2005. 07. 27. filmhu
Tóth Barnabás nem sokkal azután, hogy Cannes-ban szerepelt a Vonaton című kisfilmjével, meghívást kapott az Angers Premiers Plans Fesztivál július 1. és 10. között lezajlott első nyári Masterclass-ára. A mustra igazgatója, egyben az Europa Cinemas hálózat vezetője, Claude-Eric Poiroux és Jeanne Moreau által életre hívott tíznapos workshop „vizsgamunkájaként” elkészült négyperces főszerepében maga a színésznő látható. Az Autogramm a tervek szerint a Szemlén kerül a magyar közönség elé.
Főszerepben Moreau, a kamera mögött Zanussi operatőre
|
Tóth Barnabás |
Az Angers Premiers Plans Fesztivál számára már nem ismeretlenek a magyar filmalkotók. Az Európai Elsőfilmes Fesztivál fődíját 1997-ben Fekete Ibolya
Bolse Vitája nyerte el. Azóta szinte minden évben szerepel hazai munka a mezőnyben. Idén Mundruczó Kornél
Kis Apokrif No.2, Kocsis Ágnes
18 kép egy konzervgyári lány életéből és Schilling Árpád
Határontúl című munkája utazott Franciaországba, utóbbi a verseny nagydíjával tért haza. Tóth Barnabás
Vonaton című kisfilmje 2004-ben második helyezett lett a közönségszavazáson. Ugyanebben az évben Jeanne Moreau zsűritagként vett részt a fesztiválon, ahol olyan jól érezte magát, hogy felkarolta a fiatal filmkészítők ügyét. A franciák egyik nemzeti büszkeségeként tisztelt színésznő a fesztivál igazgatójával karöltve időt és pénzt nem kímélve indította be az eredetileg forgatókönyvírói workshopnak indult projectet. A Masterclass-ra az Angers-i mustra azon résztvevői jelentkezhettek, akik egyrészt franciatudásukkal, másrészt első vagy második egészestés filmtervükkel elnyerték a mesterek tetszését. Az első kurzusra végül 12 ember 10 filmtervét választották be. A hét francia filmes mellett főleg Franciaországban élő vagy dolgozó fiatalok kaptak lehetőséget. Tóth Barna tehát francia, belga, spanyol és portugál társaságban képezhette tovább magát.
A kurzus két "vezető tanára", Jeanne Moreau és Krystof Zanussi mellett olyan nevek adták át tudásukat az „ifjoncoknak”, mint a Dardenne-testvérek, François Doge, a
Good by Lenin! producere vagy a többek között Mathieu Kassowitz
Gyűlöletét producerként jegyző Alain Rocca. Mint azt Tóth Barnabás elmondta a filmhunak, hasonló kurzus sok van Európában. Az Angers-i Masterclass különlegessége az volt, hogy egyrészt minden napra jutott egy szakma, másrészt a tíz nap leteltével mindenkinek filmet kellett prezentálnia. A követelmény mindössze annyi volt, hogy egy vágást és utómunkát nem igénylő néhány perces drámai rövidfilm készüljön, amelyet egyetlen beállításból vettek fel. A rivalizálásmentes együttgondolkodás eredményeként megszületett amatőrfilmek közül a mesterek a magyar résztvevő munkáját emelték ki, mint az egyetlen olyat, aminek piaci értéke van. Ez már csak azért sem csoda, mert a nyelvi akadályokba ütköző autogramkérő sztorijához olyan nevek asszisztáltak, mint Zanussi operatőre, Piotr Szczepanski, illetve maga Jeanne Moreau. Tóth Barnabás egyébként nem csak rendezőként, de színészként is helytállt, hiszen azon túl, hogy a francia díva mellett az
Autogramm férfi főszerepét eljátszotta, további négy kisfilmben vállalt szerepet.
Tisztelet a rendezőnek |
Az elsőfilmes fesztivál már régóta ismeri a magyarokat |
A tapasztalatokról Tóth Barnabás elmondta, hogy a legfontosabb talán a hozzáállás volt. Az elsőfilmeseket úgy kezelték Angers-ban, mint kollégákat. Nem iskolaszerű, inkább műhelyszintű együttgondolkodás folyt a tíz nap alatt. Tanulságként egyértelműen levonható, hogy a rendezői státusznak ott sokkal nagyobb a respektje, mint nálunk. Az a természetes állapot, hogy a rendezőnek mindenki „vokálozik”. Jó példa erre Francois Gedigier „tanítása”. Luc Besson vágója arról beszélt tanítványainak, milyen fontos, hogy a vágó azt hozza elő a muszterből, amit megálmodója elképzelt. Hogy visszaadja a rendezőnek a filmet.
Maga a nagyfilm-terv, amivel Tóth Barnabás a kurzusra érkezett, szintén elnyerte a nagy nevek tetszését. A kezdetben Mon Guide, jelenleg A cápa bennem munkacímen futó történet a neves ítészek szerint jó irányban halad, ez azonban sajnos önmagában még nem könnyíti meg a producer-keresést. A pénzgyűjtés tehát folyik. Ami biztos, hogy az időközben elkészült forgatókönyvre nyújtott támogatás miatt a rendezőnek kötelezően pályáznia kell majd az MMK-nál. Tóth Barnabás egyébként igazi közönségfilmet ígér, egy frusztrált kamasz „egynyári önismereti tréningjét” készül filmre vinni. Mivel a főhős éppen érettségi után van, a Vonaton alkotója még vacillál azon, hogy magára ossza-e a szerepet, az apa-fiú kapcsolatra építő film másik főszerepére azonban mindenképp nagyobb nevet szeretne meghívni.