Mint azt a mi is megírtuk, egy jogalkotási adminisztrációs hiba folytán - remélhetőleg minél rövidebb - átmenetileg problémákat okozhat a külföldi filmes produkciók hozzáférése a 20%-os adóvisszatérítéshez (csak olyan cégek vonhatják le az adóalapból a 20%-ot, amelyek igazolni tudják, hogy a levonás nélkül is nyereségesek volnának), és ha ezt a hibát nem sikerül hamar kijavítani, csak az új kormány tud lépni az ügyben, ami legalalább öt hónap csúszást jelent. Mindez akkor történt, amikor a régióban több ország is befektetőbarát lépéseket tett: a tíz éve még szuperprodukcióktól hemzsegő, majd 70%-os visszaesést elkönyvelni kénytelen cseh filmipart 2010 februárjától a 20%-os adóvisszatérítés csábító lehetősége is népszerűsíti, ahogy arról a Variety is beszámolt.

A cseh rendszer részletei még nem ismeretesek, és emiatt sok producer óvatos - ebből is látszik, a nagy versenyben minden részlet, vélt előny sokat nyom a latban. Tehát a visszafizetés ütemezése, a feltételek, a megszorítások mértéke és milyensége mind számít. A cseh filmipar ráadásul minden területen versenytársa lehet a magyarnak, mind stúdiókapacitásban, mind szaktudásban erős versenytársnak ígérkezik. A csehek mellett a szlovákok is összehangoltabban és gyorsabban tudnak reagálni az igényekre, mivel utóbbiaknál megalakult a Nemzeti Audiovizuális Alap, a nagy állami, szakmai ernyőszervezet.

Ám a Variety cikke figyelmeztet egy másik, a visszatérítésnél ma már nagyobb mozgásteret, értsd nagyobb kedvezményeket jelentő, csábítóbb útra. A messziről érkező producerek ugyanis Prága és Berlin között vacilálva könnyen az utóbbi mellett dönthetnek - ugyanis a német filmipari szervezeti rendszer regionális alapon szerveződik. A regionális filmalapoknak pedig sokkal nagyobb terük van a kedvezmények terén, s könnyen lepipálhatják a csehek - vagy akár a magyarok - 20%-os visszatérítését.

A német filmipar költségeinek kétharmada, 100 millió euró a regionális filmalapok által jut a rendszerbe. A hat regionális filmalap - Filmboard Berlin Brandenburg, FilmFernsehFonds Bayern, FilmFörderung Hamburg, Filmstiftung NRW, MFG Baden -, a "Big Six", a "Nagy Hatos" szorosan együttműködik a hazai filmek és koprodukciók támogatásában, finanszírozásában. Ez egyfelől jó, a filmesek végigutazva Németországot minden forrásból szerezhetnek pénzt. Ám ennek a forgatókönyvek könnyen látják a kárát, ugyanis sokszor funkciótlan, felesleges utazgatások kerülnek a történetbe pusztán a finanszírozási kötelezettségek, feltételek miatt, erőltetett road-movie-kat hozva létre. Ettől függetlenül a német film(ipar) már évek óta virágzik, a tévékkel karöltve rengeteg feldolgozás készül, és a bérmunkák száma is magas. (Bővebb információ itt.)

 

staab_500
Ki tudja, nálunk kötnek-e ki?


Úgyhogy a csehek most elkezdik buzdítani a régiókat, hogy hozzák létre a filmalapokat - a verseny éleződik. Magyarországon már van három filmalap, a győri a pécsi és a legfiatalabb miskolci, a magyar filmipar érdekében érdemes lenne az új MMKA-vezetésnek átgondolnia, milyen lehetőségek szunnyadnak a velük való szorosabb együttműködésben - a probléma fel sem merül az MMKA-önátvilágítás eredményeként született dokumentumban

S hogy a verseny nemcsak a régióban dúl: Woody Allen azért forgathatja Párizsban a következő filmjét, mert 2010-től ott is érvénybe lépett a 20%-os adókedvezmény.