S8-as filmfelvevő
A kísérleti, az undergroud vagy a régi vágású filmesek körében nagy sokkot váltott ki Amerikában, amikor a május 8-ai, a Super 8 Napjának kikiáltott ünnep másnapján a Kodak bejelentette, hogy szeretné megszüntetni a Kodachrome Super 8 technológiát, és helyette az új Ektachrome Super 8 terméket vezetné be a piacra.

A digitális forradalom hívei számára bizonyára nem sokat számít ez a hír, de néhány megszállott filmes szerint szerte a világban azonban egyet jelenthet a szín halálával. "A Kodachrome nagyszerűbb, mint maga az élet", nyilatkozta a New York Times-nak Andrew Lampert filmkészítő, aki a manhattan-i filmarchívum munkatársa. "A színei ragyogóbbak, mint a képzelet; és ami a legcsodálatosabb, hogy ez a film sosem fakul meg. Nem lehet mással helyettesíteni."

Azóta már elindult a hadjárat, hogy jobb belátásra bírják a Kodak-ot. A Super 8-as weboldalak zsibonganak és egy online petíció formájában gyűjtik a híveket. A Cannes-i Filmfesztiválon Robert Mayson, a cég igazgatója találkozott Pip Chodorov-val, az egyik párizsi Super 8-as filmkészítő-műhely vezető tagjával, és az egyik legnagyobb kísérleti filmes portál, a frameworks.com karbantartójával. Párizs egyébként az egyik legaktívabb város s8-as szempontból, több Super 8-as fesztiválnak is otthont ad.

2007-ben még rögzíthet
A kísérleti és függetlenfilmek videóforgalmazásával is foglalkozó Chodorov szerint a Kodak nagyot tévedne, ha leállítaná a nyersanyag gyártását. Mayson a tárgyaláson azt mondta, hogy a Kodachrome további előállításától nem zárkóznak el, ha a rajongók maguk találnak arra módot, hogyan lehet azt finanszírozni.

Jelenleg a Kodachrome-ot még nagy mennyiségben - és nagy veszteséggel - gyártják a Kodak svájci laboratóriumában, de a tervek szerint a labort 2007 decemberében leállítanák, tehát még 2006 végén megszűnne a nyersanyag további gyártása. Chodorov petíciójával a francia kormányhoz kíván fordulni, hogy segítse a technológia életben tartását. "Azt hiszem Mayson meglehetősen sok gyűlölködő levelet kap mostanában. Az én dolgom inkább az, hogy segítsek megoldást találni, és nem az, hogy gyűlölködő leveleket írogassak", hangsúlyozta a filmes.  

A Kodachrome a filmszalag kiváló élességének és mikrofinom szemcséinek köszönhetően hamar népszerűvé vált. Előhívási folyamata meglehetősen bonyolult, cserébe viszont erőteljes, egyedi színeket produkál, és összehasonlíthatatlan erényei vannak az archiválás tekintetében. Így aztán ez a formátum a Super 8-cal foglalkozó filmesek kedvencévé vált.   

Az avantgard művészek mellett igen nagy körben is elterjedt, mint a videókorszak előtti családi filmezés eszköze. A leghíresebb Kodachrome-felvétel a Kennedy gyilkosságot megörökítő Abraham Zapruder dallasi szabómester kamerájából származik, aki a nevezetes napon éppen 8 mm-es felvevőjével együtt volt ott a helyszínen.

Abraham Zapruder felvétele a Kennedy-
gyilkosság napján
Az elmúlt 20 évben azonban a videó szinte teljesen kiszorította a Super 8-as technikát a piacról - különösen a digitális videó korában, amikor már mind az amatőrfilmesek, mind pedig a családi eseményeket rögzítő szülők egyszerűbbnek találják az azonnal számítógépbe írható, vágható, elküldhető technikát a lassú, régimódi keskenyfilmmel szemben.

