Filmhu: Rejtőre gyakran mondják, hogy a művei hangulatát filmen nem lehet visszaadni. Miért választottad mégis őt, és miért pont erre a művére esett a választásod?

Madarász Isti: Tényleg nehéz megfilmesíteni, mert a sztorijai, a humora nagyon is verbális, azaz ezt olvasni, max. hallgatni kell, nem nézni. Mint sokan, én is gyerekkorom óta szeretem a műveit, és mindig is ott motoszkált bennem, hogy mi lenne, ha…. Szóval mindig is izgatott Rejtő, és mindig is tudtam, hogy ha eljönne a lehetőség, hozzáfognék, persze fogalmam se volt, hogy hogyan. Ez a kisregény azonban különleges, mert nem tipikus Rejtő-darab. Egyrészről az egész sztori egy kávéházban játszódik, azaz egy zárt térben, és mint ilyen, igazán alkalmas a tévéfilmes feldolgozásra. Mozifilmes hosszra nem is igazán lehetne ezt a történetet kihúzni, de a tévés körülbelül 55 perc éppen passzol hozzá. Az a vicc, hogy mikor felmerült az ötlet, akkor leemeltem a polcról az ősrégi példányomat, és mutogattam mindenkinek ezt az írást, tele aláhúzásokkal és jegyzetekkel, ahogyan én azt már középiskolás koromban elkezdtem kidolgozni és filmmé alakítani. Szóval ez esetben nem kamu, hogy én ezt mindig is meg akartam filmesíteni.

Filmhu: A detektív, a cowboy és a légió talán a kevésbé ismert Rejtő-írások közé tartozik. Hogyan foglalnád össze röviden a sztorit?

M.I.: Ez egy kvázi önéletrajzi ihletésű írás, hiszen ponyvaírókról szól, akik egy kávéházban írják tucatszámra a légiós, western- és detektívtörténeteiket. Csak egy szabály van: este 6-ig kész kell lenni a regénnyel, bármi áron, mert akkor zár a kiadó, és ha nem adják le a kész művet időben, akkor nincs fizetség, és akkor másnap nincs mit enni, illetve a tulajdonos sem hitelezi tovább a kávét és a túrós rétest. Van persze benne szerelem, ármánykodás, Befutott Szerző és Bukott Angyal, lövöldözés, késelés, homokdűnék és berber gazfickók, illetve összefogás, leszámolás és (remélhetőleg) akkora pofon, hogy aki kapja, az átrepül a termen.

rejtőplakát600

Filmhu: Korábban is megpróbálták már filmre vinni Rejtő műveit (Meztelen diplomata, 1963., A három testőr Afrikában, 1996., stb.). Milyen kép él benned ezekről a filmekről?

M.I.: Vegyes. De jobb lesz, ha először befejezem az enyémet, és ha nem sültem fel vele nagyon, majd akkor nyilatkozom. Fikázni ugyanis könnyű, de jó filmet csinálni tényleg nagyon-nagyon nehéz.

Filmhu: Mi vagy ki a kedvenc mondatod/karaktered A detektív, a cowboy és a légióból?

M.I.: „Három ív légiós regényt adok egy tisztességes western fináléért, fél regényhez készpénzzel társulok!”

rejtő2 600

Fógel Adrienn grafikája

Filmhu: Rejtő mindig is népszerű volt, de az utóbbi időben mintha megint a reneszánszát élné (nagyon sok kiadvány készül, fesztiválokon futtatják a műveit, idegen nyelvre fordítják le, stb.). Szerinted mi lehet ennek az oka?

M.I.: Talán mert letelt a 70 év a halálától számítva, amíg a szerzői jogok az örököseit illetik, azaz egy ideje tulajdonképpen „ingyen” lehet Rejtőhöz nyúlni. De a viccet félretéve, szerintem Rejtő mindig is népszerű volt, és egy-egy pozitív élmény, egy-egy jól sikerült feldolgozás mindig meghozza a többiek alkotási kedvét is. Rejtő ráadásul hálás anyag, ha jól sikerül a feldolgozás, akkor meg főleg, mi magyarok, szeretünk ugye röhögni, szóval eléggé adja magát, hogy időről-időre valaki megpróbálkozik vele.

Filmhu: Az nagyjából ismert, hogy Tarantino mit kezdett a ponyvával a vásznon – te milyen stílusú, hangvételű feldolgozást tervezel?

M.I.: Ponyvát a négyzeten! Elég határozott elképzeléssel indulunk neki a munkának, találtunk egy speciális fogást a művön, ami, azt reméljük, kifejezetten eredeti és jó hangulatú filmet eredményez majd, szóval eléggé lelkesek vagyunk. Az előnyünkre próbáljuk fordítani az egy helyszínből adódó zártságot, és egy nagyon mókás, nagyon felszabadult és kreatív világot létrehozni azon belül.

Filmhu: A Médiatanács a közelmúltban 86 milliós támogatást ítélt meg a produkciónak, mekkora összköltségvetéssel számoltok?

M.I.: A Médiatanács támogatása teszi ki a film költségvetésének a nagy részét, a többit a producerek teremtik elő – hála Istennek nekem ezzel nem kell foglalkoznom, úgyhogy a válaszom az, hogy nem tudom. Számomra csak az a fontos, hogy minden ott legyen, amire szükségem van.

rejtő1 600

Fógel Adrienn grafikája

Filmhu: Kik azok az alkotók, színészek, akikről már biztosan tudod, hogy részt vesznek a produkcióban?

M.I.: A szereplőválogatás most zajlik, erről még nem beszélnék, Hegedüs Bálint írta a forgatókönyvet és a kiváló Nagy András lesz a film operatőre. Remélem, Lemhényi Réka vágja, mint az előző filmemet, és most dolgozunk azon, hogy nekem is jusson benne valami kis cameo.

Filmhu: Terveid szerint mikor kezdődik és milyen helyszíneken zajlik majd a forgatás?

M.I.: Hamarosan, már június második felében kezdjük is a forgatást, egyetlen helyszínen, abban a bizonyos kávéházban fogunk végig dolgozni, valahol itt Magyarországon, ennek a megtalálásán fáradozunk most éppen.

Filmhu: A teljes rejtői univerzumból ki a kedvenc karaktered, és miért?

M.I.: Gorcsev Iván, mert ő a legfiatalabb ember, aki elnyerte a Nobel-díjat (igaz, hogy kártyán, de ez semmit nem von le a teljesítmény értékéből).