Erősebb nyarat zárt Hollywood a tavalyihoz képest: 5 százalékkal nőttek a jegyárbevételek. A csekélynek tűnő növekedés azért is adhat okot a stúdióvezérek bizakodására, mert 2002 óta folyamatosan esett az Álomgyár teljesítménye, s főként a nyári időszakban. A múltévben például 5,4 százalékkal csökkentek a jegypénztári bevételek, miközben átlagban 3 százalékkal nőttek a jegyárak az Egyesült Államokban. A visszaesés oka: 2004-hez képest tavaly 8 százalékkal kevesebben látogatták az amerikai filmszínházakat. A tavalyi gyenge teljesítményen az olyan blockbusternek szánt darabok, mint a Star Wars befejező epizódja, vagy az eddig 529 millió USA-dollárt fialó Dreamworks-animáció Madagaszkár sem segített.

A múlt hónap közepéig úgy tűnt idén sem változik a négy éve tartó trend. A szezon ütőkártyáinak jósolt Superman: visszatér, illetve a Mission:Impossible harmadik epizódja sem bizonyult nézőcsalogató látványosságnak. Sőt, a legújabb Superman-kaland kifejezetten rosszul teljesített, odahaza a produkció költségeit sem hozta be. A filmet 270 millió dollárból gyártotta a Warner, s míg világszerte 348 millió dollárt hagytak a jegypénztáraknál az érdeklődők, az Egyesült Államokban csak 193 millió dollárt produkált. Tom Cruise mozimegváltó akciója is lehetetlen küldetésnek bizonyult: A május elején bemutatott és 150 millióból forgatott darab a nyarat az USA-ban 138 millió dollárral, világszerte 392 millió dollárral zárta.

Nem véletlen, hogy a stúdiók már a nyár közepén a vészharangot kongatták, s egyre többen a másodlagos forgalmazásban látták a profit valódi forrását, miközben ismét fókuszba került az illegális mozifogyasztás problémája. Volt persze, aki magát Hollywoodot okolta a gyengébb teljesítményért. A dokumentumfilmes Michael Moore (Fahrenheit 9/11) a BBC-nek úgy nyilatkozott a Traverse City Film Festivalon, hogy a visszaesésért a gyenge filmek a felelősek és nem a kalózkodás.

A filmipar szerencséjére voltak a nyárnak megbízható, szélesebb közönséget izgató darabjai is. A nyárindító Da Vinci-kód például tizenkét hét alatt meghatszorozta azt a 125 millió dollárt, amelybe a Sony-nak került (igaz, ehhez kellett a tengerentúli forgalmazás, amely az elért 750 millió 71 százalékát adja), s az X-Men harmadik része sem teljesített olyan gyengén, 442 millió dolláros bevételükkel - a kasszánál - az X-Menek voltak a nyár elsőszámú képregényhősei.

Hollywood – és persze a gyártó-forgalmazó Disney – számára a szezon megváltását a Karib-tenger kalózainak legújabb szélesvásznú kalandja hozta, bizonyítva, hogy képesek előállni olyan filmekkel, amelyek tömegével vonzzák a nézőket. Johny Depp Sparrow-kapitánya az Egyesült Államokban és világszerte népszerű. A 225 millióból kihozott mozi az USA-ban átlépte a 400 milliós bevételi álomhatárt, világszerte pedig 923 millió dollár értékben váltottak rá jegyet. A Disney számára ez a siker nem csak azért üdvözítő, mert ezzel elérték a stúdió történetének legnagyobb kasszasikerét, hanem azért is, mert még épp időben váltak meg a nyár közepének nagy sikereként beharangozott Lady in the Watertől. A bemutatása óta eltelt négy hétben ugyanis a legújabb M. Night Shyamalan-opusz csupán 41 millió dollárt termelt – a film 70 milliós költségvetését a Warner állta, amely idén a legnagyobb bukások elszenvedője volt. Shyamalan filmje és a Superman visszatér mellett ugyanis e stúdiónál készült a szezon legnagyobb kudarca, az 1972-es Poszeidón-katasztrófa katasztrofális újrázása, a 160 millióból legyártott Poseidon, amely májusi premierje óta mindössze 60 millió dollárt produkált.

A nagy bukások ellenére a stúdiók vezetői a nyáron elért átlagos növekedés láttán némlieg bizakodóbbak, mint az elmúlt években. A sajtó is pozitív visszajelzéssel biztatja a filmipart. Jess Cagle, a People Magazin film rovatának szerkesztője szerint máris vannak olyan darabok, amelyek felzárkózhatnak a Karib-tenger kalózai mellé. Ilyennek tartja az Ördög Pradát visel című szatírát, amely 35 millió dolláros költségvetéséhez képest szépen teljesített, a júniusban az Egyesült Államokban debütált film eddig csaknem 120 milliót hozott a gyártó Fox-nak, s a nemzetközi premierre még csak az elmúlt egy-másfél héten került sor. Ráadásul – így Cagle - lesz az évnek még egy-két nagy dobása, például még az idén megérkezik a mozikba őfelsége legtitkosabb ügynöke, hogy megmentse az idei bevételi mutatókat.