2001. február 1-jén kezdődik a Millenniumi 32. Magyar Filmszemle programsorozata, amelynek hivatalos eseményei több helyszínen zajlanak.

Helyszín/ Program

Mammut Budai Moziközpont Verseny - és információs filmek, dokumentum Bp., II., Lövőház utca 2-6. filmek, kísérleti és kisjátékfilmek vetítései,
(A bevásárló- és szórakoztató központ, közönség vetítések és a játékfilmek sajtóvetítései.
felől gyalogosan a III. szinten gépjárművel
a Lövőház és a Retek utcai parkolóház felől
a "P3" és a "P4" szinten található.)

Átrium Mozi A játékfilmek díszelőadásai, közönségvetítései.
Bp., II.,Margit krt. 55.

Millenniumi Rendezvény Központ Nyitó események, film viták.
Ganz Park/G épület
Bp., II., Fény utca

A szemle programjában 27 játékfilm, 35 kísérleti kisjátékfilm és 25 nem fikciós - dokumentum - film vesz részt.

A játékfilm-programban szereplő versenyfilmek:

Balogh György: PIZZÁS (Rabbit Film), Czabán György: FERI ÉS AZ ÉDES ÉLET (KVB), Gothár Péter: PASZPORT (Mythberg Films Kft./ Duna TV), Hajdú Szabolcs: MACERÁS ÜGYEK (Hunnia Filmstúdió), Incze Ágnes: I love BUDAPEST (Duna TV - Filmplus Kft.), Kabay Barna: MESEAUTÓ (Meseart Bt., Európa 2000), Kapitány Iván, Rudolf Péter: ÜVEGTIGRIS (Filmpartners Kft.), Maár Gyula: ENNYIBÓL ENNYI /Erdély 1990/ (Panorámafilm - Duna Tv), Schilling Árpád: NEXXT - Frau Plastic Chicken Show (Nextreme Film Kft.), Sopsits Árpád: LENN, ÉSZAKON (Budapest Filmstúdió), Szőke András: TÜNDÉRDOMB (Vattatyúk KKT - Hunnia Filmstúdió), Tóth Tamás: ANARCHISTÁK (Mokép Rt.), Török Ferenc: MOSZKVA TÉR (Hunnia Filmstúdió), Zsigmond Dezső: BIZARR ROMÁNC - Tanyasi Dekameron (Go-Film Filmgyártó és Forgalmazó Kft.), Tarr Béla: WERCKMEISTER HARMÓNIÁK (Goess Film), Tímár Péter: VAKVAGÁNYOK (Megafilm Kft.), Dyga Zsombor: ÖCSÖGÖK (Miésbarátaink produkció), Bernáth Zsolt: SOSEVOLT GLÓRIA (DTV KHT), Fehér Péter: SEYCHELLES PUZZLE (Digital Media Kft.), Havas Péter: A SZIVÁRVÁNY HARCOSA /IZSAKHÁR/ (Go -Film Kft.), Horváth Csaba: RENDőRSZTORI (NBG, Ferenczy TV), Pacskovszky József: VII. OLIVÉR (Hunnia Filmstúdió - Filmplus - Duna TV), Pajor Dóra: CSUPORTKÉP (Effect Film Prod.), Sára Júlia: EGÉRÚT (Duna TV - Neuropa Kft.), Székely Orsolya: IKONOSZTÁZ (IKON Stúdió), Vecsernyés János: KVARTETT (Filmplus Kft.)

Játékfilmek az információs programban:
Fekete Ibolya: CHICO (Hunnia Filmstúdió), Iglika Triffonova: LEVÉL AMERIKÁBA (Budapest Filmstúdió), Jancsó Miklós: UTOLSÓ VACSORA AZ ARABS SZÜRKÉNÉL (Neuropa Film Kft.), Mészáros Márta: A CSODÁLATOS MANDARIN (részlet) (Eurofilm Stúdió, Mandarin Film), Ömer Kavur: ANGYALOK HÁZA /Melekler Evi/ (Objektív Filmstúdió, Alfa Film LTD.), Sezgin Türk: ZSEBEMBEN SOK KICSI ALMA VAN, Zeki Ökten: NA, PÁ! (Güle, güle) (Objektív Filmstúdió, United Film)

