Igaz ugyan, hogy a hetvenes évek derekától megkezdődött az Álomgyár konformizálódása, de a hollywoodi film már soha többé nem lett olyan, mint amilyen annak előtte volt.

Jobbára magyarországi szerzők számára biztosítottunk lehetőséget, és a témával foglalkozó, irdatlan mennyiségű nemzetközi szakirodalomból mindössze egyetlen tanulmányt választottak ki a szerkesztők: Thomas Elsaesser három és fél évtizede született, de magyarul mindeddig meg nem jelent, jóllehet alapvető fontosságú írását közlik, amelyben a szerző a hetvenes években átalakuló hollywoodi hőskép sajátosságait taglalja.

Pápai Zsolt bevezető tanulmánya néhány alapvető – a nemzetközi szakirodalomban meglehetőst körvonalazatlan, illetve gyakran nem eléggé pontosan használt – fogalmat jár körül, továbbá a korszak többszempontú elemzését kínálja. Benke Attila a hatvanas–hetvenes évek egyik legizgalmasabb jelenségét, az úgynevezett revizionista műfajfilmek problémáját vizsgálja meg, és a westernzsáner példáján mutatja be a változások jellegét, irányát. Végezetül Hubai Gergely a zenehasználat változásait veszi nagyító alá a hetvenes évek hollywoodi filmjeiben.

A tartalomból:
- Pápai Zsolt: Reneszánsz és reformáció. Bevezetés az 1960–70-es évek hollywoodi filmjébe
- Benke Attila: Western-reformáció. Az 1950–1980 közötti revizionista westernek az identitásválság tükrében
- Thomas Elsaesser: A kudarc pátosza – amerikai filmek az 1970-es években. Jegyzetek a motiválatlan hősről
- Hubai Gergely: A király és a bolond. Változó filmzenei trendek a Hollywoodi Reneszánszban

 

A lapszám bemutatójára az Örökmozgóban kerül sor.