Szereplők

Öregúr

Mellékszereplők:
tömeg, „banya”, orvos, huszonéves srácok.

Helyszín:
Öt emeletes ház, azon belül öregúr lakása.
Forgalmas útszakasz csúcsforgalomban.
Abát utca

Tartalom:
Egy idősebb férfi hobby csillagászkodása közben szerelembe esett egy távoli erkélyen élő nőbe. Ez könnyen megesik egy magányos emberrel. Frusztraként megélve az elérhetetlenséget, komoly döntésre szánta el magát.
„ ma megkérem a kezét… vagy lakást cserélek!”
Hiába minden előrejelzés, a rossz álom, a döglött fekete macska, mint rossz ómen. Elindul.
Elszántsága mégis kevésnek bizonyul. Ki tudja miért. Tán az istenek haragszanak rá? Vagy a szemölcsös vén banya? Vagy eleve már lekésett a világi örömökről, és tényleg csak vén tata?
Nemtom.
Ki tudja?

1 jelenet

Félhomályban egy szoba. Hajnali fények. A kamera egy íróasztalt mutat nagytotálban.
Rajta, vörös rózsacsokor, távcsővel.

Megjelenik a főcím: TÁVCSő RÓZSÁVAL

Íróasztal melletti falon csillagászati térkép.
Ablakon át látni egy feketerigót, ahogy trilláz.
A rigófütty behallatszik a szobába.

Vágás:
Ágyon alszik egy idős ember.
Nyöszörög, forgolódik. Gyanúsan rémálmai vannak.

Világosodik. Rigó füttye az erkélyen. /kamera kitekint az ablakon/

Öreg ember arcát látni
/Kamera közelit a szemre. Szuperközeli a szem rem mozgásáról./

2. jelenet - álomképek

Villanásszerű vágások, hangeffektekkel.

1 álomkép – motorkerékpárhang. Kék füst gomolyog.
A kamera „belehatol” a füstbe és mintegy a hangot utolérve hátulról kivehető egy motorkerékpár, rajta egy ember, a sebesség irányába dőlve.

A motorost most szemből látni. régi motoros sapka van rajta, nagy szemüveggel.
/ kistotál, közelítés/
Majd oldalról látni amint elsuhan a távolba.
Elhaló motorhang.
Csattanó hang, fehér villanással eltűnik a kép.

Idős úr oldalt fekszik. Csíkos pizsamás hátát látni, lecsúszott róla a paplan.
Rigófütty hallatszik be a szobába

Kamera: őszes tarkójára közelít.

2.álomkép –/az előbbi bőrszerkós motordzsekis férfi most egy betonút kellős közepén guggol. Keze lassan előrenyúl a betonflaszteren levő vörös rózsaszirom kupac felé. Belemarkol a vaskos férfikéz. /háta mögött fentebbről vesz a kamera/
Ujjai között földre peregeti a rózsaszirmokat. /kézközeli szemből/,
Újra belemarkol, mélyebbre hatol. /válla fölötti kamera/
Ahogy újra a rózsasziromba markol a kéz valamit megtapint.
Két kézzel kutatja, mi lehet az. Szétkotorja a szirmokat gyors mozdulatokkal. /kézközeli/
Egy fekete szőrös valami kerül elő. Vadul kotor tovább és szórja szét a többi szirmot is. Egy fekete macskatetem látható. / szemszögéből/.
A férfi, hátrahőköl.
A macska, végkiszenvedésében még karistolja a betont. Éles csikorgás hallatszik. /közeli macskáról /


3. jelenet – felébredés

Öreg az ágyban:
A leizzadva felébred. Hirtelen felül. Szuszog. (még mindig hallani a csikorgó hangot)
Az ággyal szembeni ablakra vetődik tekintete, a hang irányába.

Amit lát:
Ablak alatti íróasztalon macskája karmolássza az ablaküveget két lábon állva és az erkélyen füttyentgető rigó felé „küzd” /Kistotál. hátulról /. Ugyanazt az éles, csikorgó hangot hallhatjuk, ami az álomban volt.

Öreg:
Az ágy szélére ülve hajába túr. Földön heverő újságra vetődik tekintete. Felveszi és dühösen a macska felé hajítja. /közeli az indulatról, kistotál/
A macska eliszkol, újság a földre zuhan. Az íróasztalon lévő rózsacsokorból szirmok hullnak le. /nagytotál/ az öreg ettől még dühösebb. Kutatva keres szemével, mit is vágjon még a macskához.
A lába előtt heverő papucsot indulattal kapja a kezébe, de meggondolja magát. /kistotál/
Inkább felhúzza a lábára /közeli/

Feláll és oda csoszog az újsághoz, felveszi a földről és az íróasztalra lecsapja.
A heves mozdulattól még néhány szirom hull le a vörös rózsacsokorból.

Közben:
Az ébresztős rádió szólal meg. „Petőfi rádió, a pontos idő hét óra. Hírek következnek…..”
/háttérhang a hírek/
Az íróasztal melletti székről felveszi köntösét, belebújik.

Ingás falióra hétórát üt. /közeli az óráról, majd oldalt siklik róla és körbepásztázza a lakás néhány pontját. Csillagászati képek a falon, Napoleon szobor, könyvek a polcon, macska vakarózik a fotelban, majd az idős embert mutatja hátulról, ahogy az ablak előtti íróasztalon egy távcsőbe néz.
Kamera kitekint a világosodó égboltra. /

Távcsőből nézve:
Néhány csillag. /lassú, pászták, objektív igazításokkal /
Hegyvonulat, házak, kertek, utcák, utcanévtábla. „Abát utca” /közeli/ Aztán egy erkély, hozzátartozó ablakokkal. /apró pászták / A távolban lévő ablakok még sötétek. Abbahagyja a nézelődést és kimegy a fürdőszobába, menet közben lekapcsolja a rádiót/

4Jelenet – fürdőszoba

Semmi extra. Tükör a kézmosó felett. Polc alatta. Borotválkozni kezd. Pamaccsal habot kever. /Régi borotválkozási eszközökre közeli, borotválkozás gesztusaira kistotál./
Látni a tükörben ahogy bekeni habbal az arcát, majd a régi borotvakéssel lehúzza azt. /Közeli egy Pitralon arcszeszről, majd a csapból folyó vízről, ahogy a pengét leöblíti. /

Öregúr lemossa az arcát, csap alá dugja a fejét és hangos bugyborékolással tarkóig megmosakszik. Csukott szemmel matat a törölköző után. Megtörölközik. Bele néz a tükörbe, grimaszol a borostákat lesve, kezével végig tapogatja arcát, majd elégedetten az arcszeszért nyúl. A szesszel bepaskolja magát, szisszenget. /Kamera a válla mögött a tükörképből veszi./
Megfésülködik, majd visszamegy a szobába.

5. Jelenet – szoba

Már világos van. Korareggeli fények.
Leül az ablak előtti íróasztalhoz. Szemüveget biggyeszt az orrára, és olvasni kezdi az újságot.
Vágás:
Macska fotelban alszik.

Öreg:
Lakáscsere rovatot olvassa. /közeliben a lakáscsere rovat, öreg szemszögéből, majd a kamera kitekint az ablakon át az újság felett /
Sas-hegy látszik.

Öreg:
Távolba néz, aztán a távcsőre, majd a karórájára, végül belenéz a távcsőbe. /szemből véve/

Távcsövön keresztül látható képek:
Távolban egy erkély, nyitott erkélyajtóval. Szélén félretolt függöny libeg. Egy női láb látszik, mivel az erkély ajtó mögött ül. Lábon papucs. A nő, mert hogy női lábról van szó, feláll. Elhalad az erkélyajtó előtt, és egy pillanatra az erkélyre kitekint. /nagytotál/

Trükk
- amikor a nő elhalad az erkélyajtó előtt, három fázisa újra játszva: - „indul, kamerába néz, elhalad”. Effekt: Mintegy fotópuska hangja hallatszik, a három beállításban.