Ma már csak különleges boltokban lehet hozzájutni a Super 8-as felszerelésekhez, a kamerákhoz és a vetítőkhöz. A Kodak az egyetlen cég, aki még folytatja a nyersanyag előállítását. A jelenlegi tervek szerint a Kodachrome 16 és 35 mm-es verziójával továbbra is ellátják majd a piacot, de a 8 mm-es formátum gyártása a folyamatosan hanyatló kereslet miatt nem jövedelmező a cég számára. Miközben azonban a piac valóban kicsi és egyre szűkül, a Super 8-ra filmezők egyre szenvedélyesebben ragaszkodnak művészetükhöz. Amerikában vannak kicsi mozik, ahol még rendszeresen tartanak Super 8-as vetítéseket - egyébként ehhez egy fehér fal és egy vetítőgép is tökéletesen elegendő. 

A két szembenlévő oldal egyelőre különféle érveit gyűjtögeti saját igazsága mellett. A rajongók szerint a Super 8-nak olyan költészete van, amit nem lehet mással pótolni; mások viszont azt állítják, hogy az új, digitális technológiákban vagy filmnyersanyagokban éppúgy felfedezhető a sajátos poézis.

Nem lesz drámai hatás

Szakács Péter, a magyarországi Kodak mozifilm-üzletágának vezetője megerősítette a Kodachrome megszünésére vonatkozó híreket, de hozzátette: szerinte nem lesz drámai hatása a döntésnek. "Tisztán pénzügyi oka van az intézkedésnek, a piac nem tudja eltartani a svájci labort." A Kodachrome speciális előhívását pedig más Super 8-as labor nem tudja elvégezni. Szakács hangsúlyozta: a cég nem a Super 8-as formátumot szünteti meg. Az utóbbi években a Kodak növelte az s8-as típusok számát. Jelenleg Magyarországon 2 fekete-fehér, 2 negatív színes és 2 színes fordítós nyersanyag is kapható.

A svájci Lausanne az utolsó Kodachrome-
labor
A Kodachrome előnye a többiekkel szemben az, hogy az előhívás költségei benne vannak a kazetta árában. A többi nyersanyag valamivel olcsóbb ugyan, de a hívás a felhasználó feladata. "Jobban bele kell majd nyúlni a pénztárcába, de az utóbbi időben folyamatosan emelni kellett a Kodachrome árát is, ami lassanként elérte volna az egyéb filmtípusok előhívással együtt számított költségeit", állítja Szakács Péter. Az elmúlt években valóban ez a technológia volt idehaza is a legnépszerűbb, miután ez volt a legolcsóbb. Az operatőrök reakciói ugyanakkor azt mutatják, a munka szempontjából a többi nyersanyag használata kedvezőbb. A 40 ASA-s Kodachrome alacsony érzékenysége folytán ugyanis teljes megvilágítást, vagy napfényt igényel, emiatt többen már eddig is előnyben részesítették a magasabb érzékenységű típusokat.

A Kodachrome-ot kiváltani hivatott Ektachrome egy 64 ASA-s nyersanyag, valószínűleg Magyarországon is erre fog átállni a Super 8-as filmezés. Emellett pedig - ha a kapacitás és a logisztika engedi - a Kodak magyarországi laboratóriumában (ahol 16-os és 35-ös nyersanyagokat hívnak elő) bevezetésre kerülhet egy Super 8-as negatív előhívó is. A negatív előhívást komolyabb projektekhez szokták használni, ennek során lehetséges a 35-ös formátumra való felnagyítás is.

"Amikor egy nyersanyag megszűnik, mindig keletkeznek érzelmi viharok", mondja Szakács. A szakember úgy gondolja, a rajongók hivatkozása a különleges színvilágra és archiválási lehetőségekre ízlés kérdése. "Bizonyos időközönként komplett filmcsaládok leváltására kerül sor a 16-os és a 35-ös formátumok esetében is. Ilyenkor nagy opertőrök is harcolnak azért az anyagért, amibe beleszerettek. Voltak tehát már súlyosabb problémák is, mint a Kodachrome 40-es gyártásának leállítása." A Kodak az új anyagok bevezetésénél egyébként figyelembe veszi a felhasználói igényeket. A cég jelenleg is várja a döntésére érkező reakciókat, melyek befolyásolni tudják jövőbeli terveiket.

