A Shakespeare/37 sorozat zárásaként 14 filmet mutat be a WebSzínház. A harmadik évadban felbukkannak olyan színészek, akik már szerepeltek az előző filmekben: Hartai Petra, Szőke Abigél, Ember Márk, Podlovics Laura, Porogi Ádám, Szántó Balázs, Csiby Gergely, de mások is kipróbálták magukat az egysnittes Shakespeare-őrületben, jónéhány vajdasági színész csatlakozott a „társulathoz”, így Kalmár Zsuzsa, Dedovity Tomity Dina és Fülöp Tímea, az utolsó filmet Kucsov Borisz írta.  

A Shakespeare 37-ben ahány mű, annyiféle feldolgozás; ahány hős, annyi jellem, annyi típus. A harmadik évadban a Webszínház csapata 12 íróval és 45 színésszel dolgozott együtt, míg a három évadban összesen 33 író írta meg saját Shakespeare-átiratát és 98 színész szerepelt a filmekben.

Október 8-án ingyenesen tekinthető meg az első évad, október 15-én pedig a második évad filmjei. Október 20-án debütál a harmadik évad, amiben Shakespeare jakuzziban, kocsmában, boxringben, sztriptízbárban, fesztiválon és bunkerben is járt. A filmeket a WebSzínház weboldalán lehet elérni, a szövegüket pedig a Literán lehet olvasni.

Ahogy megszokhattuk, a SH/37 filmek mindig valamilyen aktualitásról szólnak, szorosan kötődnek a jelenünkhöz, mindezt úgy, hogy alapvetően a múltból inspirálódnak, és olyan témákhoz kötődnek, mint a toxikus párkapcsolat, az erőszak vagy a virtuális világ terjeszkedése. A filmekben nagy hangsúlyt kapnak a női szerepek, a női nézőpont sokszor kerül előtérbe a patriarchális rendszerben. Az epizódok megszokott, fix eleme egy gipsz Shakespeare-fej. A középpontban mindig egy karakter vagy kulcsjelenet, illetve ezeken keresztül egy általános érvényű morális, társadalmi dilemma áll, mögöttes mondandóval. Mai ruhába öltöztetve, mai viszonyok közé helyezve a szereplőket.

Shakespeare szövege az erdő, és mi bujkálunk a fák között” – írta Kemény Zsófi a Lieberman-átiratának előszavában, talán ez a mondat írja le leginkább, hogy mi ennek a projektnek az esszenciája. Ezek az átiratok hozzájárulnak Shakespeare örökségének megőrzéséhez, miközben friss megközelítést és perspektívát hoznak a ma közönségének, valamint rámutatnak az emberi természet örök problémáira.  

A TRIP a pandémia első hullámában megalapította az Első Magyar Karanténszínházat, mely három hónap alatt 70 magyar és angol nyelvű színházi előadást, kortárs táncelőadást koncertet streamelt 430.000 nézőnek a világ 46 országába. Egy olyan műfaj született, mely a színház és a film egyesítésével új minőséget hozott létre.  „Mit is jelent számunkra a Film/Színház? Használjuk a filmtechnika legmodernebb eszközeit, de az átlagosan 20 perces epizódok mindegyikét egyetlen snittben vesszük fel. Ez a technika igen ritka a filmkészítésben, hiszen – és itt jön a színház – egy filmben nem adatik meg a színészeknek, hogy egy szerepet egy ívben éljenek át. Ezekben a webepizódokban egészen intim pillanatok és képek hozzák a nézőket testközelbe a színészekkel – ezt pedig a színház nem tudja, ott már az első sorban is méterek választják el a nézőket a színpadi tértől. A sorozat egészen egyedi lehetőséget kínál a nézőnek, hogy elmélyedjen egy színészi alakítás legfinomabb részleteiben is” – emeli ki Magács László, a széria rendezője.  

A járvány után a kreatív csapat egy újabb színház/film sorozatot indított, melyben William Shakespeare összes drámáját dolgozza fel. 37 ismert magyar dráma- és prózaíró, illetve költő írt 20-40 perces etűdöket Shakespeare műveiből. Az alkotások – hasonlóan Tom Stoppard Rosencrantz és Guildenstern című drámájához – az eredeti művet csupán inspirációnak használják egy új, kortárs dráma megszületéséhez: újraértelmezik az alapműveket, esetleg továbbgondolják, vagy kiemelnek belőle egy-egy fontos filozófiai, morális, gondolati elemet, egy karaktert vagy egy jelenetet – olyan jellemző morális dilemmákat helyezve a középpontba, amelyek a mindannyiunk számára ismerős emberi történetek lélekállapot-változásait, a szereplők tetteit és azok hatásait vizsgálják.

A művek meghatározott szabályok szerint készülnek, az antik dráma szerkezetét XXI. századi formába helyezve, a klasszikus hármas egység (hely, idő, cselekmény) szabályai szerint, mégis az egyes epizódok igen változatosak. A filmek különleges, egyedi látványvilágát az adja, hogy az etűdök egyetlen snittben forognak Meister Natália operatőr kamerája előtt, Magács László rendező instrukciói alapján.