A kísérleti kisjátékfilm kategóriában a versenyművek:
Buvári Tamás: VÁRJÁ' VLAGYIMIR (Inforg Stúdió, 68-as stúdió), Dyga Zsombor: TEMPO (Duna Műhely), El Eini Sonia: KILAKOLTATÁS (Magic Media), Fligeauf Benedek: BESZÉLő FEJEK (Inforg Stúdió), Gothár Péter: A LEGHIDEGEBB ÉJSZAKA (Mythberg Kft.), Groó Diana: VITYEBSZK FELETT ( Hunnia Filmstúdió), Hegedüs 2 László: AZ ÉLET DOLGAI (BBSA),
Káldy László:A ROBOGÓS EMBER (MAFSZ), Kenyeres Bálint:TÉVÉJÁTÉK (SzFE), Kocsis Ágnes: SZORTÍROZOTT LEVELEK (BBSA), Kotnyek István István: KÖZELGő KÉKSÉG (MAFSZ), Krasznahorkai Balázs: KÖD (BBSA), Madarász István: MORÁLIS BYPASS (Fishpictures), Meskó Zsolt: A FEHÉR ALSÓ - TREND A LELKE MINDENNEK (Felhőc Produkció), Mundruczó Kornél (AFTA, Sz.F.E.), Nemes Gyula: PAPAGÁJ (BBSA), Nyitrai Márton: 2000 MÉTER (Gerillafilm /Film team), Oláh Lehel: ÖT UTÁN HAT ELőTT (Inforg Stúdió), Rozgonyi Zsófia: NOCTURNE (R-Provideo Bt.), Sárosi Anita: SÁRKÁNY (Sárosi Anita), Szekeres Csaba: ÉRINTÉSEK, Szénási Ákos: FERIKE (Nimfas Film), Szirtes András: TRIPTICHON (Szirtes Film), Vincze Tamás - Buglya Sándor: NEMZETI DAL (Dunatáj Alapítvány), Xantus János; SE KÉP, SE HANG ( MX Bt.)

A kisjátékfilmek információs szekciójában további 29 film és 14 animációs produkció szerepel.


A nem fikciós kategóriába nevezettek közül versenyben vannak a következő alkotások:
Almási Tamás: ALAGSOR (Filmdimenzió Kft.), B. Nagy Tibor; AZ NDK MENEKÜLTEK KIENGEDÉSE (1989) I-II. (Pilot Stúdió), Buglya Sándor: ÁRVA TÉSA (Dunatáj Alapítvány), Csillag Ádám: MOSTOHÁK (Profilm Média), dr. Kiss Gabriella: XX.SZÁZADI SÁMÁN (Magyar Táncművészetért Alapítvány, Mafilm Média Center kopr.), Ferenczi Gábor:.VAN A BÖRTÖN, BABÁM... (Fórum Film Alapítvány), Fonyó Gergely: CSEH TAMÁS FILM (Rethimno Kft.), Goda Krisztina: A HORVÁT SZINDROMA (TMA Média Kft.), Gulyás János: SZERVES RÉSZE A SZELLEMTÖRTÉNETNEK (K és G Bt.), Harcsa Béla: EGY FALU AZ EZREDVÉGEN I-II. (Fórum Film Alapítvány), Jelenczki István: A HOLD TÚLSÓ OLDALÁN I-II. (Angelus Bt.), Kamondi Zoltán: UTAK FURUGYON (Aster Film), Kárpáthy Mariann: A PROZELITő (GRAFILM), Kisfaludy András: ÖZÖNVÍZ (Munkart Bt.), Kövessy Róbert: PUNKTÉRÍTő - A KÖZELLENSÉG (Filmplus Kft.), Kőszegi Edit, Szuhay Péter: KITAGADOTTAK (Fórum Film Alapítvány), Lakatos Iván: MUNKÁCSY INASA (Krónika Alkotóközösség), Magyar N. Attila: RÁDIÓ...,FEKETE-ZENE..., 98.00 FM (Profilm Média), Mátis Lilla: ...MÉG MINDIG ÜLTETEK FÁKAT...(Dunatáj Alapítvány), Mispál Attila: MARATON (Inforg Stúdió), Mohi Sándor - Tánczos Vilmos: AHOGY AZ ISTEN ELRENDELI - Olga filmje (Dunatáj Alapítvány), Nagy Ernő: DUENDE - Beszélgetések Vukán Györggyel (Rubato Film), Pataki Éva: MIÉRT SIPOLT A MACSKAKő? (Fórum Film Alapítvány), Rák József: A BOLYAI (Emlékek egy egyetemről) (Dunatáj Alapítvány), Salamon András - Incze Ágnes: ELVESZETT CSALÁD (Hunnia Filmstúdió), Siklósi Szilveszter: MEGSZEGEM JANIKÁNAK (Fórum Film Alapítvány), Sólyom András: KIS MALAC NAGY TÖRTÉNETE (Második Média Box Bt.), Szakály István: AZ ÁRPÁD-KOR TEMPLOMAI /Boldva, Ócsa, Feldebrő/ (Master Pro Kft.), Szekeres Csaba-Vizi Mária: NÉGY ÉVSZAK A HALAK SZIGETÉN (Duna Televízió), Szobolits Béla: IRÁNYTű POKOLJÁRÓKNAK (Golden Conch), Varga Ágota: PORRAJMOS /Cigány holocaust/ (Profilm Média), Varga Ágota: EKSÖN (Fórum Film Alapítvány), Vékás Péter: A DIVADOK (Krónika Alkotóközösség), Vészi János; BÖRTÖN- FELESÉGEK (Fórum Film Alapítvány), Zelki János: A PARK (Fórum Film Alapítvány).