1. Trükk-kép – Nő nagytotálban. /indul, kamerába néz, elhalad. /
2. Trükk-kép – Nő derékig. /indul, kamerába néz, elhalad. /
3. Trükk-kép – Nő premierplánban. /indul, kamerába néz, elhalad. /

Öreg:
A harmadik képnél elkapja tekintetét, megrázza fejét, Hátra veti hátát a széknek dőlve és két kezével arcát betakarja, majd kínlódó gesztussal húzza le kezeit arcáról, bőrét gyűrve. Ujjai közt meredten néz maga elé. Látszik rajta, hogy szenved, kicsit fel is nyög, majd hirtelen feláll és dühödten kirúgja maga alól a széket. /szemközti kamera/

ÖREG - /szemből véve derékig/

- Ma megkérem a kezét! …
Nyomatéknak tenyerével az asztalon heverő újságra csap, /kézközeli, majd vissza kistotálba/ ettől a rózsacsokor megint szirmát hullajtja. Ránéz a szirmokra, kis szünettel folytatja.
- …vagy lakást cserélek!

Öreg:
Megbűvölten nézi az íróasztalra lehullott vörös virágszirmokat, amik már egy kisebb kupacot alkotnak. Feléjük nyúl és belemarkol, öklében szorongatja. /kistotál, szemből/ majd kinyitja és ujjai közül a szirmokat az asztalra pergeti. /kézközeli/

Macska: Zajjal vakarózik a fotelban.

Öreg:
A hangra felkapja fejét, felocsúdik. Megragadja az újságot és a fotelban helyet követel magának, nagyokat csapkodva a macska farára. Olvasni kezdi.

Kamera:
Szemből látjuk, az újságot olvasó embert így leginkább csak az újság látszik. Majd a kamera háta mögé megy és most már az öregúr szemszögéből nézhetjük a lakáscsere rovatot. Az újság felső széle felet egyre élesebben kirajzolódik a fotellal szemközti falnál álló Napoleon szobor feje. Egyre provokatívabb élességgel.

Öreg:
Észleli a szobor „merész tekintetét” Lassan leengedi kezéből az újságot. /kitakar/ és így totálban látszik az egész szobor.
Szinte farkasszemet néznek egymással.

Összehajtja az újságot, feneke alá gyűri. Karba ölti a kezét és az erkélyajtón át a Sas-hegy felé néz.
Vágás:
Kamera, ingaórára közelít.

6.jelenet

Trükk – képek bevágása, áttünéssel vágás effektekkel.

1.kép – Ágy melletti falnak támaszkodik. Töpreng. /Szemből nagytotál, erős perspektívával/

3. kép – Ágya szélén ül, fejét lógatva töprengően. /Kistotál, alulról/

4. kép – Újból a fotelban, simogatja, a macskát, az meg hangosan dorombol.

7. jelenet.

Kamera: faliórát mutat, hangos ingaütésekkel /inga közeliben/

Öreg:
A fotelból hirtelen felpattan, macskával nem törődve lelöki azt. Berohan a másik szobába. Nyitva hagyja az ajtót és hallani, ahogy fiókokat húzogat, szekrényajtókat nyitogat nagy hévvel. /Tárgy zörejek, öregúr nyögései, hallatszanak. /

Kamera: ez idő alatt, belát egy kicsit a szobába. /ajtósávban/

Néhány ruhadarab röpül el a zaj irányából a másik oldalra kamera előtt.
Nehéz tárgy hangos puffanása. Öreg szitkozódása, „a szentségit!”
Egy tekegolyó az ajtó előtt döngve gurul a parkettán.
Kacatok csörömpölésének zaja, majd megint nyögések, szuszogások, és végül kisebb csend.

Macska:
A fotelban alszik.

Öreg:
Ajtóban megjelenik, kemény feszes terpeszállásban. Bizarr látvány.
Régi motoros sapka a fején, homlokán motoros szemüveg. Rövid bőrkabát övvel átfogva. Kezén fekete lyukacsos bőrkesztyű. Térdígérő fekete csizma, csattal a bokáján.
Közben hallani, hogy a falióra srófja nehézkesen felkészül az ütésre, majd egyet üt. Ez idő alatt ott áll feszesen az ajtóban. Az óraütés után elindul az íróasztal felé.

8. jelenet
Öreg tekintete szuggesztív. /közeli/ az íróasztalon levő virágcsokrot figyeli.
/vágás, közeli a csokorról/

Határozott léptekkel a virág felé megy. Mikor odaér feléje nyúl, hogy megfogja, de meggondolja. A távcsőre néz, majd vad, dühös mozdulatokkal összecsukja és a legalsó íróasztalfiókba dobja. Csizmás lábával keményen berúgja a fiókot. /lábközeli/
Gyors mozdulattal megragadja a rózsacsokrot és harcias léptekkel kimegy a lakásból.
/kivonulást, hátulról véve /
Ajtócsapódás zárja a jelenetet.

9.jelenet.

Lépcsőház.
Öreg „ruganyos” léptekkel megy lefelé. /hátulról/
Ahogy egyre távolodik a kamera már csak fentről, az ötödikről, mutatja a harmadikon már korláton fogódzó kezet. A visszhangos csizmadübörgés kezdetben fiatalos, majd lentebb már lassabb ritmusú, óvatos csizma-csosszanások hangja lesz.

10. jelenet.

KÜLSő - lakóház belső udvara, parkoló autókkal.

Öreg:
A ház belső udvarán látjuk, ahogy a parkoló kocsisor vége felé tart. . /kamera fentről kb. az ötödikről veszi így az alak egészen picike. /
Egy sarokban, leponyvázott „dologhoz” ér. Lerántja a ponyvát és feltárul, mi van alatta.

Kamera:
Közeli egy Pannónia P5-ös motorról. /Kamera körbejárja öregúr szemszögéből /

Öreg:
Elégedetten néz a régi járgányra. Megrugdalja a kerekeket. Megnyomkodja az ülést. Rózsacsokrot a csomagtartó gumihevedere alá teszi. /oldalsó kameraállás/

Kabátjának zsebébe nyúl. /szemből kistotál/
Üres. Másik zsebét matatja, az is üres.
Kétségbeesett arccal néz az ötödikre fel, közben a belső zsebben matat. /kamera fenti állásban mutatja totálban/

Előkerül a kulcs. /szuperközeli/
Megkönnyebbült arc / kistotál, majd oldalsó képállásba siklik a kamera/
Gyújtást ad és berúgja a motort. Lóugrásban rávetődik a motorülésre. Durrogó fulladt motorhang.
Kék gomolygó, hatalmas füstfelhő tör elő a kipufogóból, alig látszik a motor. /hátulról véve/
Utógyújtások hangja. Majd csend. Kék füst lassan foszlik, rózsacsokor láthatóvá válik/

Újra indítja a motort. /Kistotál oldalirányból véve/
Kék gomolygó füst. Hangos durrogások, majd egyenletesen zúgó hangot adó motorhang.

Öreg a szemüvegét feltéve gázt ad. /szemből/

A motor meglódul és a belső udvar kapuján kihajt a forgalomba. /hátulról, nagytotál/

11. jelenet.
Forgalomban –

Délutáni csúcsforgalom. Dudálások, autósorok, kétszer két sáv tömve. Piros lámpa.
Járdán is sok a gyalogos. /fentről/

Sárgára vált a lámpa. /kamera állás már lentebb van, sárga lámpával egyszintben./
Autók feldübörögnek. Zöld a lámpa. Meglódul a kocsisor./kamera állás még lentebb, a lassan süllyedő nézőpont, nagytotálban mutatja a forgalmat. Amikor egészen alacsonyan van már, előtűnik az általunk már ismert Pannonia motor, rajta az öregúrral, ráközelít.
Öreg: / Vágás – oldalsó kameraállás, nagytotál /
Motorja hatalmas kék füstöt okád, környező kocsikat szinte betakarva. Kék füstfelhő mutatja az utat amerre halad, és a folyton lepotyogó virágszírmok.

