A Honeymood Kft. az azonos nevű produkciós cég saját forgatókönyvíró műhelye, melynek Jancsó Miklós, Enyedi Ildikó, Bodor Ádám, Závada Pál, Kamondi Zoltlán, Morcsányi Géza, Dömölky János, Verebes Zoltán és Tóth András a tagjai. Kamondi Zoltán a filmhunak elmondta, hogy a tervek az írási, illetve az előkészítési fázisnál tartanak. A csapat együtt vitatja meg a forgatókönyveket, amelyeket többnyire a műhely filmrendező tagjai rendeznek majd meg. Kivétel ez alól Závada Pál Milota című művének adaptációja, mely tavaly decemberben még rendező nélküli filmterv volt. Azóta Gothár Pétert kérték fel rendezőnek, aki nem tagja a műhelynek. A mű opciós joga már megvan, a forgatókönyvírás nemrégiben vette kezdetét. A tervek szerint a film költségvetése valamivel a magyar átlag fölött lenne és négy részes tv-film változat is készül majd a történetből.
A műhely legifjabb tagja a Londonban végzett Verebes Zoltán (Verebes István fia), aki Stanislav Lem One Human Minute című művének adaptációját rendezné meg. „Úgy néz ki, végre sikerült megállapodnunk Lemmel. Ez egy alacsony költségvetésű film lenne, akárcsak Enyedi Ildikó új filmterve, amelynek Örök visszatérés a címe. Saját történet, melynek elkészült a szinopszisa, most kezdünk majd dolgozni a forgatókönyvön.”
Egy Hugó Károly nevű XIX. századi színész történetét dolgozza fel a Fekete fény című filmterv, melynek rendezője Dömölky János. A Milota mellett a Fekete fényből is készül majd tv-változat. Jancsó Miklós nagyobb lélegzetű terve, hogy Demszky Gábor Keleti éden című családtörténetének egy részletét vigye filmre. „Demszky nagyapja a 30-as években kitelepült Kirgíziába, az akkori ígéret földjére. Erről szólna a film és nemzetközi koprodukcióban készülne el. Itt is létrejött már a megállapodás a szerzővel és dolgozunk a könyvön.”
A Honeymood legnagyobb szabású vállalkozását maga Kamondi jegyzi. Musil A tulajdonságok nélküli ember című regényét adaptálná a rendező, igazi nagy európai koprodukcióban, sztárokkal. „Sikerült megállapodnunk a Rowohlt kiadóval a megfilmesítésről, ami nagyon nagy dolog. '95 óta próbálom megszerezni a jogokat, most végre megvan. Mindenki dolgozik a saját könyvén, aztán ha valakinek van valami anyaga, akkor összeülünk és megdumáljuk.”
Közben Kamondi másik adaptációs filmterve, amelynek alapjául Bodor Ádám Az érsek látogatása című írása szolgál, már előrehaladott állapotban van. „ A napokban kell eldöntenünk a külföldi partnerekkel, hogy mikor induljon el a forgatás, az előkészítés befejeződött.”
A Megafilm köré alakult műhely, szintén a produkciós cég saját filmterveit fejleszti. Tagjai: Goda Krisztina, Tímár Péter, Pozsgai Zsolt, Salinger Richárd és Fonyó Gergely. „Eddig három könyvvel foglalkoztunk részletesebben. A dolog úgy zajlik, hogy kéthetente tartunk egy megbeszélést, előtte kiküldik nekünk a könyvek legújabb változatait, amiről mindenki ír valami véleményt, majd dumálunk is róla. Semmiféle kötelezettség nincs, mindenki szabadon elmondja, hogy mit gondol, amit aztán vagy megfogad a forgatókönyv gazdája vagy nem. Egészen meglepően jól működik a dolog, nincs sértődés, de hát most még bármi javítható” - mesélt a módszerről Goda Krisztina, aki társszerzője az említett három könyv egyikének, melynek címe Csak szex és más semmi.
A másik Tímár Péter A herceg haladéka című munkája, a harmadik pedig Kern András Csudafilm című terve, melyet Ragályi Elemér rendez majd. A Megafilm ezt a három filmet tervezi elkészíteni a 2004-es év folyamán, elsőnek Goda Krisztina indulhat el, ha minden jól megy nyáron. „Elég jól állunk, már csak az az összeg hiányzik a költségvetésből, amit most az MMK-tól igényeltünk, remélem, hogy megkapjuk.”