A dokumentum szekció 3 információs vetítéssel egészül ki.


A Millenniumi 32. Magyar Filmszemle hivatalos díjait 2001 február 6-án a zárónap estéjén megrendezésre kerülő díjkiosztó ünnepségen adják át az Átrium moziban.

A filmszemle a filmbemutatók mellett filmvitáknak is otthont ad. Ezek helyszíne a Millenniumi Rendezvényközpont.

A Millenniumi 32 Magyar Filmszemlének az előző évekhez hasonlóan számos külföldi vendége lesz. A mintegy 100 vendég döntő többsége az Astoria Szállóban lakik.

A filmszemle a szakmai vetítések mellett nyitott lesz, a közönség is válthat jegyet a bemutatásra kerülő filmekre a fesztivál ideje alatt kedvezményes helyárakkal a Mamut Budai Moziközpontban és az Átrium moziba.

A Millenniumi 32. Magyar Filmszemlét záró, díjkiosztó ünnepségen életműdíjakat is kiadnak. Az idén Banovits Tamás díszlettervező, Palásthy György rendező és Gulyás Lajos gyártásvezető részesülnek szakmai elismerésben.

ÉLETMűDÍJASOK

BANOVITS TAMÁS (1925, Budapest - ) díszlettervező, filmrendező.
1944-ben érettségizett, majd beiratkozott a Színiakadémiára, ahol 1945-46-ban indul először filmrendezőképzés. 1949-ben az elsők egyike, akik Magyarországon filmrendezői diplomát kaptak az akkor már Színház- és Filmművészeti Főiskolának nevezett egykori Színiakadémián. Már főiskolás korában ügyelőként dolgozott a filmgyárban. 1952-ben az "Ecseri lakodalmas" című táncfilmjével egy életre elkötelezte magát ennek a műfajnak. Összesen kb. hetven táncfilmet készített. 1956-ban forgatta első játékfilmjét, egy parabolisztikus mesefilmet. "Az eltüsszentett birodalom” címmel. A cselekmény tele van alig burkolt utalássokkal a diktatúrára, illetve annak megszüntetésére, amit a gyártás éve magyaráz. Az eltüsszentett birodalom nem került forgalmazásra, és a nyolcvanas évek végéig betiltott filmnek számított. Banovichot ezek után kitették a filmgyárból, és segédmunkásként dolgozott. A hatvanas évek elején hívták vissza táncfilmek szaktanácsadójaként, majd újra rendezhetett is. 1964-ben készítette egész estés táncfilmjét, "Az életbetáncoltatott leány”-t, amellyel számos díjat nyert. 1967-ben az "Ezek a fiatalok" című filmje a zenés műfaj újjáélesztésének kísérlet volt. 1970-ben filmre vitt Balassi Bálint életét Szép magyar komédia címmel, amelyben különös súlyt helyezett a XVI. század tárgyi világának, miliőjének hiteles megjelenítésére. Jancsó „Szegénylegények” című filmjének Banovich volt a díszlettervezője. Ettől kezdve szinte állandó díszlettervezője a Jancsó-filmeknek, valamint nagyon sok magyar játékfilm díszlet- és látványvilága őrzi keze nyomát. Összesen kb. száz film díszletét tervezte eddigi pályafutása alatt. Közreműködött színházi díszlettervezőként is magyar és külföldi színházakban. Színházi rendezéssel egy ízben próbálkozott, Beckett "Óh, azok a szép idők" című darabját vitte színre.

