Szabó Győző és Scherer Péter a darabban |
A Fésős-féle Macbeth előkészületei tavaly nyáron kezdődtek, amikor is a rendező és szerzőtársa Kovács Kristóf nekilátott az eredeti Shakespeare-szöveg újrafordításának, mivel az alkotók szerint a Szabó Lőrinc által készített verzió sok helyen pontatlan. A fordítás során természetesen változtatások is bekerültek a szövegbe. „Le kellett fordítani mai nyelvre”-mondja a rendező. Fésős András ugyanis a kornak megfelelő fogásokat keresett a darabon. Szerinte a Macbeth nagyon is aktuális mese, a hatalom és a politika története. Meg akarta mutatni, milyen, amikor az utcán bolyongó két galeri összecsap, kitágítva a galeri fogalmát a politikára. Lady Macbeth figurája is új tartalmakkal bővül azáltal, hogy Fésős feltár a sztorin belül egy személyes történetet. Két szerelmes emberét. A férfiét, aki hatalmat álmodik magának, és a nőét, aki gyermeke elvesztése után összes energiáját a férje támogatására fordítja – egészen az őrületig. És a kettőjük történetét, amely örvénybe keveredik, miközben egyikük se veszi észre, hogy mindez már nem róluk szól, hanem a hatalomról. Ez a fajta magyarázat természetesen nem menti fel a Ladyt, aki az új koncepció szerint saját férje keze által hal.
Szabó Győző és Takács Andrea |
A koncepció része a díszlet és a jelmez „modernítése” is. A stáb tökéletesen igyekezett kihasználni a Tűzraktár adta lehetőségeket. A látványért felelős Markovits Bea a gyárközeget a falak és az ablakok átfestésével „színpadiasította”, ugyanakkor nincs konkrét színpad. A néző nem kukucskál többé, hanem a játék részesévé és részévé válik. A néző egyszerre lehet katona, boszorkány vagy akár fa. Például amikor Macbeth szemben áll az angol sereggel, akkor a katonák a nézők közül, mint erdőből rontanak elő. Az előadás abból a szempontból „eszköztelen” is, ahogy a rendező fogalmazott, hogy a színészek egy tőrként funkcionáló facsonkon kívül, egyetlen kelléket sem használnak. A jelmezek is abszolút maiak, a játszókon látható bőrdzsekik szinte egyenruhaként feszülnek viselőiken.
Fésős hatalmas apparátust mozgósított a megvalósításhoz, néhol igazi filmes csapat segítette munkáját. A bevilágításhoz 70 színházi lámpa szolgáltatta a fényt, amelyet a Bárka Műszaki vezetője bocsátott a stáb rendelkezésére. Vajda Péter, a már alkotótársnak számító operatőr tervezte a fényeket, Breckl János bújtatta jelmezbe a színészeket, a technikát Princz Károly biztosította. A játszók között szintén sok a volt Fésős-színész. A főbb szerepekben Szabó Győző, Takáts Andrea és Scherer Péter látható.
A Tűzraktárban öt és fél hétnyi próbaidőszakot követően 2005. október 13-án debütáló darab eddig 5 „munkaelőadást” ért meg. Ugyan a darabot 80-90 nézőre szabták, az utolsó 3 előadáson már 130 fő szorongott, s így is volt, akit el kellett küldeni. Idén tavasszal újra műsorra tűzték a darabot. Fésős András elmondta, maga menedzselte a Macbethet, különböző pályázatokon nyert pénzekből. Segített a SZRT, az NKÖM és a főváros. Az első 5 előadás 3 millió forintba került, ám a további játéklehetőségekhez újabb összegekre van szükség. A Macbethet jól fogadta a kritika. A rendező elárulta, ritka, hogy egy ilyen önerőből létrejövő összművészeti produkcióról ennyit cikkezzenek. Fésős és csapata már meghívást kapott a Művészetek Völgyébe, a Gyulai Várjátékokra, Siófokra és Pozsonyba, de tárgyalások folynak Prágával, Katovicével, Gdanskkal, jövőre pedig akár Párizs és Stuttgart színpadain is vendégeskedhetnek.
Szabó Virpil és Rozsnyik Lóránd |
A Macbeth filmváltozatában Fésős nem az előadást szándékozik lefilmezni, hanem annak logikája és koncepciója mentén szeretné kihelyezni a történetet az utcára, egy Necropolis-szerű közegbe, egy halott városba. A forgatás Budapesten lesz, egy-másfél év múlva, lehetőleg télen. Mivel a film kis költségből megvalósítható, a rendező bizakodó, annál is inkább, mert máris vannak a láthatáron lehetséges támogatók. Fésős régi terve, a Kelj fel, és járjis eggyel közelebb jutott a megvalósításhoz. A tűzoltó-történet, melyben az önmagával meghasonlott tűzoltó az összeomlás szélén álló városban dacol a halállal és a Sorssal, holland-angol-német-osztrák koprodukcióban foroghat majd az év végén vagy a jövő év elején. Leghamarabb a két család furcsa kálváriáját feldolgozó Nyaralás kerülhet dobozba. A véletlenül bekapcsolva felejtett kamerák homevideó-felvételeiből kipattanó négyszög-történet már idén szeptemberben, de legkésőbb a jövő nyáron elkészülhet. A távlati tervek között szerepel a hat párhuzamos sztorit futtató Volt egy nap. Fésős nem titkoltan a Kelj fel, és járj apokaliptikus gondolatmenetére építette fel forgatókönyvét. Amikor geológusok egy Kelet-Ázsiából már ismerős természeti katasztrófára figyelmeztetnek, elindul a lavina. A földrengés napján ki így, ki úgy éli meg a „világvége-hangulatot”. A kérdésre, hogy miként szembesülünk a ténnyel, el fogunk tűnni, személyes történeteken keresztül adja meg a választ.
fotók: Tordai Róbert
A Macbeth előadásai a Tűzraktárban:
Április 12., 14., 16., (kezdési időpontok: 21.00) 18.-án 22.00
Május 6., 7., 8., 10., 28. (kezdési időpontok: 21.00)
További előadások lesznek júniusban is. Az előadás speciális jellege miatt jegyek csak korlátozott számban előrendelhetők. Tel.: 06/30-7484-172, és 06/20-251-87-01 Jegyár: 1.800Ft
Az alkotók kérik, hogy kényelmes cipőt és meleg ruhát vegyen fel mindenki!