A Katapult Film teljesen más koncepció szerint dolgozik. Török Ferenc elmondása szerint a tagok jelenleg önállóan dolgoznak saját könyveiken. „Abban állapodtunk meg, hogy augusztus végére mindenki hoz valamit és akkor ülünk össze és vitatjuk meg egymás műveit. Egyelőre nem nagyon lenne értelme a közös munkának, először mindenkinek elő kell állnia valami kerek egésszel.” A Szezon rendezőjének legújabb terve egy kortárs budapesti történet, mely a yuppie-k világában játszódik. „Jelenleg interjúkat készítek, illetve szakirodalmat olvasok. Még nem kezdtem el írni a könyvet, most az alapozás folyik.”
A szintén Katapultos Hajdu Szabolcs elsősorban nem a forgatókönyvírással van elfoglalva mostanában. White Palms című, nemzetközi koprodukciós tervével már csak az MMK játékfilmes pályázatának eredményét várják, ha ott megkapja a kért támogatást, még az idén forgatni kezdhet. A film magyar címe még nem végleges, az angol cím tükörfordítása, a Fehér tenyér csak munkacím. „Kaptunk támogatást az NKA-tól, és beszállt a filmbe Kovács Gábor és a Filmpartners, továbbá Hámori András mint külföldi partner, a Katapult pedig a fő producer.”
A White Palms nem a Hajdu filmek fő szereplőgárdája épülne, bár ők is feltűnnének a filmben. „Rengeteg új emberrel szeretnék dolgozni, színészekkel és nem színészekkel egyaránt. Mivel tornászokról szól a film, muszáj volt olyan embereket találni, akik meg tudják csinálni a gyakorlatokat. Rengeteg gyereket castingoltunk, mostanra megvannak már mind a magyarországi, mind a kanadai szereplők.”
A White Palms történetének fele Kanadában játszódik, de ténylegesen csak egy hét tengeren túli forgatást terveznek. Már ennyi információból is sejthető, hogy önéletrajzi ihletésű történetről van szó. „Önéletrajzi alapja van a sztorinak, de egyre jobban távolodunk ettől. Nem mindig jó ragaszkodni a megtörtént dolgokhoz, meg sűríteni is kell, és így egyre messzebb kerül a forgatókönyv a valóságos történésektől.” Kérdéses még az operatőr személye. Hajdu megvárja az MMK döntést, és utána keresi majd meg a két embert, akik szoba jöhetnek. „Erdélyi Matyival kezdtük el a film előkészületeit, de ő most Amerikában tanul, ami heti hét nap elfoglaltságot jelent, úgyhogy nem biztos, hogy el tudja vállalni ezt a filmet. Mindenesetre először őt kérem fel, és ha nem jön össze a dolog, akkor beszélek majd Szaladják Pistivel, akivel nagyon jó munkakapcsolatban vagyok. De közben lehet, hogy ő sem fog ráérni, mert a saját filmjét rendezi. Ez esetben mást kell találnom, van még néhány tippem.”
Ha a White Palms el tud indulni, a forgatókönyvírás későbbre tolódik. Hajdu két szinopszissal is pályázott, egyiket a Katapultnál, másikat a TT Filmműhely színeiben adta be. „Közben dolgozom a könyveken is, párhuzamosan a gyártási munkákkal. A White Palms forgatókönyve tulajdonképpen készen van, de még rengeteg javítani való van azon is. A másik kettőnek határideje van, hogy mikorra kell letennem őket az asztalra.”
Ami a műhelymunkát illeti, a rendező másként gondolkodik annak hatékonyságát illetően. „Az ember időnként megkéri egy-egy ismerősét, hogy mit szól hozzá. Elküldjük egymásnak e-mailen, aztán összeülünk és dumálunk róla. De én jobban szeretem kevés embernek megmutatni a könyveimet, illetve egyenként beszélgetni velük. Ha sokan összeülünk az nem mindig olyan hatékony. De hát mindenki máshogy dolgozik, nálunk a Katapultnál az a fontos, hogy folyamatos kapcsolatban vagyunk egymással.”