Cannes legnagyobb figyelmet kapó filmje nem lehetett más, mint a Ponyvaregény, a Kutyaszorítóban, a Becstelen brigantyk és a Django elszabadul rendezőjének kilencedik, egyben utolsó előtti alkotása, a Volt egyszer egy… Hollywood. Kerek két órát álltunk sorban, hogy bejussunk az első vetítésre, és szerencsére sikerrel jártunk: Tarantino 160 perces eposzában kedvenc filmes műfajai, Hollywood ikonikus színészei, rendezői és szörnyetegei előtt teszi tiszteletét. Ugyan a párbeszédek nem pörögnek úgy, mint régen és a brigantyk sokszálon futó feszültsége sem köszön vissza igazán, de Brad Pitt, Leonardo DiCaprio és egy rakás csodálatos színész cameo-ja az utolsó percig elszórakoztatnak, a hét lakat alatt őrzött, epikus fináléról nem is beszélve.
Forgalmazó: Intercom / Bemutató: augusztus 8.
Élősködők (r.: Bong Joon-ho)
Az idei kedvencünk a hivatalos versenyzők közül Bong Joon-ho (Snowpiercer, Okja) szatirikus drámája volt, ami az Alejandro Gonzales Inarritu által vezetett zsűrit is annyira meggyőzte, hogy Arany Pálmával jutalmazták (ahogy mi is előre megjósoltuk). Az Élősködők egy földönfutó család áskálódását követi, ahogy egyre több hazugsággal és egyre nagyobb bűnöket elkövetve belakják egy tehetős család házát. Mindenkit átvernek, aljasak, csalók, és végtelenül szórakoztatóak.
Forgalmazó: Mozinet / Bemutató: ősszel, a Mozinet Filmnapokon
Portrait of a Lady on Fire (r.: Céline Sciamma)
A Tomboy és a Csajkor francia rendezőnője először szerepelt a hivatalos versenyprogramban, a 18. században játszódó szerelmi történetével pedig azonnal levette a lábáról a kritikusokat és a zsűrit is: múlt hétvégén a legjobb forgatókönyvnek járó Arany Pálmát és a Queer Palm-ot is elnyerte. A tűzben égő lány portréja (saját fordítás) történetében egy festőnő érkezik a civilizációtól messze fekvő, viharverte bretagne-i szigetre, hogy az ott élő fiatal nő házasodási portréját megfesse. A két nő között idővel szenvedélyes szerelem szövődik, ami a kor összes berögzült társadalmi elvárásával szembekerül. A fesztivál egyik legérzékenyebb filmje, csodálatos portré két tabudöntögető nőről – Adéle Haenel-nek és Noémie Merlant-nak simán kijárt volna megosztottan a legjobb színésznő díja, de helyettük a kevésbé érdekes Little Joe főszereplője kapta az Arany Pálmát.
Forgalmazó: Mozinet
Az ifjú Ahmed (r.: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne)
Nagy port kavart a fesztiválon szűk másfél órás filmjével A gyermek és a Két nap, egy éjszaka testvérpárosa: Az ifjú Ahmed főhőse egy tizenkét éves belga fiú, aki a Koránt félreértelmezve, zavarodott állapotban késsel támad rá a tanárjára, mert a nő újító szellemben akarja oktatni az arab nyelvet. Az események alakulása rengeteg súlyos kérdést vet fel a fiú személyével, a szélsőséges vallásgyakorlással, az előítéletekkel és a dzsiháddal kapcsolatban. A testvérek erőfeszítését a legjobb rendezőnek járó Arany Pálmával jutalmazták.
Forgalmazó: Vertigo Media
The Whistlers (r.: Corneliu Porumboiu)
A román új hullám egyik legfontosabb alakja, Corneliu Porumboiu (Forradalmárok, Rendészet, nyelvészet) a 2015-ös A kincs után egy újabb bűnügyi vígjátékkal tért vissza a cannes-i programba. A fütyülők (szintén saját fordítás) hőse egy korrupt zsaru (itthon a Napszálltából és a Tegnapból is ismert Vlad Ivanov), akit egy luxus-szigetre küldenek a maffiózók, hogy megtanuljon egy ősi füttynyelvet, amit a rendőrség közelében is használni tud. A tanulás közben sorra derülnek ki újabb és újabb titkok mindkét oldalról, jók és rosszak határai összemosódnak, míg már azt sem tudjuk pontosan, kiért is szól a füttyszó.
Forgalmazó: Mozinet
Ezek a filmek szintén befutnak még idén a hazai mozikba:
White, White Day (r.: Hlynur Palmason) / Rendezők kéthete / Forgalmazó: Cirko Film
La belle époque (r.: Nicolas Bedos) / Versenyen kívüli / Forgalmazó: Cirko Film
Sibyl (r.: Justine Triet) / Hivatalos versenyfilm / Forgalmazó: Cirko film
Medvevilág Szicíliában (r.: Lorenzo Mattotti) / Un Certain Regard / Forgalmazó: Mozinet
És akiket nagyon szeretnénk, hogy behozzanak:
A Hidden Life (r.: Terrence Malick) / Hivatalos versenyfilm
Terrence Malick (Sivár vidék, Mennyei napok, Az élet fája) három órás, hipnotikus történelmi drámája egy osztrák farmerről, aki nem akart behódolni a náciknak, és ezzel nem csak magát, hanem az egész családját szembeállította a falu lakóival. Lenyűgözően aprólékos, sodró erejű képi világ, keserves belső monológ és kilátástalanság egy elnyomó rendszerben. Terrence Malick utóbbi három nagyjátékfilmje elkerülte a magyar mozikat, itt lenne az ideje egy kivételnek.
Update: A Forum Hungary forgalmazza itthon Terrence Malick filmjét!
The Lighthouse (r.: Roger Eggers) / Rendezők kéthete
A film, amiről az első vetítés után mindenki ódákat zengett a fesztiválon, a második vetítésre így már esélyünk se volt bejutni. A boszorkány rendezőjének legújabb filmjében Willem Dafoe és Robert Pattinson csapnak össze fekete-fehérben, egy világítótorony tetején. Megszakad a szívünk, hogy lemaradtunk róla, és mihamarabb pótolnánk ezt a hiányosságot.
Atlantique (r.: Mati Diop) / Hivatalos versenyfilm
Mati Diop első nagyjátékfilmjéről sok jót írtunk mi is, múlt vasárnap pedig ugyanazt a díjat nyerte meg ez a szellemekkel átszőtt menekültfilm, mint amit a Saul fia kapott 2015-ben - a rangos Zsűri Nagydíjat.