Kovács László 1956-ban hagyta el az országot, s Amerikában a legnagyobb rendezők alkotótársaként vált világhírű operatőrré. Többek között ő fényképezte a Halálfejeseket, az Öt könnyű mozidarabot, Az utolsó mozielőadást, a Sampont, a Maszkot, mindenekelőtt azonban a beatnemzedék egyik bibliájának számító, filmtörténeti jelentőségű Szelíd motorosokat. Az idén 68 éves alkotó a Színház- és Filmművészeti Egyetemen a múlt héten - másik világhírű hazánkfiával, Zsigmond Vilmossal együtt - nemzetközi operatőr-mesteriskolát vezetett.

"- Hallgatóinak most levetítette a 32 évvel ezelőtt készült Szelíd motorosokat. Akadt még belőle használható kópia?

- Három évvel ezelőtt szinte a szemétből kellett a tekercseket s a negatívokat összegyűjteni. Az utolsó pillanatban újították fel a filmet, s sztereóhanggal is ellátták.

- Karrierjét mennyiben alapozta meg ez a film?

- Szinte minden rendező velem akart dolgozni. A hetvenes években egyre-másra kaptam a jobbnál jobb ajánlatokat. Emlékszem, milyen boldog és büszke voltam, amikor Martin Scorsese megkérdezte, elvállalnám-e nagyszabású zenés filmje, a New York, New York fényképezését..."

Olvasd végig!