A Kodachrome-ról még Paul Simon is énekelt, egyik dalának címéül választotta.

Magyarországon az elmúlt években a Super 8-as felhasználás növekedett, évente kb. 3-4000, egyenként 3-3,5 perces Kodachrome 40-es kazettát adtak el. Azt nehéz lenne felmérni, ez a mennyiség hány filmest takar, de a legjellemzőbb felhasználók Szakács Péter szerint a filmfőiskolások, az operatőrök, a fiatal és alternatív filmesek, valamint a lelkes amatőrök - azok tehát, akiknek korlátozott anyagi lehetőségei vannak a filmezésre.  

****

A szuper 8-as film története
(forrás: www.super8film.hu)

A keskenyfilm hőskora 1897-től az 1933. év kezdetéig tartott. Több féle keskenyfilmméret született és tűnt el a múlt évszázadban. A kézi hajtású Pathé-Baby kamerák 1922-ben kerültek forgalomba. Maximum 9 méter 9,5 mm-es filmet lehetett a kazettájába fűzni. A 9,5 mm-es film jelentősége igen nagy volt, mivel az első nyersanyag amelyet már fordítós eljárással lehetett kidolgozni. Szabadalmi okok miatt nem terjedt el világszerte, elsősorban Franciaországban használták.

Kézi hajtású Pathé-Baby kamera
Az 1932. év szenzációja a KODAK gyár 2x8-as keskenyfilmje és kamerája, a CINE KODAK Model 20. Ez volt az első 8mm-es filmkamera a világon. A 2x8-as film a szakemberek lekicsinylése és a felhasználók húzódozása ellenére a legelterjedtebb keskenyfilm méret lett a következő hét évtizedben. Európában hamarosan megjelentek a színes filmek is.

A 8mm-es Kodachrom fordítósfilm 1937-től kapható. A német Film-Kurier szaklap szerint az egész világon 3 millió keskenyfilm felhasználó volt (az eladott gépek alapján). 1939-től a világháború miatt megállt a műszaki fejlődés 1950-ig.

Hazánkban a keskenyfilmezés iránt a hatvanas évek táján nőtt az érdeklődés. Ennek első jele a 8mm-es Kinga vetítő megjelenése volt, amelyet a Gamma Optikai Művek gyártott. A kamerák és a vetítőgépek fejlődése, a nyersanyagok javulása hatalmas lendülettel indult meg. Egyre nagyobb igény mutatkozott a kép mellett a hang rögzítésére is. Ez tette szükségessé a 8-mm-es film módosítását, hogy alkalmassá váljon hangos vetítésre.

CINE KODAK Model 20.
A rochesteri Kodak Research Laboratory tudományos munkatársai 1964. április 17-én bejelentették az általuk tervezett és módosított 8-mm-es formátumot: a szuper 8-ast.

Ezzel megkezdődött a keskenyfilmezés egy újabb korszaka, amely a 80-as évek végéig volt elérhető hazánkban. A laborháttér megszűnése és a nyersanyaghiány miatt a 90-es évek elején mélypontra került a keskenyfilmezés hazánkban. A "videózás" ellenére egyre nagyobb igény támad a keskenyfilmezés iránt. Ezt a tényt felismerve a Kodak újra forgalomba hozta a szuper 8-as filmnyersanyagokat. Napjainkban egyre többen forgatnak 8-as filmre utazást, családi filmet, klippet, kisjátékfilmet, dokumentumfilmet, werkfilmet, animációt...stb. Megjelentek a profi 35-ös negatív filmnyersanyagok s8-as kazettázásban is, újra elérhető a keskenyfilmezés teljes technikai háttere.