"Nem latolgatunk. Annyi mindentől függ egy díj odaítélése, nem lehet találgatni. Nincs a fesztiváldíjazásban olyan kiszámítható logika, amit a mindenkori zsűri működésére alkalmazni lehet" - mondta Petrányi Viktória, miután vázoltuk, hogy szerintünk miért is nyerhetne Cannes-ban a Delta. Négy napos tartózkodásuk alatt Petrányi nem jutott el moziba: "Nem volt lehetőségem, minden időmet kitöltötték a megbeszélések. Ezek elsősorban a már régebben elindított koprodukciókat érintették, amelyekben a Proton Cinema partnerként vesz majd részt." A Proton Cinema ugyanis nyit új alkotók felé is, Cannes-ban főként a külföldi alkotókkal való egyeztetés zajlott.
A Delta nemzetközi értékesítésével a Coproduction Office nevű forgalmazó foglalkozik. Az eladásokról pontos adatok még nincsenek: "Folyamatos tárgyalásban vannak, igazi profi szakemberek, pontosan tudják milyen egy jó plakát, vagy hogy melyik hirdetési felület valójában mennyit ér. Nagyon jól végzik a munkájukat." Ez abból is látszik, hogy a Delta a Cannes-i filmfesztivállal párhuzamosan zajló filmvásár, a Marché du Film katalógusának címlapján szerepelt.
A Delta stábja Cannes-ban |
A film a februári szemlén vetítetthez képest tíz perccel rövidebb lett: "Nem vettünk ki konkrét jelenetet, a szerkezet került a helyére. Ez a tíz perc húzás sűrűbbé és feszesebbé tette a filmet, de a tartalmi része nem változott. A hangon további két hónapig tudtunk dolgozni, így az minőségileg jelentősen javult. Ez a Delta végleges változata, amit most vetítettünk Cannes-ban" - mondta a producer a filmhunak.
Mundruczó Kornél az Urániában azt mondta a filmhunak, hogy a kint töltött négy nap alatt igyekszik minél többet mozizni: filmélményei közül az Un certain regard szekcióban vetített Afterschool-t emelte ki. "Egy fiatal srác ez az Antonio Campos, és készített egy nagyon szép filmet. Ez a munka tetszett a legjobban azok közül, amiket Cannes-ban láttam."
A versenyprogramra Mundurczónak nincsen rálátása, de ő is elutasított mindenfajta esélylatolgatást. "Ez a film megtette, amit meg kellett. Őszintén azt gondolom, hogy teljesen elképzelhetetlen, hogy ez a film nyerjen Cannes-ban. Nagyon jó, hogy ilyen filmértő közönség előtt mutatták be, egy jó időpontban, a fesztivál közepén, délután négykor. Jó érzés volt, hogy a végén egy tízperces standing ovationt kaptunk. Azonban az is lehet, hogy ilyen több film után is van ilyen."- mondta a rendező.
A filmet jól fogadták, a közönség és a kritikusok is: "Szerencsére jó kritikákat kapott a film, de biztos írtak róla rosszat is, csak azok még nem jutottak el hozzám. Egyébként sem vagyok egy nagy kritikaolvasó. Ha meggyőződés van a film mögött, akkor az alkotó bizonyos értelemben érinthetetlen. És a Delta olyan, amilyennek akartam, nincs benne semmi kompromisszum. Érdekes, hogy az eddigi filmjeimhez képest a Deltát fogadta be legkönnyebben a közönség, ami nekem mint alkotónak nagyon fontos visszajelzés."
A film megtette, amit meg kellett |
Mundruczó Kornélt a Variety-ben megjelent Leonardo- és Frankeinstein-tervekről szerettük volna kérdezni, ám a rendező ellenállt. "Nem szeretnék ezekről beszélni, mert mindkét filmterv elég korai fázisban van." Annyit azonban sikerült megtudnunk, hogy a Leonardo Da Vinci filmterv valóban Tarr Béla reneszánsz-tervének a része , és csupán ihletforrás a reneszánsz ember élete, nem életrajzi filmre készülnek.
A Frankenstein-terv című darab Munduczó Kornél rendezésében a Bárka Színház műsorán szerepel jó ideje, a rendező a filmhunak megerősítette, hogy a Variety-ban emlegetett Frankeistein-film valóban a színdarab filmmé alakítására utalt. "Nem egy az egyben visszük filmre, jelentősen át fogom dolgozni. De ez is egy távoli terv még, ne beszéljünk róla."
A rendező ugyanakkor reméli, hogy a Delta cannes-i szereplése után hamarabb munkához tud majd látni. "Ezt nem pénzügyi értelemben mondom. Az egész cannes-i szereplésben a legjobb, hogy végre vége. Nem a felhajtásnak, hanem végre le tudom zárni magamban a filmet. Elkészült a végleges változat, van egy szép kópia, megvolt az első bemutatója a közönség előtt, innentől a film járja a maga útját."
A film fesztiválkörútja azonban mégcsak most fog igazán elkezdődni: "Nem vagyok egy utazó nagykövet. Pár fontos helyre azért biztos elmegyek, de ott már nem lesz meg ez az izgalom, amit akkor élsz át, amikor először találkozik a közönséggel a film. Utazzon a stáb, a producerek, a szereplők, én most a családommal szeretnék lenni."