12. Jelenet – Abát utca

Szemközt látjuk, amint egy mellékutcából fordul ki, lefékez. Felnéz az utcatáblára. Elmosolyodik az ismerős névtábla láttán. /közeli az utcatábláról/
Gázt ad és figyeli a házszámokat. /kamera motoros tekintetét követi/

Hirtelen elészalad egy fekete macska. /közeli a macskáról/ /észlelés, premierplán/
Gyors reflexszel elkapja a kormányt, majdnem felszalad a járdára. Felborul. /totál/
Ugyanakkor:
A zebrán egy nő akart volna átmenni, de megijedt a motorostól.
Visszahőkölt a járdára, viszont bokája megbicsaklott és a földre huppant. /nő, nagytotálban /

Öreg:
Mire felkászálódik, már járókelők veszik körbe a nőt. Odamegy, hogy megnézze lett e valami baj. /öreg nagytotál, vágás: nőről és tömegről nagytotál/

Járókelők- közelikben:

1. Járókelő – „én mindent láttam!” /közeli a rikácsoló vénasszonyról/
2. Járókelő – „ az a férfi volt!” - /közeli egy másik vénasszonyról, aki újjal mutogat az öregúr felé.
3. Járókelő – „úgy ment mint a meszes!” / nagytotál egy közelgő férfiról/
4. Járókelő – három huszonéves, akik vigyorogva nézik a jelenetet.
5. Járókelő – Megszólítja a földön nyöszörgő nőt. „Fáj valamilye? Orvos vagyok.”

Nő:
Száját harapdálva, nyögdécselve a bokáját mutogatja hevesen. /Totál az orvosról és a nőről. /

Öreg:
Közeleg a színtérre. /nagytotál, a furcsa fizimiskájáról/

Járókelők köre:
Döbbent arccal utat nyitnak előtte, félrehúzódnak. /öregúr szemszöge/ majd mögötte bezárul a csoportosulás. / nagytotál a csoportosulásra/
Amikor szembe találkozik a nővel nem hisz a szemének. /premierplán az öregről./
Az orvos éppen a bokáját masszírozza a nőnek, és azt mondja, hogy: „nem tört el csak megrándult” /öreg szemszögéből/

Öreg
Dermedt mozdulatlan testtartással áll a nővel szemben. Felismerte. Ugyan az a nő, akit a távcsövön keresztül megismert.


Riadtan figyeli a furcsa figurát.

Orvos
Követi a nő tekintetét. Hátranéz. Megrökönyödés ül az arcára neki is.

Öreg
A homlokára teszi a szemüveget.
Így már látható a döbbenet a szemében.

/Zúgolódó tömeg zaja ez idő alatt elcsitul. Néma csend. Az összenézések ideje/

Trükk –
1. kép – földön csücsülő nő totálban.
2. kép - földön csücsülő nő kistotálban
3. kép. – földön csücsülő nő premierplánban.

Hangeffektek ugyan olyanok, mint reggel, fotópuska hang.

Öreg:
Megdöbbent arckifejezése átváltozik. Most boldog, sugárzó tekintetű öregurat látjuk, ahogy a földön csücsülő nőt csodálja.
A nő ettől méginkább megdöbben, és értetlenül, tekint vissza a férfira.

Örvos
Kis idő múlva az orvos hol az egyikre néz, hol a másikra.

Járókelők = tömeg
A tömegben egy - két egyén ugyan ezt teszi. Egymásra néznek, majd a nőre meg az öregúrra.
Egy ronda, szemölcsös banyaszerű vénasszony töri meg a csendet.

Banya:
- Nézzék mán! Még vigyorog!

Tömeg is újból zúgolódni kezd: - Hangok a tömegből,/ egyes hangok premierplánba majd át, nagytotálba/
- Szégyellhetné magát!
- Komisz vénember.
- Ismerem én a fajtáját!

Öreg:
Fel se veszi, mit mondanak az emberek, megbűvőlten nézi a „kedvesét”, majd hirtelen elszalad a virágcsokorért.

Az eldőlt motor csomagtartójáról kirángatja a csokrot– ekkor esik le az utolsó virágszirom a – és rohan vissza vele a tett színhelyére. /szemből véve nagytotál/
Buzgón a kezébe adja, /közeli a férfiről és a nőről, kistotál/ és már nyitja is a száját, hogy megkérje a kezét, de a nő felsikít.
Egy rózsa tövise szúrta meg. Vér serken ki rögtön az ujjából./kézközeli/

Orvos:
Tekintete dühös. Félre löki az öreget. /öreg, orvos kistotál/
- Megőrült? Na most már tűnjön el! Tűnjön innen! Még a végén megöli.

Tömeg:
(ha lehet, hát még jobban felbátorodva)
- Ez bolond!
- Vén hülye.
- Biztos részeg!
- Rendőrt kéne hívni!
/megszólalók, közeliben, utána nagytotál a tömegről/

Huszonéves srácok:
Összekacsintanak és fejbiccentéssel jelzik egymásnak, hogy eljött az ő idejük. Kiválnak a tömegből, intézkednek. Oda mennek az öreghez /arcközelik, nagytotálba/
Tuszkolni kezdik elfele a nőtől. Motorja felé lökdösik.
- Menjen már tata, menjen már haza!
- Nem látja, hogy bajnak van itt?
Öreg huzatja magát, nem akarja levenni tekintetét a nőről./közeli/
- Ne hezitáljon már.
/nagytotálban/

Öreg a szemével még mindig a kedvese tekintetét keresi, de hiába. A tömegből valaki mindig eltakarja. (hátra hátra néz) /hátúlról veszi a kamera, öreg elvonszolását. Vágás: Öreg szemszögéből a tömeg../

Srácok, felállítják a motorját:
- Na! Iszkolj öreg!
- Jobb, ha elhúzol, mert aztán jön a yard.
- Nézd csak azt a vén banyát…(fenyegetőleg, és a banya felé mutat)
/a szemölcsös vénasszony éppen rendőrért sipákol undorító éles hangon. Közeli bevágás a banyáról/

Srácok:
- Repessz haza Tata.

Szinte alá teszik a motort./közelik/
Az egyik indítózik helyette, a másik berúgja a motort, a harmadik lódít egyet rajta. Gurul a motor, rajta az öreg./ez szemből/

Öreg:
Arca kétségbeesett. hogy elszakították „kedvesétől”.

/háttérben rendőrsziréna hangja/

Banya: vadul hadonászik és az öreg felé mutogat hevesen. „ott van! Ott! Most szökik” /közeli, szuperközeli a szájáról/

Öreg:
A motorról még meglátja a nő tekintetét. Összenéznek.

Srácok:
„előre néz tata! ”
/srácok összenevetnek/

Közeledik a szirénahang.

Öreg:
Gázt ad. Kék füst ereszkedik a tömegre. /nagytotál/

13.Jelenet

Öreg:
Kanyargós mellékutcákon dübörög végig a motorral. /szemből az elvetemült arc, szemüveg a homlokán./

Vágás.
A már ismert nagyforgalmi útszakasz. Sárgát jelez a lámpa. Gázt ad és átszáguld. Hazaérését a Joliet Curie utcatábla jelzi. /közeli a tábláról/

Behajt a ház udvarára. /szemből, majd követi a kamera./
Leparkol a szokott helyére. Leszál a motorról. Elbotlik a földön hagyott motorponyvába felkapja és a motorjához vágja dühösen. Minden mozdulata, dühroham.
Megindul a lépcsőház kapuja felé.
/hangos monológ, dühvel/
/kamera szemből veszi mint egy riportalanyt/
- Elcserélem! /belevág ököllel a falba, majd sajgó öklét simogatva tovább megy/
- Elcserélem!
- Elcserélem Juliet Curie téri lakásomat! /belerúg egy nagyobb kavicsba, nézi a röptét, úgy folytatja/
- Sürgősen! Akár ráfizetéssel is!/bele a kamerába/
/tovább megy, kevésbé indulatosan, szinte magának magyarázva/
- Két szoba. Plusz alkóv./hatásszünet/ Beépített konyhabútorral. /henceg/

Belöki a lépcsőházba vezető kaput, az, döngve becsapódik mögötte. /kamera szemből nagytotál/
Liftbeszáll. /hátúlról/

Megnyomja az ötödiket, úgy mondja hangos monológját tovább /kézközeli/ .
- Lift van!
Hátát a lift falának veti. Nézi a lift emelet kijelzőjét. Peregnek a számok.
Csengetés kjelzi, hogy megérkezett.