Különleges szerepet találtunk a kamerának, egy színházi szempontból unikális nézői pozíciót: azontúl, hogy szubjektív, a néző engedélyt kapott arra is, hogy becaplasson a színpadra, adott esetben pedig egy olyan gesztust vagy pillanatot, mikroreakciót is láthasson, amit soha nem észlelhetett valódi színházban. A távolság miatt ezeket a nagyon finom rezdüléseket nem lehet érzékelni. Más képet látnak 12 méterről, mint egy kamera 23 centiről – fogalmaz Magács, hozzátéve, hogy eleinte maguk a színészek is megdöbbentek ezen a megoldáson, ugyanakkor belátták, hogy egy teljesen újszerű élményt nyújthatnak a közönségnek. Amolyan „távcsöves nézőpontról” beszélünk: attól, hogy más szemén keresztül nézzük a történteket, még nem vagyunk megfosztva a saját nézőpontunktól, élményünktől – nyilatkozta Magács.

A színházi jelenetek filmes eszközökkel feldolgozva új stílust teremtenek: a film/színház műfaját, mely megadja a színészeknek, hogy a színházi előadásokhoz hasonlóan egy ívben ábrázolják az eljátszott karaktert, ugyanakkor a kamera közelsége miatt olyan „rejtett” reakciókat is láthatnak a nézők, amelyekre a távolság miatt nincs lehetőségük egy hagyományos színházban. Az állandó operatőr a filmek stílusegységét garantálja, az állandó hangmérnök a hangkulisszát a színészi játékkal egyenrangú szereplővé emeli. A sorozat tökéletes képet ad a mai Magyarország művészeti szcénájáról, hiszen egy adott periódusban mutatja be a kortárs irodalmat, a filmművészetet, a színházat, a forgatási helyszíneken keresztül pedig Budapest rejtett, vagy épp ikonikus épületeit. Az alkotók között a hazai irodalmi élet legjelentősebb íróitól a fiatal, tehetséges pályakezdőkig szinte mindenki megtalálható. 

A filmekben legnevesebb színészeink közreműködnek, de a sorozat szerkesztői arra is vállalkoztak, hogy egy-egy epizódban színházi közösségekkel dolgozzák fel a műveket, mint például a Szabadkai Népszínház társulatának tagjai (Athéni Timón), vagy a Pesti Magyar Színiakadémia növendékei (A sziget tele van hangokkal) a harmadik évadban pedig legszorosabban az ötödéves zenés-színész hallgatókkal dolgoztak együtt (többek között: Julius Caesar igaz halála, Repohár, Hárpiapornó). A Shakespeare/37 harmadik évada több szempontból is rendhagyó, a készítők olykor még saját szabályaikat is felrúgják. Október 20-án retrospektív vetítést terveznek, valamint az új részek közül is bemutanak néhányat, ami köré beszélgetést szerveznek a stábtagokkal.    

A harmadik évad a következő filmekkel debütál:

Kemény Zsófi: Heléna és Kresszida (Troilus és Cressida)
Horváth Antal József: Én, én, én (A két veronai nemes)
Mészöly Ágnes: REPOHÁR (A windsori víg nők)
Szilágyi Eszter Anna: Hárpiapornó (A makrancos hölgy)
Kucsov Borisz WAR OF ROME [REBOOT] (Coriolanus)
Mohácsi István: Julius Caesar igaz halála I-III. rész (Julius Caesar)
Tallér Edina: A fiúk nem sírnak (Macbeth)
Terék Anna: Marina (Pericles)
Dézsi Fruzsina: Cymbeline (Cymbeline)
Kácsor Zsolt: V. Henrik (V.Henrik)
Horváth Kristóf: VI. Henrik 1-3. (VI. Henrik)
Molnár T. Eszter: Merry England Gentlemen's Club (VIII. Henrik)


Színészek: Barabás Kiss Zoltán, Baranyi Emma, Berkó Bogi, Bogdan Zsolt Golyó, Csiby Gergely, Csonka András, Dedovity Tomity Dina, Dobos Judit, Ember Márk, Fátyol Kamilla, Fekete Patrícia, Fülöp Kristóf, Fülöp Tímea, Györgyi Anna, Hartai Petra, Illés Adrán, Jámbor József, Juhász Bence, Kalmár Zsuzsa, Karácsonyi Zoltán, Kerek Dávid, Kerekes Vica, Kovács István Kokó, Krasznai Vilmos, Liber Ágoston, Mosolygó Sára, Nagy Katica, Nemes Tibor, Pallagi Melitta, Petrik Andrea, Podlovics Laura, Porogi Ádám, Radnay Csilla, Ripli Zsuzsanna, Sas Zoltán, Szamosi Zsófia, Szántó Balázs, Szécsi Bence, Szilágyi Csenge, Szóke Abigél, Ténai Petra, Tóth Dominik, Turi Péter, Vatamány Atanáz, Wunderlich József

Állandó stáb: Bartos Letícia, Buda Flóra Anna, Magács László, Meister Natália Nóra, Nagy Tamás, Necz Balázs, Kuttner Ádám, Szatai Zsófia

Stáb: Berkin Milán, Dimitrov Nikoleta, Endrédi Richárd, Gyöngyösi Ádám, Huszár Zsanett, Kovács Janka, Kerekes Gábor, Nagy Botond, Seidl Domokos, Szebeni Gábor, Tóth Lili, Vendli Barnabás

Producerek: Csutak Tamás, Herner Dániel, Magács László

Forrás: WebSzínház