A cégről a filmhun akkor lehetett először olvasni, amikor 2007 januárjában kihirdette a filmszinopszis-pályázata eredményét. A két szinopszis közül végül a a Gyémánt című indult fejlődésnek, amely Csebi-Pogány Alajos ékszerész, milliárdos kereskedő életét dolgozza fel. A Dunakilitiben élő, saját bevallása szerint leggazdagabb magyar korábban Ausztriába menekült az 50-es években, bejárta egész Európát, Belgiumban ékszerészmesterségbe vágott, végül az angol királyi család is vásárolt tőle. Élete tele van kalanddal, drámával: ismert sok magyar futballsztárt az 50-es, 60-as évekből, Rainier monacói herceg tanácsadója is volt, kétszer eltörte a gerincét – a szinopszisgazda Divinyi Réka által írt-fejlesztett forgatókönyv  most tart az első draftnál. Részben azért, mert nagyon nagy munkát és kutatást igényel a könyv, részben pedig azért, mert a forgatókönyvíró más korábbi felkérései szerinti munkáit is be kellett fejeznie. A könyv 2009-ben kerül olyan állapotba, hogy elindulhasson a koprodukciós partnerek keresése, ugyanis a méltó megvalósításhoz, a rengeteg helyszín miatt hozzávetőlegesen 6-8 millió eurót kéne Fodor szerint előteremteni.

A kft alapvetően a forgatókönyv-központú filmkészítésben hisz, vagyis nagy súlyt helyez a könyvek kimunkálására, s az ígéretes ötletek felkarolására. Emellett az is fontos gyártói elv, hogy a film a nézőnek készül, vagyis legyen eladható, sikeres. A fesztiválkörutazó szerzői film majd csak akkor kerülhet előtérbe, ha a sikerfilmek megteremtették hozzá az anyagi hátteret. Vagyis egyfajta produceri filmgyártási elveket érvényesít a cég, de azért nagyobb kreativitás- és szabadságfokkal, mint a tengerentúlon.
 

A Csebi-Pogány által építettett ötcsillagos Princess Palace belső tere

Ezért is döntött az első Közép-Európai Pitch Forum (CEPF) győztesének, a Tóth Csaba-Gál Péter kettős Weekend című forgatókönyvének megfilmesítése mellett. Annak idején Tóth Csaba így összegezte a film meséjét: “Egy vadásztársaság kirándul Erdélyben. Meglehetősen arrogánsan viselkednek a csángókkal, súlyos sértéseket vágnak a fejükhöz, amit ezek a derék emberek ősi törvényeik szerint torolnak meg - a feszültség gyilkosságig fajul." A Weekendből klasszikus thriller lesz, a könyv most a negyedik draftnál tart. A projekthez Bereményi Géza is csatlakozott nemrég additional dialogue writer és dramaturg szerepkörben.

Ez a film is koprodukcióban fog elkészülni, a román és német társproducer cég már megvan, a német partnerrel  január első hetében állapodnak meg. A forgatás 2009-ben indul, a rendező pedig Herendi Gábor lesz.

De nemcsak tervekkel van teli a Budapest Film Produkciós Kft., eddig három dokumentumfilm és egy tévés produkció készült a cég égisze alatt. Szakály István Európai iskola című dokfilmje az 1945-ben képzőművészekből (Kiss Pál, Kállai Ernő, Mezei Árpád, Pán Imre) alakult kis alkotói-világnézeti avantgárd csoportosulás sorsát mutatja be 1948-ig, amikor a bolsevizálódó magyar politikai hatalom ellehetetlenítette őket.

Újabb morbid halálesetek - Született lúzer 2. (fotó: Szlovák Judit)

Szekeres Csaba Nexus című filmje a hálóelméletről szól – jó példa rá a Karinthy Frigyes által kitalált elmélet, miszerint öt lépésből ejuthat egymáshoz két tetszőleges ember az ismerőseik által; míg Kazinczy Anikó PCOS, az ismeretlen betegség című filmje a női meddőség problematikáját járja körül.