Kiszáll a liftből. A lakása felé megy. Megáll az ajtóval szemben. Kulcsot matat. /kamera szemből/

Közben újra kezdi a hirdetés fogalmazását. Szinte már, már megnyugodva, némi éneklő hangsúllyal, tettetett nyugalommal.

Öreg:
- Juliot Curie téri, ötödik emeleti. – kinyitja az ajtót, bemegy hátra se néz, lábával hátrarúg, úgy csukja be az ajtót, közben fennhangon folytatja.
- …kétszobás, alkóvos beépített konyhabútorral fölszerelt…- bőrdzsekijét leveszi és ahogy a szoba fele tart útközben a földre dobja. Szoba ajtóban kissé megtorpan. Tekintete az ablakon át látható Sas-hegyre mered. Meredt tekintett közben leveszi motoros sapkáját, szemüvegét, ezeket is a földre dobja, ezután folytatja:
- …sürgősen elcserélném. Akár ráfizetéssel is. – ekkor már az íróasztal alsó fiókját szuggerálja, majd oda siet, és elő veszi a távcsövet. Észreveszi, hogy az elején az üveglap megrepedt.

Felállítja az íróasztalra és monoton hangon, szinte biflázva újra fennhangon mondja a hirdetés szövegét. /egy levegővétellel/.

„Joliot Curie téri, ötödik emeleti, kétszobás, alkóvos, beépített konyhabútorral fölszerelt, Sas-hegyre néző lakásomat sürgősen, ráfizetéssel is elcserélném…- Belenéz a távcsőbe úgy folytatja, míg fókuszál. /képek a repedt üvegű távcsövön át.
- Joliot Curie téri, ötödik emeleti, kétszobás, alkóvos, beépített konyhabútorral fölszerelt lakásra… elakad a hangja.

A távcsőben meglátja közeliben a „kedvesét”, éppen az erkélyen nézelődik, szinte bele a távcsőbe. Nagy levegőt vesz és folytatja.
- …a Sas-hegyre néző kilátással.”

Nő megfordul. Bemegy a lakásba, kissé biceg.
Kamera közelít a befáslizott bokára.

Kép fehér villanással zárul be.

-------vége


Karaktervázlat:

Öregúr körülbelül 55 éves. őszes. Magányos.
Nem bátortalan, mégis olyan helyzetekbe tud kerülni, ahol nem állja meg a helyét.
Persze ez sokszor szerencse kérdése.
Merész tettekre képes.

Koncepció:
Életszerű képek, blöffökkel.
Képi túlzások az idős úr szemléletét ábrázolják. Merészség, és a cél előtti megfutamodás.
A magányos emberek könnyen lebeszélhetők elképzeléseikről.
Lehet nem is mi hozzuk a döntéseket hanem az a bizonyos helyzet, amibe belekerülünk.
Színes film.
Max 15 perc
forgatókönyv

1. BELSő. REGGEL. ÖREGÚR LAKÁSÁNAK NAGYSZOBÁJA.

Reggel van, sötét. Egy szobabelsőt pásztáz lassan körbe a kamera. Olyan mintha távcsövön keresztül kémlelnénk. Kiindulópontja a jobb alsó sarok. Tárgyak szemrevételezése, végére kitágul a kép. Íróasztalon levő olvasólámpa világítja meg az egész belső teret.
Öreg, régi bútorok.
Hatalmas háromajtós szekrény. Könyves polcok.
Egyik polcon hajómodell, mellette iránytű.
Falon csillagászati térképek.
Szoba közepén tölgyfaasztal, hozzávaló székekkel.
A sarokban fotel. Benne macska alszik.
Mellette állványos csillagászgömb.
A másik sarokban, fekete színű álló Napóleon szobor, az ismert pózban, kb. 130 centis.
Erkélyajtó, függönnyel. Tengerészsapka falra felakasztva, alatta faragott hajókormány.
Baloldalt ablak. Rajta függöny, mely nem leomló, távcsövet takar. Ablak alatt íróasztal, rajta kisebb rumli. Távcső, mely az ablakba nyúlik, naptár, jegyzettömb, ceruzatartó, ilyesmik. Mellette szék, rajta egyszínű köntös.
A szobaajtó nyitva, az előszobára néz. (ekkor már teljes a kép)

ELőSZOBA
Előszobát bevilágítja fürdőszobaajtó alól kiszüremlő lámpafény, és a vele szembeni konyhalámpa.

KONYHA
Konyha felé közeledve rádióhang hallatszik. Reggeli műsor valamelyike. Kávéfőző hangja, majd a látvány, amint kifolyik a kiöntőbe, gőz sistereg.

FÜRDőSZOBA
Semmi extra. Kézmosó, előtte tükör. Fogmosó pohár, kefével. A csap szélén borotválkozási eszközök. Pamacs, tál, régi borotvakés.

Egy kezet látunk, (közeli) amint ezekért nyúl, sejtetve, hogy borotválkozik.

KONYHA
Csöpögő kávéfőző közelije.

2. JELENET

ELőSZOBA
Fürdőajtó kinyílik, egy csíkos férfipizsamás láb, átcsoszog a szemközt levő konyhába. Alulról derékig látszik.

KONYHA
Az ember hátát látjuk, a kezét amint kiönti a kávét a csészébe.
Szekrényhez megy, kistányérra kekszet tesz. Egy kézben fogja az egészet, lekapcsolja a rádiót, kifelé megy a konyhából.

ELőSZOBA
(szobából nézve)
Ekkor egész alakot látunk. Egy idős ember. Pizsamában.


3.JELENET

SZOBA
Világosodik. Kapitány, az idős úr, íróasztala felé csoszog. Rápillant az erkélyre érkező galambokra, közben leteszi a kávéscsészét az íróasztalra.

Macska alszik.

Öreg, kimegy az erkélyre, nyitva hagyja az ajtót.


4.JELENET

ERKÉLY
Nézelődik.

UTCAI LÁTVÁNY (Öreg szemszögéből)
Hajnali kutyasétáltatók. Később az újságos fiút pillantja meg. Biciklivel érkezik a házhoz, levesz egy köteg újságot a csomagtartóról, bemegy a kapujukon. Az öreg befejezi a nézelődést, kimegy az előszobába

ELőSZOBA
Felveszi kabátját, csupasz lábára cipőt húz. Kinyitja a lakásajtót, kulcsot zsebreteszi, kimegy.

SZOBA
A huzat becsapja az erkélyajtót.
A csapódásra macska felriad. Ijedten felkapja a fejét.

5.JELENET

FOLYOSÓ
Az öreg megnyomja a lift gombot. (Lifthang) Ajtaja kinyillik beszáll és lemegy vele a földszintre.

FÖLDSZINT
Kilép a liftből, látja amint az újságos fiú éppen kimegy a kapun. Némely postaládába újságok vannak beletűzdelve. Az öreg odacsoszog a sajátjához.
Közelről látszik a neve: Kapitány András. Kiveszi az újságot, visszamegy a liftbe.

SZOBA
Az íróasztalra felugrik a macska, beleszagol a kávéscsészébe, mancsával lepiszkálja a tányérkáról a kekszet, majd buzgón csemegézi.

