária, Illés János és Varga Veronika (Fotó: Zih Zsolt). |
Ami a tévéfilm gyártási körülményeit illeti, már korántsem ilyen derűs a helyzet. Mind a négy film belső gyártásban készül, egyenként nettó másfél millió forintból, ami 25 perces alkotás esetén borzasztóan kevés pénz. „Embertelen körülmények között dolgoztunk. Sikerült az MTV egyik nagy DVCAM kameráját és számítógépes vágóprogramját használnunk, így ezek a tételek nem a költségvetést terhelték. Illés János személyében az operatőr is a televízió belső munkatársa volt, ahogy a vágó és a hangmérnök is. Belső munkatárs, pedig nem kap honoráriumot. Egy barátnőmnél forgattunk, aki a piaci ár negyedéért adta oda a lakását. A színészek sem hepciáskodtak nagyon, a kellékekhez pedig a tv-raktárból jutottunk hozzá.”
Sós Mária szerint ezt egyszer-kétszer meg lehet csinálni, de nem lehet rendszeresen a barátok szívességére apellálni. „Ficsku a kéthelyszínes novellából egyhelyszínes forgatókönyvet írt, részben szintén a költségek megtakarítása céljából, bár ez szerintem jót tett az anyagnak, feszesebb kamaradarabot kaptunk.”
Nem tudni, hogy folytatódik-e a sorozat, hiszen az MMK-ORTT tv-játék pályázat mellett, attól független kezdeményezésről van szó. „A kulturális magazinok külső gyártásban készülnek 3,5 millió forintból, és ingyen veszik fel a helyszíni riportot mondjuk egy színésszel. Feltehetőleg a helyszín sem kerül pénzbe, nincsenek kellékek, nincs berendezés, illetve szerzői jogdíj. Szép és jó, hogy szeretnék, ha lennének tv-filmek az MTV-nél, de nem úgy állnak hozzá ahogy kéne. A másik három rendezővel beszéltem, és ők is így gondolják. Az embernek egyszer van tartaléka arra, hogy mindenkit megdumáljon és ne kelljen fizetnie. Nem biztos, hogy a következőt elő tudnám állítani ennyi pénzből. Közben túl későn kerül adásba, nem hiszem, hogy rétegműsort kellene csinálni belőle. Magyar színészek magyarul beszélnek, nem a Barátok közt, de azért fogyasztható, kedves-szomorú történet, abszolút populáris műfaj.”
A Hét rongy két szereplője Tóth Attila és egy Franciaországban élő és dolgozó magyar színésznő Varga Veronika. „Veronikát már régóta ismerem. Terveztem egy Márai filmet, ebben ő lett volna a női főszereplő. Aztán ebből semmi sem lett, de a jó kapcsolat megmaradt köztünk. Szíve-vágya, hogy anyanyelvén játszhasson valamit, saját költségén jött haza a forgatásra.”
Varga Veronika a brüsszeli színművészeti főiskola elvégzése után tanárai javaslatára felvételizett a párizsi főiskolára is, ahová fel is vették. Így 1991 óta él Párizsban, első kasztingján rögtön főszerepet is kapott és Philippe Noiret partnereként szerepelt a Párizs királya című, 1995-ös filmben. Azóta folyamatosan dolgozik, 10-15 nagyjátékfilmben szerepelt és 10 színdarabban, legutóbb Phaedra szerepét alakította 2 évadon keresztül, eddigi legkedvesebb szerepe. A darabbal Franciaországban és Marokkóban is felléptek 30 városban.
Varga Veronika (Fotó: Zih Zsolt) |
„Sós Marival már régóta ismerjük egymást, tudta, hogy nagyon szeretnék Magyarországon is dolgozni, és most felajánlotta ezt a szerepet, ami egy teljes leányálom. Ez az első magyar szerepem” mondta el a színésznő, majd hozzátette „ritkán esik meg, hogy választani kelljen egy nagyon fontos magyar és francia szerep között, úgy gondolom, hogy tudnék egyszerre dolgozni itthon és Franciaországban is. Kétlaki életmódot folytatok, van Budapesten lakásom, a családom is itt van, évente három-négy alkalommal jövök haza. Közben francia rendező férjem van és egy gyerekem, aki persze magyarul is beszél. Számomra érzelmi kérdés, hogy magyarul is játszhassak, nem anyagi kérdés, vagy presztizs, magyar az anyanyelvem.”
Varga Veronika szerint vannak különbségek a magyar és a francia színészképzésben, ezt azonban alapvetően nem érzi problémásnak. „A nyelvi különbségek biztos nem számítanak. Mások a módszerek, de hogy ez konkrétan milyen különbségekhez vezet, azt nehéz lenne megmondani. Én szeretem a különböző szerepeket, szeretek elmenni a szerepek felé. Átváltozni szeretek, és nem azt, amikor a szerep változik meg a színész személyiségének megfelelően.”
A színésznő legközelebb Marco Polly rendező játékfilmjében lesz látható, mely a nyáron kezd el forogni.