Kétéves tervem válna valóra, ha leforgathatnám Az utolsó kaland című filmet - mondta a Magyar Hírlapnak Makk Károly. A forgatókönyv, amely az elmúlt negyven év magántörténelmét idézi fel, már elkészült. A főszerepekre a rendező Törőcsik Marit, Darvas Ivánt és Nagy-Kálózy Esztert kérte fel.

Hogy készüljön olyan film, amely a levetett múltból mutatja be a mai Magyarországot, tulajdonképpen Marc Vlessing ötlete volt. Vlessing volt a producere Makk Játékos című, angolul beszélő filmjének, amely Dosztojevszkij életéről szólt. Az angol úr szerint az utóbbi évek könnyebb vígjátékai ugyan népszerűek lehetnek idehaza, de Európa számára nem ábrázolja, milyen emberi viszonyok uralkodnak az "emberarcú szocializmus" utáni világban. Márpedig a magyar film megtépázott presztízsét csak ilyen jellegű alkotásokkal lehet helyreállítani. Tény az is, hogy ma már csak szűkebb réteg érdeklődik az egykori keleti blokk eseményei iránt, viszont ez a kör ma is tekintélyes és szeret jól tájékozódni. Végül éppen ezen unszolás hatására és lemondva egy másik angol nyelvű film megcsinálásának lehetőségéről, Makk Károly - több barátját bevonva a munkába -, megírta a forgatókönyvet.

Hogy a film létrejöhessen, előzetesen a Mozgókép Közalapítvány, az ORTT, a TV2 és az MTV is a legmagasabb hozzájárulást ígérte, de ezek az összegek is csak a költségek felét fedezik. Szükség lenne további támogatókra is. Vlessing úr most nem tud segíteni, mivel az elmúlt néhány év angol filmipari fellendülését az amerikai tőke éppen lefékezte, s egy ilyen művészfilmre nemigen áldoznak.

A történet egy furcsa szerelmi história, amely a negyvenes évek fényes szellőinek időszakában gyökerezik, s a jelenkorba fut át. A főszereplők, Törőcsik Mari és Darvas Iván még ekkor ismerték meg egymást. Egy koncepciós perben az államvédelmi hatóság által beszervezett lány - azt hiszi, hogy végső soron segít szerelmén - barátja ellen vall egy koncepciós perben. A fiú 1956-ban diszszidál (Darvas számára a forradalom újbóli felidézése gyötrelmesen gyönyörű jutalomjáték lehet), majd évtizedeken keresztül nem is tér haza. Külföldön él feleségével, s csak egy üzenetre utazik Magyarországra, miszerint egykori szerelme haldoklik, s ha látni akarja, azonnal jöjjön. Az öngyilkossági kísérleteken is túljutott asszony nehezen hagyja magát meglátogatni, de a találkozó végül is létrejön. Ezáltal pedig felfeslik az elmúlt évtizedek valamennyi tehertétele.

A történetet tovább bonyolítja, hogy a férfi itt tudja meg, hogy lánya is van az asszonytól. A lány, akit Nagy-Kálózy Eszter játszana, úgy tudja, apja autóbaleset következtében halt meg. Katartikus élménnyé válik apa és gyermeke számára a megismerkedés pillanata, idővel nem szerelmi, de rendkívül intim, bizalmas kapcsolat jön létre. Eközben az anya a kórházi ágyhoz kötve szenved, úgy érzi, kiszorul ebből a kapcsolatból, amikor végre családdá formálódhatnának. Tán ez is bűne utáni vezeklésének része. Előkerül az az ember is, aki az ÁVO részéről a beszervezést végrehajtotta, a mai rendszerben is jól él az üzleti világban. Innentől Makk Károly szerint érzékeny, finom pszichológiai játék zajlik a szereplők között, s a szálak tovább kuszálódnak.

A forgatás ősszel kezdődne, s jelezné, itt van még velünk a régmúlt, s az emberi szépségek a borzalmakkal vegyülnek. Arra a felvetésre, hogy nem a Szerelem című többszörös díjnyertes alkotás folytatására készül-e, a rendező azt felelte, hogy az összefüggést mások is észrevették. Überelni semmiképp sem szeretné azt a munkáját - talán nem is lehet -, de nem kizárt, ez a mostani az utolsó pillanat, amikor ez a három ember még összeállhat és csinálhat valami maradandót.
(Magyar Hírlap)