LIFT
Öreg az újságot lapozgatja a liftben. Emeletkijelző ötödiket mutatja, zökkenve megáll. Öreg kiszáll, ajtójához csoszog. Kulcsot beilleszti a zárba. Mielőtt elfordítaná fényesre törli kabátujja csücskével a réztáblát, mellyen a neve van. Bemegy a lakásba.

6.JELENET

ELőSZOBA
Leveszi kabátját, cipőjét. Papucsban csoszog az íróasztalig, hóna alatt újsággal.

SZOBA
Ahogy befelé tart, bepárásodott szemüvegét törölgeti, majd felteszi. Észre veszi az asztalon a kotnyeles macskát.

KAPITÁNY
-
A mindenit!

Macska a keksz utolsó darabkákat eszi.
Öreg lopakodik a macska háta mögé, közben összegöngyöli az újságot, majd jókorát rácsap a fenekére, az ijedten iszkol el a fotel mögé.

KAPITÁNY
-
Adok én neked! Mihaszna!

Mérgelődve a kistányérba söpri az asztalról a morzsákat

KAPITÁNY
-
Jól kezdődik ez a barátság!

Macsek a fotel mögül félve pislog felé.

Öreg kimegy a konyhába.



7.JELENET

KONYHA
Szekrényből kiveszi a kekszes dobozt. Belemarkol és a maroknyi keksszel visszamegy a szobába.

SZOBA
Két kekszet tart meg magának, a többit tányérra rakja, majd leteszi a földre. Cicog.

A macska érdeklődve figyeli a műveletet.

Öreg leül az íróasztal melletti székre, kávézgatva olvasni kezdi az újságot. Fél szemmel figyeli, ahogy a macska előoson, és enni kezd.
Felnéz az újságból, macskához beszél.

KAPITÁNY
-
Legközelebb árbochoz köttetlek!

8.JELENET

Macska majszol, öreg kávét szürcsöl.
Ablakon át a távolba réved tekintete. Újra olvas.

Az erkélyre galamb repül. A szárnycsapkodásra, macsek felkapja a fejét.

Öreg a lakáscsere rovatnál tart.

Megissza az utolsó korty kávét, órájára néz. Leteszi az újságot. Elhúzza a függönyt, (mire néhány galamb ijedten elrepül) és a távcsövet az ég felé fordítja. Belenéz, közben jegyzettömb után matat.

9.JELENET

TÁVCSőADTA-LÁTVÁNY
Világosodó égbolt, néhány csillaggal.

SZOBA
Öreg tollat ragad, jegyzetel. Megint a távcsőbe néz kis ideig, majd a karórájára, aztán újra a jegyzettőmbe ír valamit.

Macska a galambokat lesi az erkélyajtón át.

Az öreg jegyzetel.

Macsek hirtelen felugrik az asztalra, és az ablak előtt szemléli a madarakat. Egyre izgatottabb.

Gazdija ránéz. Figyeli ideges mozdulatait. Megvetően elmosolyodik, és gúnyos hangsúllyal szól hozzá. (de úgy hogy mindkettejükre érvényes lehet)

KAPITÁNY
-
Az ösztön! Az visz a sírba majd, meglásd!

Újból belenéz a távcsőbe.

TÁVCSőADTA-LÁTVÁNY
Egyre világosodó égbolt. Egy csillag látszik még.
Lassú, de határozott irányba elmozdítja a távcsövet, egy másik célpontot kezd figyelni.

Ház, aztán egy erkély, hozzátartozó ablakokkal. Fókuszt igazít. Közelít az erkélyre. (Élesíti) Galambok ülnek a szélén. Távcsővel pásztázva ablakot kémlel.

10.JELENET

SZOBA
Öreg, órájára néz.

KAPITÁNY
- Nemsoká felébred.

Macskájára néz. Még mindig az ablakon át, lesi a galambokat, idegesen csóválja farkát.

Öreg újra a távcsőbe néz.

TÁVCSőADTA-LÁTVÁNY
Távoli erkély.
Közeli egy cserépbe ültetett rózsabokorról. Balkonládák, éppen csak kihajtott növényekkel. Fehérfoltos kövér galamb érkezik az erkélyre.

KAPITÁNY
-
Na végre! Megjött a kedvence.
A Maszatos csőrű.
(Ránéz a macsekra)
- Persze, te még nem ismered.
(Visszabújik a távcsőbe, úgy magyarázza)
- Szürke, fehér foltokkal.

Macska, rá se hederít. Megbabonázva a „saját” galambjait lesi.
Öreg újra a távcsőbe néz.

KAPITÁNY
-
Éhes.
- Na végre! Kopog az üvegajtón.
Ez az! Ébreszd fel!
Ébreszd már fel.
-
Mi lesz?
Most, meg hová mész?

TÁVCSőADTA-LÁTVÁNY
A távoli erkélyen bóklászó „maszatos csőrű” galambot látni. Ide, oda totyog.

SZOBA
Öreg mérgelődve mondja a macskának:

KAPITÁNY
-
Hogy ez milyen mulya!

Macska két lábon állva az ablaküveget kaparja.
Kapitány megdöbbenve konstatálja.

KAPITÁNY
-
Megőrültél?
Maradj már nyugton!

Rácsap, az ijedtében leugrik az asztalról.

KAPITÁNY
-
Megmondtam, már uralkodj az ösztöneiden!
Viselkedj!
Öreg visszanéz a távcsőbe.

TÁVCSőADTA LÁTVÁNY
Pásztázva keresi a Maszatoscsőrűt. Az ablakpárkányon talál rá.

KAPITÁNY
-
Kopogj be, te buta madár.
(szünet)
Úgy! Ügyes vagy.
Na végre!

Később megmozdul a függöny, de nem látni igazán semmit, majd az erkélyajtót veszi célba, azt figyeli.

Macska az erkélyajtónál hangosan nyekeg a galambok felé, körmeivel karistolja az ablaküveget. Gazda az éles csikorgó hangra olyan arcot vág, mint akinek a hátán is feláll a szőr. Az asztalról felkapja a jegyzettömböt, hozzá vágja.

KAPITÁNY
- Sicc!

Macsek ijedten elrohan. Galambok elrepülnek.

KAPITÁNY
(macsek után néz)
- Ez egy eszement!

Belenéz újra a távcsőbe.

TÁVCSőADTA-LÁTVÁNY
Erkélyt ajtó nyitva. Dühösen kiált fel.

KAPITÁNY
-
Tessék, most miattad nem láttam semmit!
- A fenébe!
(Ellöki magától a távcsövet)

Leoltja az asztali lámpát. Földről felveszi a jegyzettömböt. Átmegy a másik szobába.

11.JELENET

SZOBA
Macska vakarózik, fotelba ugrik és összegömbölyödve lefekszik.
Öreg kijön a másik szobából, átöltözve. Kezében pizsama, kiviszi a fürdőbe.

FÜRDőSZOBA
Automata mosógépbe beledobja a pizsamát, a szennyes tárolóból belepakol még néhány mosnivalót. Bekapcsolja, a víz hangosan szivárog a gépbe. Szobába megy

SZOBA
Felveszi a földről a kávéstányért. Macska felé intézi a szavait.
KAPITÁNY
-
A tolvajlásról pedig szokjál le.
Különben mehetsz oda, ahonnan jöttél!

Az asztalról elveszi a csészét is, megfordul, hogy a konyhába vigye, de meggondolja magát és az íróasztalra teszi. Leül. Távcsőbe néz.

TÁVCSőADTA-LÁTVÁNY
Egy kisfiú van az erkélyen. Galambokat etet.

KAPITÁNY
-
Hát persze, Hiszen ma szombat van!

