Négyre növekedett a Cannes-ban szereplő magyar filmalkotások száma: a Rendezők Kéthetének (Quinzaine des Réalisateurs) sajtótájékoztatóján bejelentették, hogy Hajdu Szabolcs Fehér tenyér című nagyjátékfilmje a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál vendége lesz. Az már egészen biztos, hogy a filmet az alkotók is elkísérik a Croisette-re, ám a delegáció végleges névsora még szervezés alatt van. Egy biztos: a Producers on the Move szakmai programon részt vevő Angelusz Iván a Katapult színeiben a Fehér tenyér egyik producere volt, és mindenképpen jelen lesz a francia filmmustrán.

Fantasztikus négyes

Mint azt Vezér Éva, a Filmunió ügyvezető igazgatója a filmhunak elmondta, húsz éve volt példa utoljára arra, hogy a magyar film ennyire markánsan jelen legyen Cannes-ban. A 2006-os nemzetközi filmfesztiválon három nagyjátékfilm és egy rövidfilm szerepel.

Kocsis Ágnest nagyon kedvelik a francia fesztiválon

A Cannes-i fesztivál hivatalos programjába, az Un Certain Regard elnevezésű szekcióba Pálfi György Taxidermia című szemlefődíjas nagyjátékfilmje nyert meghívást. A fesztivál főiskolás filmeket felvonultató hivatalos programjában Kocsis Ágnes negyedéves vizsgafilmje, a Filmszemlén is bemutatott A vírus kapott bemutatkozási lehetőséget. Kocsis Ágnest nagyon kedvelik a francia fesztiválon: az ún. párhuzamos program, az 1962. óta létező Kritikus Hete választása a fiatal rendezőnő első nagyjátékfilmjére, a Friss levegő-re esett. Vezér Éva hangsúlyozta, hogy a Cannes-i fesztiválon rendkívülinek számít, hogy egy alkotó egyszerre két filmmel is képviseltetheti magát. Sőt, mivel a Friss levegő elsőfilm is, az Aranykameráért is versenyezhet, amelyről egy külön zsűri dönt a Dardenne-fivérek vezetésével. A Rendezők Két Hete titkolta legtovább favoritjait: ma azonban nyilvánosságra hozták, hogy meghívást kapott a programjukba Hajdu Szabolcs Fehér tenyér című nagyjátékfilmje.

A szekciók egymás után hozták nyilvánosságra az általuk bemutatni kívánt műveket, így a magyar filmekre már most is négyszeres figyelem irányul. "A Cannes-i program nyilvánossá válása óta jelentősen megnövekedett a három nagyjátékfilm iránt a nemzetközi érdeklődés" – mondta Vezér Éva. Ez a figyelem alapvetően a filmek forgalmazásra irányult – a Taxidermia és a Fehér tenyér esetében már korábban is volt erre példa, és immáron Kocsis Ágnes Friss levegő című nagyjátékfilmje iránt is folyamatos az érdeklődés.

Keleti tavaszi szél

A magyar mozgókép Cannes-i tortáján a harmadik alkalommal felállított Magyar Pavilon lesz a hab. „A kelet-európai országok közül Magyarország képviseltette magát elsőként önálló pavilonnal és nagyon jól bevált ez a kezdeményezés. Fontos, hogy teret és hátteret biztosítsunk a hazai és külföldi szakemberek együttműködésének.” – mondta Vezér Éva a filmhunak. A kezdeményezés sikerét mutatja, hogy tavaly már a csehek-lengyelek-szlovákok is állítottak egy közös sátrat, idén pedig már a bolgárok, a románok, a horvátok és a szlovének is képviseltetik magukat a rendezvényen.

Az Un Certain Regard elnevezésű szekcióba Pálfi György Taxidermia című szemlefődíjas nagyjátékfilmje nyert meghívást.

Az EFP kezdeményezése, a Producers on the Move program immáron a fesztivál szerves részévé nőtte ki magát – hazánkat Angelusz Iván képviseli ezen a szakmai programon, aki a Fehér tenyér producereként is jelen lesz a rendezvényen. A háromnapos, intenzív program keretében a különböző workshopok és sajtótájékoztatók alkalmával huszonöt európai ország fiatal producereivel nyílik lehetőség a kreatív együttműködésre és tapasztalatcserére.

A Pavilonban működő filmvásáron a magyar producereknek lehetősége nyílik, hogy az általuk gyártott filmeket bemutassák és nemzetközileg értékesítsék. Az már szinte biztosnak tűnik, hogy a Goda Krisztina első nagyjátékfilmje, a Csak szex és más semmi, és a Gárdos Péter rendezte Az igazi Mikulás készítői tartanak prezentációt. A Filmunió a kiemelt magyar jelenlét miatt is nagy számú magyar résztvevőre számít a Cannes-i fimfesztiválon, úgyhogy az első perctől kezdve koncentrált figyelem irányul majd a magyar mozgókép életére.

Vezér Éva fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy eleve ritka, hogy ilyen nagy számú filmet mutasson be a fesztivál egyetlen országtól. A Cannes-ban szereplő magyar filmek esete azért is különleges, mert fiatal rendezők munkái képviselik a nemzetközi figyelem számára a hazai mozgóképet. A Cannes-i fesztiváligazgató, Gilles Jacob az egyik sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: „Keletről fúj a szél”, hiszen érzékelhetően nagyobb figyelem irányul az Európa keletibb feléről érkező filmekre, ami a térség kiugróan jó filmjeinek köszönhető.  A "magyar újhullám", a fiatal magyar filmesek már visszajáró vendégek a fesztiválon: Antal Nimród Kontroll-ja az Ifjúsági díjat hozta el két évvel ezelőtt,  Mundruczó Kornél Johanna című operafilmje mellett a Kis Apokrif No.2 jelen volt Cannes-ban, de Kenyeres Bálint és Tóth Barnabás neve is ismerősen cseng a Croisette-n.