Az elmúlt napokban letartóztatták Mohammad Rasoulof és Mostafa Al-Ahmad rendezőket Iránban, amiért azok a #put_your_gun_down (tedd le a fegyvert) szlogennel tiltakoztak a közösségi médiában a rendőri erőszak ellen, és nyílt levélben szólították föl a hatóságokat ugyanerre. A követelést az váltotta ki, hogy májusban összeomlott egy tízemeletes ház a délnyugat-iráni Abadanban, negyvenhárom ember életét vesztette, és a tragédiát követő demonstrációkat erőszakosan visszaszorította a rendőrség. A Rasoulof és társai által jegyzett nyílt levelet hetven iráni filmes írta alá. 

Panahi hétfőn ment be a szintén Arany Medve-díjas Rasoulofot vádló ügyészhez, hogy tájékozódjon pályatársa és más politikai elítéltek helyzetéről, azonban őt is letartóztatták. 

Panahi ellehetetlenítésével már korábban is próbálkozott az ultrakonzervatív kormány. 2010-ben először megtagadták, hogy elutazhasson a Berlinaléra, majd azzal indokkal tartóztatták le, ítélték hat év börtönbüntetésre és húsz év filmezéstől való eltiltásra, hogy Panahi dokumentumfilmet tervezett csinálni Mahmud Ahmadinezsád vitatott elnöki megválasztásáról. Ahogy most is, a nyugati világ és a vezető filmfesztiválok egyhangúlag ítélték el Panahi letartóztatását, és követelték azonnali szabadon engedését. A börtönt a tiltakozások hatására házi őrizetre enyhítették, később pedig a városon belüli mozgást engedélyezték neki, a filmkészítéstől és utazástól azonban továbbra is el van tiltva a rendező.

Ez nem egy film

A filmrendező a nehéz helyzetekben sem adta fel a filmezést, a Taxi Teherán című filmjét a házi őrizetből meglógva, egy autóban ülve, taxisként forgatta, Ez nem egy film című munkája pedig otthonában játszódik - elmesél egy történetet, amelyet megfilmesítene, megpróbálja átalakítani a lakása tereit a film díszleteivé, de belátja a próbálkozás hiábavalóságát, így inkább dokumentálja lelkiállapotát, gondolatait, szomszédaival, barátaival való beszélgetését, és egy hatalmas leguán bébiszittelését.

Panahi maradandó filmművészeti teljesítménye, hogy beépíti filmjeibe a korlátozott alkotás folyamatát, nem fedi el más, fikciós történettel, hanem a történet részévé teszi azt és reflektál rá, ezzel felhívva a nemzetközi fesztiválvilág figyelmét az iráni filmesek helyzetére, és tovább vizsgálva a film és valóság közti viszonyrendszert.

Forrás: Variety