Az egyik legnagyobb magyarországi reklámfilmes cég, a Filmpartners, 2000-ben jelentkezett első nagyjátékfilmjével, az Üvegtigrissel. Utána jött az első hazai valóság-show, a Bár gyártása, majd a cég visszatért fő profiljához és elsősorban reklámfilmeket gyártott. A Kovács Gábor és Pataki Ágnes vezetésével működő produkciós cég, miközben saját filmterveit igyekszik megvalósítani, indulás előtt lévő filmeket is támogat koprodukciós partnereként. Kovács Gábort kérdeztük az újdonságokról.

„Semmiképpen nem szeretném, ha úgy tűnne, hogy egy próbálkozás után kivonultunk a magyar filmgyártásból. Több tervünk is van, sokáig úgy tűnt, hogy a következő filmünk egy Szécsi Pál történet lesz, de a dologból végül semmi nem lett, mert a Sándor Pál rendező és Egressy Zoltán forgatókönyvíró által elkészített könyv nem nyerte el a producerek tetszését.”

A Filmpartners tervei között szerepel egy Fradi-film Zöld Rapszódia címmel és egy Papp László életét feldolgozó produkció is. Kovács Gábor elmondása szerint semmiféle tudatosság nincs abban, hogy egyre többször merül fel témaként a sport és az életrajzi film híres emberekről.

„Ez egy véletlen egybeesés következménye. Egyik filmterv sem a mi ötletünk volt, de mindegyik megtetszett nekünk. A Fradi-filmre sajnos nem kaptunk pénzt az MMK-tól, meg hát a közelmúlt eseményei miatt a témával is nehézségeink lehetnek. Megpróbáljuk beledolgozni a legutóbbi botrányt a történetbe. A forgatókönyvet a Herendi Gáborral is dolgozó Harmat Gábor írta, és nagyon izgalmas. A film a 100 éves Fradi történetén keresztül mutatná be Budapest történetét, de a dolog visszafelé is igaz, és ettől jó a könyv. A rendező az egyik legnagyobb hazai reklámfilmes Paczolai Béla lesz, az opreatőri munkálatokat pedig Pados Gyula látja el.”

A Papp László életét feldolgozó filmterv még csak szinopszis formában létezik, Geszti Péter és Simó György ötlete alapján. Ők ketten lennének az egyelőre rendező és forgatókönyvíró nélküli produkció kreatív producerei is.

„Geszti Péter és Simó György tulajdonképpen állandó munkatársaink lettek, művészeti kérdésekben ők döntenek, Ági szerzi a szponzorokat én pedig a szakmai, gyártási ügyekért felelek. Van ezen kívül még egy titkos tervünk, melyet már annyian tudnak, hogy nem is számít titoknak, ez az Üvegtigiris 2, melyet magunk között csak T2 néven emlegetünk. A történet egy az egyben az első rész folytatása, maradnak a szereplők és a stáb nagyrésze is, de Kapitány Iván most nem dolgozik velünk. A rendező ismét Rudolf Péter lesz és marad Búss Gábor Olivér a forgatókönyvíró.”

A Filmpartners a játékfilmgyártás mellett igyekszik minél inkább szélesíteni tevékenységi körét. Nemrégiben készült el ifj. Vitray Tamás rendezésében egy 12 részes dokumentumfilm-sorozat, a család nélküli gyerekek emberhez méltó felnevelését biztosító Pikler Intézetről és létrehozójáról, Pikler Emmiről. Ifj. Vitray Tamás volt a film operatőre is, a producerek pedig Kári Erika és Pataki Ágnes voltak. Ezen kívül a cég épp most fejezte be a német Culture Beat és a brit One Minute Silence videóklipjének munkálatait.

„Szélesedik a skála, és ennek nagyon örülünk. Közben megkerestek a Katapult Filmtől is, a volt Simó osztály tagjai, és sikerült megállapodni velük, hogy beszállunk Fischer Gábor Monte Carlo című filmjébe. A film 80 milliós MMK támogatásban részesült, és a 110 milliós költségvetés hiányzó részét mi álljuk, részben szponzorok bevonásával, részben saját pénzből. Fontosnak tartjuk a fiatalok segítését, illetve bevonását a szakmába, legyen az film, vagy reklámfilm. Török Ferenc például mára ott van az élbolyban a reklámfilm-rendezők között, de sokat dolgozunk együtt Vranik Rolanddal, Nyitrai Mártonnal és Komenczi Norberttel is.”

A Filmpartners az első gyártó cégek között van, akiken keresztül megjelenhet a filmgyártásban a szponzori támogatás illetve a magántőke. Kovács Gábor szerint egy egészséges filmipar alapvető szükséglete, hogy ne a személyes kapcsolatokra épüljön a támogatási rendszer.

„Jelenleg a támogatások 90%-ban a személyes kapcsolatokon múlnak. Ez abnormális, túlságosan belterjes a szakma. Van 10 cég ahol lehet próbálkozni, és ez nagyon kevés, 100-nak kéne rendszeresen befektetnie a filmekbe úgy 2 és 10 millió között. Maga a döntés természetesen lehet szubjektív, hiszen mindenki olyan filmbe fektet szívesen, ami neki is tetszik. Éppen a napokban kaptam kézhez Lovas Balázs (a filmhu munkatársa - a szerk) Elveszett gyerekek című forgatókönyvét, amit szenzációsnak tartok. Nyitrai Márton rendezné a filmet és kaptak is már 30 milliót rá az MMK-tól, én meg talán hozzáteszek még harmincat, meglátjuk. Nagyon erős a könyv, csak a téma miatt nehéz szponzorokat találni hozzá, itt csak az állami támogatás és a saját pénz merülhet fel.”