Kapcsolódó anyagok

Bárczay András, az Allianz egyik képviselőjeCsütörtök reggel a Dominikánus Házban gyűltek össze a producerek, hogy megismerkedjék az Allianz új biztosítási és banki szolgáltatásainak tervezetét és hogy megvitassák a filmes szakma speciális igényeit.  A nagyköltségvetésű filmekre általában vannak kialakult pénzügyi megoldások, de az alacsony költségvetésű produkcióknál a kockázatok minimalizálása az első legfontosabb lépés.


Eközben a dokfilmesek is összegyűltek, hogy Dokusokk címen beszéljék ki a problémáikat. A kétnapos fórumon a MADE elnöke, Kisfaludy András a finanszírozás átalakításáról, Vészi János a műhelymunka reformjáról, Dénes Gábor pedig forgalmazásról és a filmszemle megújításáról ötletelt. A problémák a régiek, és továbbra sincsenek megoldások: nincs elég pénz, a televíziók még mindig nem nyitottak a
műfajra és  együtt kell szemlézni a játékfilmekkel februárban - ezek voltak a főbb napirendi pontok. Azt azonban ők is felismerték, hogy csak saját maguktól várhatják a változást.

Produceri Fórum: középen Szekeres Dénes fesztiváligazgató, a Tivoli Films vezetője

Még valami van a Domikánus Házban: Balkán a filmművészetben kurzus. A Balkán etnikai és vallási sokszínűsége, Jugoszlávia felbomlása, a délszláv háború és az etnikai tisztogatások témái után az előadássorozat lezárásaként a Balkán filmművészetébe, irodalmi, színházi, zenei életébe is bevezetést kaphat az érdeklődő. “Minden kis államokra szétesett térségre, amelyben virágzik a korrupció, ahol rendszeresen követnek el jogsértéseket, és ahol tapintani lehet a politikai feszültséget, gyakran használják a “balkanizáció” kifejezést” - mondta Dr. M. Császár Zsuzsa egyetemi docens, a Pécsi Tudományegyetem Kelet Mediterrán és Balkán Tanulmányok Központjának igazgató-helyettese.

A Kritikus Workshop tagjai, kiegészülve a Filmműs Forgatókönyvíró osztállyal és a pécsi egyetemistákkal a Művészetek Házába húzódva szorgosan elemzik a fesztivál filmjeit, majd közösen vitatják meg az elkészült kritikákat, amelyek a Moveast honlapján is elolvashatók. Báron György, a kurzus vezetője szerint a gyakorlati problémák megvitatása során lehet a legkönnyebben kitanulni a szakmát.

A péntek este fő attrakciója Szomjas György új filmjének, A Nap utcai fiúknak a bemutatója volt. Az ötvenedik évfordulóra készült filmek (Szabadság, szerelem, Mansfeld, Budakeszi srácok, Sínjárók) közül már csak Vágvölgyi B. András Kolorádó Kidje van hátra, és akkor letudtuk a múltidézésnek ezt a körét. Szomjas a Budakeszi srácokhoz és a Kolorádó Kidhez hasonlóan a pesti srácokat helyezi történetének középpontjába, akik történetesen egy mozit is védenek, de fontosabb "a foci, a filmek, és a zene", idézem a rendezőt.

 

A Kritikus Workshop résztvevői

Az Uránia moziban rendezett vetítésen részt vett a nemrégiben 86. születésnapját ünneplő Jancsó Miklós is, aki immáron hagyományszerűen a Pécsi Filmünnepen ünnepli a születésnapját. Idén sem volt ez másként, a Fregatt étteremben összegyűlt tömeg együtt emelte poharát a Mesterre.

A Moveast versenyprogramja végetért, azóta még egy, természetesen lengyel filmet láttam, a Statisztákat, ami természetesen megint két órás volt, pedig hetven percben egy tök kedves film lehetett volna egy kínai filmben statiszáló lengyel kisvárosról. A szombat esti díjátadón kiderül, ki nyerte a fesztivál tízezer eurós fődíját, az Arany Benjámint.