Tovább nézelődik. Pásztázza az ablakot. Árny suhan el a távoli ablakfüggöny mögött. Követi a mozgást.
Nyitott erkélyajtónál látni, ahogy egy nőalak halad el, hosszú pongyolában.
Öreg merőn figyel. Újra megjelenik a nőalak, leül az erkélyajtó mögötti székre és csak a pongyola takarta lábait látni, meg a kezét, ahogy egy csészét tart, keresztbe teszi lábát. Az alsó lábszára szabadon kilátszik. Látcső fókuszál a lábra. A kisfiú hirtelen, belelép a kiélesített képbe. Nem látni mást, mint a galambokat etető gyereket. Öreg mérgesen hátrahanyatlik a székben. Kezét sértődötten karba teszi.

KAPITÁNY
- Szombaton mindig a kiskölyök eteti a galambokat.

Maga elé néz. Az asztalon meglátja a naptárt, pénteki dátummal. Dühösen letépi, gombóccá gyúrja, majd kiviszi a bögrét és a tányért a konyhába.

12.JELENET

KONYHA
A papírgalacsint vödörbe dobja. Pakolgat. Macska tekergőzik a lába között.

KAPITÁNY
-
Mi van? Éhes vagy?

Szekrényben kotorászik, hűtőbe keresgél, de nem talál semmit.
Majd végül egy fiókból olajos halkonzervet vesz elő.

KAPITÁNY
-
Ez jó lesz! Ettél már ilyet?
(bontót ragad)
- A legjobb a világon. Isteni!
(kinyitja)
- Mmmmmm. Ez fenséges. Na gyere!

Macskának elővesz egy pici zománc vesztett lábost, beleborítja az olajos halat. Figyeli ahogy habzsolja.

KAPITÁNY
(elmerengve)
-A múlt héten mazsolás kuglófot sütött.
Nekem az a kedvencem.

(mély sóhajjal)
Szombaton mindig sütöget.

Lekuporodik a konyhaköre. Figyeli a macska falatozását.
Folytatja „monológját”

KAPITÁNY
(nyomatékkal)
- Minden szombaton.
(fejét a falnak támassza,
(beleszippant a levegőbe)
(hirtelen ötlettel, macska felé)
-
- De az almás pitéje se lehet rossz!

Újból a falnak dől és becsukott szemmel, térdét átkulcsolva emlékezik.

13.JELENET

EMLÉKKÉPEK
A távoli erkély. Női alak nyugágyban, napozóruhában. Szalmakalap az arcára téve. Napozókrém, a földön. Távcső pásztázó mozdulataival látjuk a fekvő alakot. Piros lábujjkörmökön időzik.

Macska zavarja meg az emlékképet. Gazdája ölébe mászik.

KONYHA

KAPITÁNY
-
Megetted?
- Falánk egy dög vagy. Ez nem túl jó jel.

Fejét a falnak támassza, macsekot simogatva megint elmereng.

EMLÉKKÉPEK
Távoli erkély. Egy nőalak, galambokat etet. Fejében szalmakalap. Oldalról látni. Karcsú. Távcső fókuszál a női keblekre.

Macsek reszelős nyelvével nyalogatni kezdi az öreg kezét.

KAPITÁNY
(meglepődve)
Na! Mit, hízelegsz?
Semmi tartás nincs benned.

Lassan feltápászkodik a földről. Zsibbadt tagjait kirázza. Mosogatni kezd, szónoki hangon folytatja

KAPITÁNY
-
Hízelgéssel, udvarlással az ember nem megy semmire.
- Jobb előbb lemondani dolgokról, mintsem elveszítsd!
- Tanuld meg!
- Kormányozni kell az életet!

Megtörli a kezét, macsek felugrik a mosogató pultra. Nyalogatni kezdi a csöpögő csapvéget.
Öreg észreveszi, vizet tölt a lábosba, macskának adja.

Poharat vesz elő, viszkit tölt bele, ünnepéjesen magasba emeli a macska felé

KAPITÁNY
- Tudod mit?
- Kormányos lesz a neved!
Egészségedre!

Azzal kihörpinti az italt.
Macska lefetyel.

Papírt tép le a konyhai jegyzettömbről. Írni kezd.
(közeli) „Macskatáp”. Listát ír mit kell vegyen. Benéz a hűtőbe

KAPITÁNY
- Tej, parizer, sajt.
(felírja)
- Ma szombat van.

Macska közben bebattyog a szobába.

14.JELENET

SZOBA
A macsek (közeli) Galambokkal teli erkélyt figyeli.
Íróasztalra ugrik. Idegesen csóválja a farkát. „nyekeg”

KONYHA
Öreg, a lista cetlit, nadrágzsebébe dugja. Kimegy az előszobába. Lekeféli felöltőjét, öltözködni kezd.
Hangos robajra, zuhanó tárgyak zajára figyel fel. Berohan a szobába.

SZOBA
Katasztrofális a látvány. Szék eldőlve, ablakkarnis lezuhanva, erkély függönye megtépve.

Macsek az ablak függönyén lóg. Veszettül miákol. Aztán felmászik az ablak feletti redőnytokra, biztos helyet keres.

Kapitány arcán döbbenet. Dühében a székről felkapja köntösét és csapkodni kezd vele a macska felé. Az még inkább megijed. Átugrik az erkélyajtó feletti redőnytokra.

Ekkor felrebben egy unott tekintetű madár kint az erkélyen. Öreg megérti a helyzetet. Erkélyre rohan. Most a galambokat hessegeti köntösével. Amolyan madárijesztő-sámántáncot jár. Pörög és üvölt. Később szuszból kifogy, elcsendesedik. Tekintetét az égre szegezi. Fölötte kéterkélynyire egy lustatekintetű asszonyka néz le rá.

Kapitány bemegy a lakásba. Bezárja az erkélyajtót.
Felnéz a redőnytokra. Macska felborzolt farkincával, fönt kuporog.

KAPITÁNY
(dühvel)
- Gyere le!
(higgadtabban)
- Gyere. Ugorj a vállamra.
-
- Gyere már Te francos!
(Öreg hirtelen ötlet)

- Várj! Megmentelek!

15.JELENET

SZOBA
A középén álló hatalmas tölgyfaasztalt nagy nyögések közepette vonszolja az erkélyajtó elé. Egyik széket az asztal elé teszi, másikat a tetejébe.

Öreg elszánt. Nyögve mászik fel a földön levő székre. Inog, recseg a szék. Kapitány rendíthetetlen. Asztal tetején megpihen. Liheg. Felnéz a cicóra. Konstatálja, hogy az még mindig fönt retteg. Nagy szuszogással igyekszik megmászni a toronymagasnak tűnő másik széket. (kamera alulról). Apró, „kreatív” mozdulatokkal sikerül is. Széken, szuszog, majd erőt nyerve megpróbál felállni is.
Inog, recseg, ropog az ódon szék. Kevés imbolygás után úgy érzi, egyenesben van. Kinyújtja kezét a macsek felé. Az, rémülten hátratolat.
KAPITÁNY
-
Gyere. Ne félj.

Szék imbolyog, öreg lenéz. Kissé megfordul a világ körülötte, majd újra nógatni kezdi a cicát.

KAPITÁNY
(leizzadva)
- Ebbe beledöglünk mindketten.
-
- Gyere már! Segítek!
-
Bízz bennem!
-
Mire vársz?
(szünet, macsek retteg)

- Ne félj.
- Tőlem félsz?
- Én szeretlek!

Szája elé kap kezével, mint aki titkot árult el.
Szék vészesen imbolyog. Lenéz a mélybe. Dühösen folytatja a macskának intézve.

KAPITÁNY

- Még annak, ... annak a némbernek se mondtam sose ilyet!
(elgondolkodik)
(vállát rándítva magyarázkodik)

- Úgy se hallotta volna
-
- ...meg aztán minek?
-
(macskának)

- Biztos úgy is süket!
-
- Évek óta lesem a távcsővel és semmi értelme.
- Semmi, de semmi.
(könyörög)
- Gyere. Gyere le. Segítek!
- (durván)
Kormányos!
(szelíden)
Gyere.

