Erős kezdés

Fantasztikus évet zártak tavaly a hazai filmstúdiók.” – összegezte 2007-es tapasztalatait Cirkó József producer, aki az elmúlt tíz évben több mint egy tucat külföldi stábot és koprodukciót csábított hazánkba. Cirkó szerint a Magyarországra érkező bérmunkák és koprodukciók révén a hazai filmipar lassan felzárkózni látszik az EU tagországok mezőnyéhez.

Az etyeki Korda Stúdió a hazánkban rekord-költségvetésűnek számító (72 millió dollár) Hellboy 2-vel indított és a hat hónapos forgatás végére apróbb nehézségeken túllendülve a külföldi producerek rendkívül pozitívan nyilatkoztak a stúdióról és a magyar szakembergárdáról. A pomázi Stern Stúdió szintén elégedett indulásuk évével: a bérmunkával idecsalogatott Eichmann című független produkció, és a koprodukcióban készült Diótörő (magyar részről: HCC Media) mellett a pomázi műteremben egy holland reklámot és két kisjátékfilmet is forgattak – s az időközben MMK-gondozásba került Mafilm fóti bázisa sem maradt üresen.

Etyeken még New York díszlet is van

Aztán 2007. december 31-től az EU brüsszeli versenyhivatalának nyomására az OKM felfüggesztette a hazánkat oly vonzóvá tevő 20%-os adótörvényt és a 2008-as bérmunkák és koprodukciók is elmaradoztak.

Megtört lendület

A közvélekedéssel ellentétben Cirkó József szerint korántsem a 20%-os adókedvezmény befagyasztása volt a legfőbb oka a külföldi produkciók távolmaradásának. A producer úgy vélekedik, hogy a külföldi produkciós cégek felé még többet kell bizonyítani országunk filmiparának, több időre van szükség ahhoz, hogy kiépüljön a teljesebb szakmai bizalom.

A Stern Stúdió művészeti vezetője Novák Emil hozzátette, hogy nemcsak Magyarországon torpant meg a filmszolgáltató-ipar, hanem szinte egész Európát érinti a stagnálás, ami részben a tengerentúli filmszakmai sztrájkoknak köszönhető.

Egész Európát érinti a stagnálás

Ezzel egyetértett Adam Goodman producer is, aki a több külföldi bérmunkát jegyző Mid Atlantic Films révén az utóbbi időkben olyan produkciókat csábított hazánkba, mint a Dinotopia, a HBO számára készült John Adams című tévésorozat, vagy az Eragon. Goodman kifejtette, hogy a hollywoodi írók és színészek sztrájkja rányomja bélyegét az amerikai, és közvetve az egész világ filmiparára és általános bizonytalanságot szül a külföldi producerekben.

Az eredetileg a Korda Stúdióba tervezett Terminátor 4. sem elsősorban az adókedvezmény visszatartása miatt vándorolt Mexikóba, hanem mert az ott levő sivatag olyan hátteret tudott adni a filmnek, amivel hazánk nem versenyezhetett – vélekedett a film executive-producere Andy Vajna. (Krisán László az etyeki tárlatvezetésen éppen ennek ellenkezőjéről beszélt: a sivatagot meg tudták volna oldani, ha a 20%-os adókedvezményt biztosítani tudták volna a produkciónak - a szerk.)

„Egy ország filmipara általában lépcsőzetesen teljesít” – fűzte hozzá Cirkó József, majd arra utalt, hogy a filmiparban gyakori tendencia, hogy egy erős év után egy gyengébb év következik.

Emelkedő ívben

A magyar műtermek, élükön a Korda Stúdióval, a legmagasabb nemzetközi standardoknak is meg tudnak felelni és a filmes munkaerő morális és szakmai teljesítménye is maximálisan kielégítő – vélekedett az Amerikában és Európában egyaránt gyakran forgató Adam Goodman.

Mindehhez azonban a szakember-utánképzés is nélkülözhetetlen. A filmes középkáderek képzését Magyarországon egyedülállóan a Stáb Iskola kezdte meg és immáron angol-nyelven (filmes szótárral, szakmai szlenggel megtámogatva) képezik a filmforgatásokhoz szükséges világosítókat, segédoperatőröket, asszisztenseket. Ahhoz azonban, hogy a hazai filmszolgáltató-ipar megerősödjön nemcsak a szakemberek képzését, hanem az ipar marketingjét is hangsúlyosabbá kellene tenni.

Üresen marad a Mafilm?


Novák Emil szerint az országot népszerűsítő találkozókon (un. Location Expo-kon) előre gyártott prospektusokból, ismertetőkből pontosabb képet kaphatnának a külföldiek a hazai helyszínek változatosságáról. „A csehek és a bolgárok már évek óta jobban menedzselik országukat és ennek megfelelően több külföldi produkciót sikerül magukhoz csábítaniuk” – tette hozzá Novák.

Ezzel egyetértve Cirkó József üdvözölné a kormány és az önkormányzatok eddigieknél nagyobb szerepvállalását – utalva arra, hogy a román költségvetés a tavalyi évben 20 millió euróval támogatta az országába érkező koprodukciókat, illetve minimális területfoglalási, helyszínbiztosítási díjjal „sújtotta” csak a produkciókat. „A románok és a csehek pontosan felmérték, hogy hosszútávon a koprodukciók nemcsak az ország filmiparának és turizmusának, hanem az országimázsnak is kedveznek” – mondta Cirkó, majd hozzátette, a nehézségek ellenére jövőre újabb koprodukcióba kezd. A Mid Atlantic Films is egy újabb szuperprodukciót és két másik tévésorozatot hoz az országba, illetve a Korda és a Stern műtermei sem maradnak üresen (egyelőre Goda Krisztina harmadik nagyjátékfilmje, a Kaméleon forog Egyeken - a szerk.) – mondták a stúdiók illetékesei. Reményeik szerint amint befejeződnek a törvénymódosítások, újra megnyílhat a külföldi produkciók számára. A Parlament hétfőn dönt.