A tévés produkció a Csak egy szög, a kaposvári Csíky Gergely Színház előadásának (műfaja: előítélet utólag két bitangul zajos részben) feldogozása. A Kovács Márton-Mohácsi János-Mohácsi István szerzőtrió a cigányság sorsáról írt a 2004-es POSZT-on díjazott darabot (amelyben az improvizáció is szerepet kap, a Mohácsi-féle színházfelfogáshoz hűen). A cím a közkeletűen cigány himnusznak nevezett ballada sorára és történetére utal ("Nem loptunk mi, csak egy szöget Jézus vérző tenyeréből").

Jelenet a Csak egy szögből (fotó: Török Anett)

Még meleg, olyan friss a kft. másik nagy, immáron kész projektje, az HBO-nak gyártott Született lúzer második évadja. Itt olyan filmrendezőket kért fel a cég két-két, esetenként három epizód leforgatására, akik elfogadták, hogy a szerződésük bizonyos formai keretek közé szorítja őket, de mégis képesek egyéni módon megcsinálni a bizarr történetekből álló sorozatot. A 40. Magyar Filmszemle Kisjátékfilmes szekciójába pályázó epizódok öt rendezője Bartos Péter (Született lúzer első évad, Ólomidő), Erdélyi Dániel (411-Z, Előre), Fischer Gábor (Montecarlo!), Pálfi György (Hukkle, Taxidermia) és Vécsei Márton (Farkasember). Pálfinak, ahogy mi is hírt adtunk róla, problémája kerekedett a forgatás közben, mivel az Újpest-szurkolók tiltakoztak az ellen, hogy szerepeljenek egy lúzer szótt a címében viselő produkcióban, úgyhogy fikcionalizálni kellett a szurkolókat, a csapatokat, még a színöszeállítást is. A sorozat első két epizódja már lement az HBO-n és minden vasárnap este 10-től két hónapon át szórakoztatja a nézüket.

Előkészítés alatt áll még Kovács András Polyxena szerelmei című filmterve, amely Wesselényi Polyxena arisztokrata nő életéről szól. Az 1801-ben született asszony itáliai utazásáról könyvet írt (Olaszhoni és schweizi utazás, 1842, Kolozsvár), kétszer házasodott meg, végül két fia elvesztése után 1878-ban halt meg. A film eredetileg osztrák-magyar koprodukcióban készült volna, de az osztrák cég nem kapta meg a remélt támogatást, így a terv olcsóbb, tévéjátékos formában valósul meg.

Kisebbségi koprodukciós partnerként egy nagyszabású, svájci-osztrák-német-magyar produkcióban is részt vesz a Budapest Film Produkciós Kft., amelynek munkacíme Sympathy for the Devil, vagyis Az ördög vonzereje (a rendező Oskar Roehler), és a Jud Süss című náci (Magyarországon 2008-ban is levetített, egy zsidó udvari tanácsos mesterkedéseiről szóló) propagandafilm tanulságos keletkezéstörténetét dolgozza fel. A főszerepekben többek között Tobias Morettit (ő a Rex felügyelő nyomozója) és magyar részről Marosán Erikát láthatjuk majd. A produkció súlyát az is növeli, hogy a tekintélyes TF1 lesz a világforgalmazója. A résztvevő országok közül már mindenhol megszületett a döntés az illetékes helyen a projekt támogatásáról, kivéve Magyarországot - a kft az MMK döntésére vár. A forgatás 2009 április-májusában kezdődik.

Az ördög vonzereje a Jud Süss keletkezéstörténetét dolgozza fel

Érdekes kérdés, hogy a Budapest Film esetlegesen eltérő, a kft-től független forgalmazási elvei nem okoznak-e arculatbeli kavarodást. Fodor szerint nem, ráadásul a Budapest Film nemzetközi kapcsolatai, túl nem becsülhető tapasztalati tőkéje hatalmas segítséget nyújt - ez egy olyan brand, amit külföldön filmes körökben ismernek. De a produkciós kft nem él szimbiózisban az anyavállalattal, hanem éli saját életét, s ad absurdum az is előfordulhat, hogy egy általa gyártott filmet egy másik cég forgalmaz (bár ennek kicsi az esélye). A nagy Budapest Film amúgy tulajdonosi jogokkal rendelkezik a kft-ben, de az anyagiak terén a kis, alapjáraton kétszemélyes cégnek kell kitermelnie a költségeket.