Macska, hagyja, hogy az öreg elkapja egyik lábát, és az életét kockáztatva - az imbolygó széken – magához ragadja. Aztán lassan finom mozdulatokkal leengedi az asztal közepére, macsek a szekrény alá iszkol.
Öreg nagy kecmergéssel, nyögések közepette lemászik az „emelvényről”. Szétnéz a szobában.

KAPITÁNY
-
Hol vagy te eszement?
- Kormányos!
(némi dühvel)

Ravaszkodik, kedveskedő hangon cicog, közben vizslatja a szobasarkokat, zugokat.

Macsek bárgyú tekintettel kidugja fejét a szekrény alól. Kapitány észre veszi, oda ül a szekrény elé, a földre. Elfáradt. Monológba kezd.

16.JELENET

KAPITÁNY
-
Ez így nem lesz jó
- Ez nem mehet így. Uralkodnod kell az ösztöneiden.
- Sok bajt okozol. Magadnak is meg nekem is.
- Galambokat kergetsz az ötödik emeleten! Nahiszen!
- Tanuld, meg!
- Ami számodra elérhetetlen, arról le kell, mondanod!

(bekukucskál a szekrény alá. Két zöldesen villogó szemet lát,
visszakapja a fejét, folytatja bölcseletét)
-
- ha ezt nem tartod be, bajba kerülsz.
- Nagy bajba!
-
- A szenvedély sodor bajba!
- Az érzelem!
(szünet)
(nyomatékkal)
- Az a jó, amikor az ember képes maga irányítani az életét. Mert irányítani kell az életet!
Kormányozni!
(szünet)
- Jobb, ha rám hallgatsz.
- Különben is. Mit beszélgetek itt veled?
- Én vagyok a Kapitány, tehát ...
(benéz a szekrény alá,
zöld szem felé suttogja)

- Tehát, fogadj szót!

(szekrényhez veti hátát)

- és ne csinálj galibát!

Hosszabb csend. Az öreg a szekrény előtt ül a földön. Kezével a nadrág élét szöszmötöli.
Macsek kikukucskál a szekrény alól. Öreg békésen üldögél. Macskája porcicákkal teli.

KAPITÁNY
(Nadrágélt vasalgat ujjaival)

- De már tudom a megoldást.
(hatásszünet)
Elcserélem a lakást.
Egy kertesre.

Macsek, öreg ölébe fészkelődik, Kapitány simogatja.

17.JELENET

KAPITÁNY
(ábrándozik)
- Egy kis kertes házra.
- Ott nyugodtan vadászhatnál.
- Leshetnéd a madarakat.
(macsek hangosan dorombol.)
- Van egy kis megtakarított pénzem.
Akár ráfizetéssel, de elcserélem.
(szünet)
- Igen! Döntöttem.
( )
- Két szobás. Két szoba, alkóvos lakás.
Beépített konyhabútorral.(henceg)

Az ötödiken. Lift van.
Jó helyen.
(memorizálgat)
- Juliot Curie téri, Sas-hegyre néző kilátással.
Várj csak!

Feltápászkodik, az íróasztalhoz megy. Jegyzettömbbe írni kezd.
Hangosan próbálgatja a mondatokat.

KAPITÁNY
- Joliet Curie téri, két szobás, alkóvos lakásomat, elcserélném.

Macsek felugrik az íróasztalra, öreget megzavarja. Újra fennhangon fogalmazni kezd.

KAPITÁNY
-
Juliet Curie téri, ötödik emeleti, kétszobás, alkóvos,
- beépített konyhabútorral fölszerelt...

Macskája ideges farkcsóválására lesz figyelmes. Kinéz az ablakon. Galambok távoli hegyvonulat, majd a leírt szöveget újra olvassa és kiegészíti.

- Sas-hegyre néző lakásomat sürgősen, ráfizetéssel is...

Macska az ablakpárkányra ugrik és egyre idegesebb. A galambok miatt.
Gazdija távcsővel babrál, majd belenéz. Belső monológként folytatja a hirdetés szövegét.

(közben fókuszt állítgat a távcsövön)

KAPITÁNY
(Távcsővel pásztáz)

- Juliet Curie téri, ötödik emeleti,
kétszobás, alkóvos, beépített konyhabútorral
fölszerelt...
-
Megtalálja a távoli erkélyt, pillanatra felkapja a fejét,
majd tovább kémlel
-
- Sas-hegyre néző lakásomat...
-
Távcsőben homályosan látszik a nő.

- sürgősen, ráfizetéssel is,
elcserélném...

(élesíti a képet)

Nő látszik az erkélyen. Premier plánba. Az erkélyre könyököl és szinte bele néz a csőbe. Egyre közelebb látni a nő arcát. Idős, mégis igen vonzó teremtés.

- Elcserélném, Joliet Curie téri,
ötödik emeleti,
két szoba, alkóvos,
beépített konyhabútorral
fölszerelt lakásra...

Távcsőben látni, a nő nevetgél, lassan elfordul, rengeteg haját kócolja a szél.

- Sas-hegyre néző kilátással!

A filmkép ekkor a nő profilján megáll és mint a régi némafilmek, köralakban bezárul.

Ezalatt idegesítően hallani, egyre hangosabban az ablaküveget karmolászó macskakörmök, szapora, éles csikorgását. (képen kívül is)
Egészen addig, míg el nem kezdődik a stáblista.


------------------vége

Kapitány karaktere –
Magányos. Fél az érzelmektől, ugyanakkor indulatos.
Sóvárog egy társ után. Újdonsült macskáját szereti, rajta éli ki a valakihez tartozás örömét. Méregbe gurul, amikor látja macskáján az élet örömét, a bátorságot, a szenvedélyt. Oka, hogy mindezt igyekszik visszatartani magában. Hitetlen. A tudatos életformában bízik. Az alaposan átgondolt cselekedetekben. Ettől függetlenül valódi énje, vágyódása sorozatosan felülkerekedik kreált énjén. Nem érzi jól magát saját bőrében, mégse változtat ezen.
Ügyetlen aszkéta.

Koncepció –

Főszerepben: Kállai Ferencet képzeltem el.
Nézzük meg, hogyan kerül az ember csapdába, melyet maga ásott magának.
Ellentétes érzések bemutatása, amik a megrögzöttségből erednek, a gyávaságot takargatva. . Kapitány élethelyzetével, cselekedeteivel megmutatnám, hogyan igazoljuk önmagunkat társaságban, és hogyan derül ki tetteinkből a valóság.
Színes film lenne, kb 15 perc.
Stílusa – szatíra.
A végén a záró képi megoldás hasonlítana a régi filmek befejezésére.
Hangok, zörejek mind a történet adta lehetőségekből erednének, életszerűen.
Nincs aláfestő zene.

Jelenetsor, jelenetcímekkel .

1) Tojás koma és Berenger király találkozása

Este van. Apa eteti kisfiát, aki egy etetőszékbe van belerakva, előtte szorosan egy kis asztalka. Nyaka körül hatalmas törölgető ruha, mely szinte gúzsba köti. Az apa a földön kuporogva katonákat gyárt vajas kenyérből, főtt tojásból, uborkakarikákból, paradicsomból, szalámiból, sajtból. Ezekkel próbálja megtömni makacs gyermekét, aki a száját összeszorítja. Míg a falatkák gyártásában ügyködik, mesél fiának. Közben megy a tévében az esti híradó. Igazából az apa ezt szemléli. Mellette a földön bontott sörös üveg. Néha, néha belekortyint. Mesélni kezd, így eteti a gyereket.
- Hol volt, hol nem, volt egy Berenger király, aki ment mendegélt, aztán meg találkozott egy tojással. Hová, hová tojáskoma? Megyek világgá.
- Veled tartok.
Ezzel a tojást ráteszi a kenyérdarabkára, majd mókázva a gyerek szája elé teszi a falatot.
- Ham. Na nyisd ki már a szád.
Mikor megnyitja száját a gyerek, akkor az apa végre rápillanthat a tévére. Iszik a sörből, nézi a tévét. Tévében, baleset képei. Országúton elütött biciklis tragédiájáról szól a híranyag.
Közeliben mutatják a bicikli maradványát. Apa újra falatkákat készít.