PALÁSTHY GYÖRGY (1931, Esztergom - ) rendező.
16 éves volt és középiskolás, elektrotechnikusnak készült, amikor irodalmi pályázatot nyertes. Már ekkor megmutatkozó literátori képességeit forgatókönyvíróként később is gyakran hasznosított. 1954-ben szerzett diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Pályáját asszisztensként kezdte, de hamar ismertté vált, mint az Alba Regia és a Kölyök forgatókönyvírója. A Balász Béla Stúdió első vezetőinek egyike, bár jómaga soha nem készített ott filmet. Első önálló rendezése a "Mindenki ártatlan?” (1961) című bűnügyi Vesztegzár a Grand Hotelben filmadaptációja, a "Meztelen diplomata" (1963) követ. A vígjáték műfajához hosszú időre hű maradt. Változatos témaválasztással öt újabb produkció következik: a bürokráciát csúfondárosan kigúnyoló "Másfél millió” (1964), a házastársi hűség kérdését körüljáró "Sok hűség semmiért” (1969), a magány kérdését feszegető "Az özvegy és a százados” (1967), a futball szerepét a magyar társadalomban karikírozó "Hazai pálya” (1968), a gyártulajdonossá válni nem akaró villamosvezető kalandjait bemutató "Az örökös” (1969). E sorozatot mindössze a "Ketten haltak meg” (1965) - tragikus szerelmi történet és annak utóélete egy kisváros lakóiban - töri meg. A hatvanas évek végétől a gyermekvilág áll érdeklődése középpontjában. Szinte trilógiát alkot „a varázsló” (1969), a "Hahó, Öcsi” (1971) és a "Hahó, a tenger!” A legfiatalabb korosztálynak szól a "Tótágas” (1976), az "Égig érő fű” (1979), "A Szeleburdi család” (1981), "Szeleburdi vakáció” (1987). Komorabb a hangvétele, bár gyermek áll a munkáskörnyezetben játszódó cselekmény középpontjában az "Egy srác fehér lovon” című filmben (1973). Történelmi kalandfilm-próbálkozása a Kopjások.

GULYÁS LAJOS (1927 - ) gyártásvezető
A Filmgyárban kőművesként a szobrászműhelyben kezdett dolgozni, díszleteket épített át. 1952-ben ügyelő volt a "Föltámadott a tenger” c. filmben.
Gulyás Lajos pályája alatt 26 filmben dolgozott felvételvezetőként és 48 filmben gyártásvezetőként. 1982-ben kitüntetést kapott - a Filmgyártás Mestere lett.
"A gyártásvezető feladata, hogy a rendező igényeihez alkalmazkodva megteremtse a filmhez szükséges összes emberi, tárgyi, anyagi lehetőséget, és a lehető leggazdaságosabb feltételek között biztosítsa a forgatást. Munkája a stáb megszervezése és anyagi honorálása, a helyszínek biztosítása, a színészek felkérése - a rendezővel történő megbeszélés alapján.”
Főbb produkciók:
1968: Feldobott kő, 1971: Jelenidő, 1971-Szinbád, 1972: Forró vizet a kopaszra, 1973: Petőfi ’73, 1973: Harmadik nekifutás, 1973: Pókháló, 1974: Hajdúk, 1974: Szikrázó lányok, 1975: Kenyér és cigaretta, 1977: Ékezet, 1977: Közös bűn, 1977: A néma dosszié, 1978: Egyszeregy, 1979: A kedves szomszéd, 1979: Minden szerdán, 1980: A pogány madonna, 1981: Fogadó az örök világossághoz, 1981: Megáll az idő, 1983: Mennyei seregek, 1984: Egy kicsit én ... egy kicsit te, 1984: Higgyetek nekem, 1985: Visszaszámlálás, 1986: Laura, 1986: Vakvilágban, 1982: Tüske a köröm alatt, 1988: Soha sehol senkinek, 1989: Iskola kerülők, 1993: Nyugatról Keletre avagy a média diszkrét bája