2) a fél bicikli is találkozik velük

Mesélés közben fél szemmel mindig a tévét lesi.
- Gurult a tojás, baktatott Berenger király. Egyszer csak, arra karikázott egy fél bicikli. Megkérdezte Berenger királyt, hogy hová mennek. Megyünk világgá. Akkor én is veletek megyek, mondta a fél bicikli. Együtt mentek világgá.
Most uborkakarikát tesz a kenyérkockára. Ezzel a kisfiú makacsul összepréselt szája felé közelít, de az, szorosan csukva. Az apa az uborkás falatkával kopogtat száján.
- Világgá. – ismétli meg szigorú hangon a végszót apja.
A fiú megadóan bekapja a falatkát. Apa sört kortyolgat, nézi a tévét.

3) meg Jézus Mária Szent József koma is

Híranyag a tv-ben a karácsonyi készületekről. Vásáros bódék bemutatása. Giccses angyalkák, Mária és József aranyozott figurái, Jézuskák tömkelege. Apa új falatkát gyárt.
- Így mentek, mendegéltek, mígnem találkoztak a./ sört iszik, böfög/
- Szóval találkoztak a…
Egy nagyobb szalámit tépked három csipetnyire, ráteszi a kenyérdarabkára tuszkolni kezdi a gyerek szájába, de az ellenkezik.
- Ne szenvedjél már. A szentségit! Ki vered a kezemből! Nézd meg mit csináltál. Megeszed és kész.
Lepotyogó szalámikat egyesével tömködi a gyerek szájába, közben folytatja a mesét.
- Találkoztak a Jézuskával, meg Máriával, sőt még Józseffel is. Na ügye hogy megtudod enni.
A gyerek majdnem sír, apa egyre ingerlékenyebb. Sörözik, etet, tévézik, mesél.
- A világgá menők nekik is elmondták, hogy ők bizony elmennek messzire. Világgá. Jézuska is, Mária is, és József is velük tartott.
A gyerek szája dugig van, küzd az étel lenyelésével, könnyeivel.

4) no, meg Brecht koma is

Apa a sört nyakalja. Tévében kulturális híranyag. Brechtről van szó. A gyerek rugdalja az asztal lábát. Ki akar mászni a székből. Nyűgös. Apa dühös.
- Mit műsorozol?
Harcias mozdulatokkal gyártja az újabb szendvicset. Csapkod. Mérgesen folytatja az etetést, a mesét.
- Tiszta anyád vagy. Valami nem tetszik, mindjárt cirkuszolsz. Mesélek csak ne csináld a balhét. Szóval mendegéltek, mendegéltek. Ment a tojás, Berenger, meg a mit tudom én ki, de sokan mendegéltek már. Mind világgá akart menni! Jó messzire. Csak el innen. El! Világgá! Úgy ám. Világgá, mint az Anyád! Most mit bámulsz? Egyél.
Paradicsom karikával díszített kenyérdarabot tart elé. A gyerek bőg, rázza a fejét. Nem kell neki. Paradicsom leesik. Apa, majdnem tombol, de inkább jócskán iszik a söréből, majd újra lekuporodik az asztalka mellé, higgadt igyekszik lenni. A kenyérkockával bábozva mesél tovább, de a tévét is lesi.
- Szóval mendegéltek. Mentek, mendegéltek. Sokan mentek már, de nem szólt senki semmit. Csak mentek. És nem is bőgtek, mint te. Ahogy mentek, találkoztak Brecht komával. Megkérdezte, hova mennek. Mondták, világgá. Brecht komának se kellett több. Velük tartott.
A gyerek már nem sír. Érdeklődve nézi rá. Az apa megint bepróbálja bedugni a gyerek szájába a kenyeret, de az nem nyitja ki, csak néz merően rá. Apa:
- Ne színészkedj! Nyisd ki a szád. Egyél.
Gyerek megszeppen, bekapja a kenyeret. Ismét szomorú.

5) és végül Takariko Kiriwi is

Apa új sört nyit ki. Nézi a tévét. A gyerek közben titokban kiveszi a szájából a kenyeret, asztal alá dobja. Tévében asztalitenisz Takariko Kiriwi adogatásait mutatják. Apa iszik, gyerek nyöszörög. Utolsó kenyérdarab következik.
- A világgá menők végül találkoztak, Takariko Kiriwi bácsival.
A gyerek a név hallatára nevetni kezd.
- Mit nevetsz? Igen. Takarito – apa nyelve botlik már a sok ivástól csak nehezen tudja kimondani. Takariko Kiriwi. Ez a neve. Tetszik?
Gyerek egyre vidámabb.
- Szóval Kiriwi, is megkérdezte, hogy hova a fenébe mennek. Mondták, hogy világgá. No akkor én is veletek tartok azzal Takaritó, Takariko Kiriwi is világgá ment. Világgá. Slusz pasz.
A nevető kicsi szájába dugja a falatkát, majd kiemeli a székből, leveszi róla a törlőkendőt.
- Kiriwi – ismételgeti a gyerek.
- Az. Takaritokó Kiriwi. Most pedig mész aludni. Holnaptól a nagyanyád vigyáz rád.

6) és aztán csendben világgá mennek.

Beviszi a másik szobába. Lefekteti, kezébe ad egy macit, és leoltja a lámpát.
Apa a tévé előtti kanapén iszik. Kezdődik az esti film. A másik szobából kihallani, ahogy a gyerek mondogatja: „Kiriwi, Kiriwi”
Apa már részeg. Ültében a lábával berúgja a gyerekszobaajtót, ami hangosan becsapódik. Döngve.

- vége -

Karakter vázlat

Apa – Fiatal, kb 30 éves. Felesége elhagyta a közeli napokban. / Koszos lakás, stb./
Iszákossága kényelmetlen helyzetéből ered. Nem tud mit kezdeni a gyerekével. Sejti hogyan kéne bánni vele, de képtelen rá. Most viszont kényszerű helyzetbe került, de már tudja a megoldást. ő is „világgá” fog menni. Nagymamára bízza majd a gyerek nevelését. Addig is emlékeiből merítve, hogy hogyan is kéne szülőnek lenni, ügyetlen és türelmetlen megoldások keverékével próbálja uralni a helyzetet, de ez csak színlelése lesz a feladat megoldásának.
Motivációja = tehermentesítés. Fizikailag is, lelkileg is. Ezért bízza majd a nagymamára a gyerekét, e miatt iszik, és nézi folyton a tévét.
Környezetéhez való viszonya = önérdekkel teli.

Némi koncepció

Színes film.
Hossza, mint egy esti híradó, kb.
Semmi zene nincs. Hangok zörejek mind az esti híradóból, illetve a szereplőktől ered.
Utolsó képnél az ajtócsapódásnál, visszhangosítás lenne és a televízióban kezdődő film hangja elveszne benne.
Képek szorosan az esti etetésre, a tévében zajló eseményekre összpontosulnának.
Stílus kissé drámai. Amolyan szatirikus féle.

Jelenetsor.
1.
Idős ember, vásárol. Piac. Nyüzsgés. Kofák. Mindenki a maga portékáját kínálja. Sorban állók. Cekkerek. Idősebb arcok. Néhány kismama, babakocsival. Látunk vásárolni egy öreg idősebb urat. Tisztes, jó megjelenésű. Ismerősként üdvözlik az eladók. Hálóba teszi a felvágottat. Később a zöldségesnél látjuk. Három narancsot vesz, szokásosan. Majd a péknél fél kiló kenyeret. Barnát, mint mindig.
2 . Újságot vesz hazafelé. Expresszt. Az újságos rákérdez:
- Még mindig el akarja cserélni a lakását? Szóltam az asszonynak – hisz tudja milyen pletykafészek…
Az öregúr, csak bólint, közben belelapoz az újságba, a lakáscsere oldalon olvasgat pár sort